VINKKEJÄ TREENITEKNIIKKAAN

Olen monet kerrat nähnyt henkilöitä jotka huitelevat menemään isoilla painoilla ja täysin vajailla tekniikoilla. Tekisi mieli mennä koputtamaan että varo vähän, mutta en jotenkin kehtaa. Ajattelen, että vastaan tulee vaan tuhahdus ja silmien muljautus. Muistan tosin erään iäkkäämmät rouvaystävykset joille ohjeistin kerran liikeratoja ja he olivat aidosti ilahtuneita. Ei sen puoleen, en ole edelleenkään mikään Pt, mutta tietotaito on kuitenkin kasvanut tässä vuosien varrella. Oikea treenitekniikka on tärkeää tekeekö sitten punttitreeniä kuntosalilla tai vaikka kalsareissa kotona.

Aloitin kuntosaliharjoittelun opastuksella, mutta siitä huolimatta sovelsin itse. Olin just niitä, mitkä haahuilee salilla ja ihmettelee miten päin mihinkin laitteeseen pitää mennä haha! Tässä ensimmäinen ja tärkein ohjeistus:

 

treenitekniikka

treenitekniikka2

  1. KYSY APUA!

Kysyvä ei tieltä eksy, niin se vaan on. Suomalaiset on monesti kansaa jotka eivät lue ohjekirjoja eivätkä varsinkaan pyydä myyjältä apua, koska minä itte. Kuntosalilla jossa pelataan peliä omalla kropalla, on ehdottoman tärkeää tehdä ne jutut oikein ettet mene rikki. Kysy henkilökunnalta apua aloittamiseen, tai vaikka osaavalta kanssatreenaajalta. Itsekin olen muutamaan otteeseen kysynyt jeesiä niiltä Isoilta Äijiltä jotka voisi popsaista tälläisen pikkulikan aamupalaksi. Mutta asiallisesti neuvoivat ja sain vinkin. Enkä joutunut aamupalaksi.

 

2. Ota videota

Jos mahdollista, ota treeniliikkeestäsi videota. Itse kun käyn yksin treenamassa, teen tätä aina aikaajoin. Huomasin esimerkiksi, että alataljassa en istunut suorassa vaan selkä rellotti epäryhdikäästi. Seuraavalla sarjalla yritin keskittyä siihen enemmän.

 

3. Sopivat painot

Ei liikaa, eikä liian vähän. Mikäli survot painokiekkoja riisikeppien nostamiseen heti ensalkuun, voit olla varma ettei työtä tee kädet, vaan selkä kun heijaat vauhtia muulla kropalla. Tämänkin virheen olen itse tehnyt monta kertaa, mutta olen oppinut virheestäni. Otin itseasiassa videota blogin puolelle ja lukija kommentoi, että ehkä vähemmänkin painoa voisi olla jees ja keskity liikerataan. Seuraavalla kerralla tein niin ja avot -perille meni oikealla tekniikalla.

 

4. Treenaa monipuolisesti

Ihminen on laaja kokonaisuus. Jos treenaat selkää, tee myös vatsoja ja toistepäin. Vatsa ja selkä ovat vaikutuksessa toisiinsa ja tarvitsevat kumpikin jeesiä toiseltansa. Olen sortunut myös siihen miten yksipuolisesti treenataan. Nykyisin teen todella jaetusti pienissä osissa treenin jotta mahdollisimman moni lihasryhmä saisi viikon aikana aktivointi. Alaselkä+vatsan treeniin olen kiinnittänyt enemmän huomiota, koska selkäni vihoittelee aika ajoin.

 

5. Youtube

Youtubesta löytyy todella paljon ammattilaisten tekemiä treeniliikesarjaohjeistuksia, joista ainakin Team M&M kanavasta löytyy todella monia, hauskoja ja selkeitä ohjeita äijjien tekeminä.

 

TP5D5779

Behind the scenes :D.

TP5D5778

Olen tehnyt itse virheitä treenatessa, enkä prowoman ole vieläkään. Kuten olen kertonut, hajotin olkapäänikin kerran koska yritin äijjäillä liian isoilla painoilla ja tekniikka kusi=todella pitkään olkapää kipeänä. Omalle tekemiselleen tulee monesti sokeaksi, joten todella suositeltavaa on se, että joku muu katsoo liikeradat välillä kuntoon. Itsellä esimerkiksi normaali punnerrus meni ihan päin hanuria, vaikka luulin sen menevän oikein :D. Kyykkytekniikka on itselleni se vaikein ja siinä riittää opettelua. Tekemällä oppii ja se on liikkumisessa yksi paras juttu :)!

Edellisessä postauksessa sattui pari aivopierua, nythän eletään siis vuotta 2015 eikä 2016 haha! Yritän ennättää huomiselle tekemään vuosikatsausta.

Kivaa keskiviikkoa, toivottavasti vinkeistä oli hyötyä!

 

SEURAA MAMAA Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

 

 

 

Tiina / Fit Fat Mama

Bilehile lapsivihaaja muutti elämänsä ja on nykyisin pienen pojan Äiti, isomman pojan Vaimo. Harrastaa kuntosalia ja kärsii kroonisesta herkkuholismista.

2 vastausta artikkeliin “VINKKEJÄ TREENITEKNIIKKAAN”

  1. Osaatko sanoa miksi pito (vatsat) tuntuu alaselässä? Tuntuu se tietenkin vatsalihaksissakin, mutta ottaa myös alaselkään, ei ehkä normaalia?

    • Moi, itsellä sama ongelma ja tästä keskustelinkin liikunta-alan ystäväni kanssa ja luultavamminkin syvät lihakset/ja tai lantionpohja on silloin huonossa kunnossa. Eli syviä lihaksia +lantionpohjaa pitää vahvistaa :). Kannattaa tietysti myös tarkistaa että lankkuasento on liikeradallisesti oikein

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta