Vinkkejä kevyempään ruokailuun ravintolassa

Tässä muutama vinkki millä keventää ravintolassa syötävää ruoka-annosta. Itseeni ainakin ärsyttää kun tuntuu, että lähes jokaisen ruuan lisukkeena on jotain friteerattua, kuten ranskalaisia. Ulkomaita myöten. Kävin viime keväänä Istanbulissa ja siellä työnnettiin lähes joka ruokaan rasvalöllö ranskalaisia.

kuva

 
Aina ei tarvitse olla niponipo ja ruuasta pitääkin nauttia, itsekin otin viimeksi lisukkeeksi ranskalaisia. Mutta jos yhden aterian aikana syö kalorimäärältään sen, mikä riittäisi koko päiväksi, on hyvä vähän miettiä mitä suuhunsa tunkee. Varsinkin jos ulkona syömistä harrastaa usein.




kuva


En ole mikään alan asiantuntija, enkä osaa sanoa ruuan makrojakaumista tms. Vinkit on keksitty maalaisjärkeä käyttäen.

1. Jos mahdollista, katso ruokien ravintoainesisältö
 -Jos sinulla on tiedossa etukäteen mihin ravintolaan olet menossa, käy katsomassa sen nettisivulta löytyisikö sieltä ravintoainesisältö taulukko. Amarillolla on loistava taulukko, jossa näkyy eriteltynä ruuan kalorimäärä, protsku, rasva + hiilarit.  Ei ole selviö että salaatti olisi listan kevyin ruoka. Hämmästelin itse sitä kun Amarillon kanasalaatissa on yli 1000kcal

2. Kiinnitä huomiota lisukkeisiin
-Ranskalaiset versus Uuniperuna. Kumpikohan mahtaa olla terveellisempää? Mikään rasvassa lillutettu ei ole terveellistä, eikä edes välttämättä maistu hyvältä

3. Tuunaa tarvittaessa annosta
-Ravintolassa asiakas on se joka maksaa ruuan, joten on myös tarvittaessa oikeus pyytää keittiöltä annoksen tuunaamista. Tortilla-annoksen voi pyytää ilman vehnälättyä, leipäannoksen ilman leipää. Ystäväni pyysi Amarillossa annoksen ilman leipää koska ei siedä gluteiinia, siitä tuunaus idis oikeastaan itelleni välähti.

4. Huomioi koko ateria
.-Jos otat alkuruuaksi keiton, niin se ei tarkoita että majoneesi kuorella vuorattu pääruoka tai suklaakakku jälkkäriksi olisi ookoompaa ja kevyempää vaikka söit kevyen alkuruuan.

5. Ota ruokajuomaksi vettä
– Alkoholissa on yllättävän paljon kaloreita ja vesi poistaa turvotusta.

6. Päätä itse mitä syöt
– Jos Kerttu-Irmeli syö friteerattua possua kermaperunoiden kera, se ei tarkoita että sinun pitää ottaa samaa.

7. Kysy tarjoilijalta apua
– Älä ole perussuomalainen tuppisuu, vaan kysy apua jos sitä tarvitset. Siitähän niille maksetaan, että auttavat tarvittaessa jos asiakkaalla on kysyttävää ruuastaan.

8. Älä syö muiden rippeitä
– Kerttu-Irmeli ei jaksakaan syödä kermaperuna vuortaan, niin älä ole biojäteastia ja mätä niitä hänen puolestaan. Varsinkin jos olet kerrankin päättänyt syödä kevyemmin.

Siinäpä muutama kikkakolmonen. Kevyempi ei ole välttämättä pahempaa maultaan. Ite katsoin kerran ravintosisältötaulukon perusteella mitä tilaan. Se ruoka oli paljon parempaa maultaan kun vertaa hampurilaiseen, jonka söin samassa ravintolassa seuraavan kerran.

Mietitkö itse ravintolassa keveyttä vai syötkö mitä huvittaa?

Tiina / Fit Fat Mama

Bilehile lapsivihaaja muutti elämänsä ja on nykyisin pienen pojan Äiti, isomman pojan Vaimo. Harrastaa kuntosalia ja kärsii kroonisesta herkkuholismista.

2 vastausta artikkeliin “Vinkkejä kevyempään ruokailuun ravintolassa”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta