Videoklippejä : Selkätreeniä

Mmor!

Selän treenaus tehdään monesti väärin, jolloin kehitystä ei tapahdu ja paikat voi mennä pahimmassa tapauksessa rikki. Miulla kehitystä selässä on tapahtunut minimaalisesti ja liikeradat on ollut monesti mitä sattuu. Lähdin tarkastelemaan youtubin ihmeellistä maailmaa ja katsoin, miten ylätalja -ja alatalja pitää oikeasti suorittaa liikeradaltaan. Ylä-ja alatalja on yleisimpiä selkäliikkeitä joita itse teen salilla. Antaa videoiden puhua:

Ylätalja Bodycampin ohjeilla ja oikea suoritustapa


Ylätalja miun tekemänä

 Liikerata näyttää tässä omaan silmääni iha ok:lta. Lopussa perse lähtee heijaamaan ylös, mutta muuten kroppa ei pahemmin heijaile. Bodycampin videolla lopussa näytettiin yleisin heijaus mitä ylätaljaa tehdessä moni tekee. Käsi pystyyn, olen ite heilunut joskus samalla lailla.

 Meidän salilla on 2 ylätaljaa ja tämä on miun mielestä se huonompi. Ukkopuolen ylätaljassa tehtyä treeniä vaan en saa harmikseni kuvattua, koska kännykkää ei saa asetettua sopivaan paikkaan.Ylätaljaa teen treenistä riippuen joko leveällä otteella tai kapealla otteella. Leveä ote tuntuu paljon raskaammalta ja tuntumakin on erilainen. Leveätä ylätaljaa teen yleensä myötäotteella (niinkuin ylläolevassa videossakin näkyy), kapeaa ylätaljaa vastaotteella ja silloin liike tuntuu myös hapoissa enemmän. Painot miulla on säilyny ylätaljassa iät ja ajat samana. Ärsyttävää.

Seuraavaksi Bodycampin ohje alataljaan

Sitten miun alatalja

Voi härrekuud!  Nolottaa kun edes julkaisin tämän, mutta toimin tässä ainakin varoittavana esimerkkinä :D. Pliis, älkää tehkö alataljaa näin perseelleen kun miten ite tein. Heijaan liikaa taakse ja myös nojaan välillä liikaa eteen. Järkytyin kun katsoin tän videon ensimmäistä kertaa kun en arvellut että heilun kuin heinämies. Nykyisin seuraan tarkemmin peilistä että asento myös pysyy kohdillaan. Tää on tätä kun käy yksinään salilla, eikä kukaan salilla kehtaa tulla sanomaan että hei tytsi teet tuon muuten ihan päin persettä.

Jos käyt salilla yksin ja olet epävarma liikeradoista niin kehotan pyytämään tarvittaessa apua joltain osaavammalta kanssatreenaajalta. Ei ne lihaskaapitkaan puraise tai suutu jos niiltä kysyy neuvoja.
Jos puree, niin puraise takaisin ja pyydä henkilökunnalta apua.

Itse olen monta kertaa nähnyt kun jotkut tekee ihan yksinkertaisia liikkeitä väärin. Yleisin näky meidän salilla vääristä tekniikoista on nuoret mopopojat, jotka vääntää haaperii helkkarin isoilla painoilla ja heiluvat hulluna samalla. Heidän mielestään varmaan tärkeintä on isot painot tekniikasta viis. Koska Isotkin Pojat tekee isoilla painoilla. Isoilla Pojilla tosin rannekin on paksumpi kuin riisikeppien hapa. En itse kehtaa mennä sanomaan mitään, perästä kuuluisi varmaan supatusta ”mitä toi muka mistään tietää”. Toivoisin, että salilla miulle tultaisiin sanomaan jos joku liike menee väärin. Rakentava palaute on tervetullutta ja treeni ei mene kunnolla perille väärällä tekniikalla.

Oletko itse käynyt huomauttamassa jollekin väärästä suoritus tekniikasta salilla?

-Tiina

Tiina / Fit Fat Mama

Bilehile lapsivihaaja muutti elämänsä ja on nykyisin pienen pojan Äiti, isomman pojan Vaimo. Harrastaa kuntosalia ja kärsii kroonisesta herkkuholismista.

2 vastausta artikkeliin “Videoklippejä : Selkätreeniä”

  1. Miulle tuli tosta ylätaljasta mieleen kaks vinkkiä mitkä itse tajusin vasta vähän aikaa sitten ja jotka on toimineet tosi hyvin! Ensinnäkin heivasin remmit hetkeksi pois, koska vedon voi tehdä loppuun selällä pienemmilläkin painoilla ilman että forkut menee loppuun! Kokeilemalla onnistuu! Toinen on se että liikkeen yläasennossa ei päästä olkapäitä paikoiltaan, eli ei venytä liikettä noin ylös vaan pitää yläasennossa pidon koko ajan selällä. Vaikea selittää! Eli ei roiku yläasennossa tangossa, vaan pitää jännityksen koko liikkeen suorituksen ajan siellä latseissa! Ja keskivartalossa koko ajan hallittu pito, selkä suorana niin ei mene heijaamiseksi 🙂 mie opin näitä juttuja vasta muutama viikko sitten ja on kyllä mennyt selkätreenit ihan huikeesti paremmin kuin ennen!

    • Kuulostaa järkevältä, ainaki jos ois paljon painoo pakassa niin pahimmassa tapauksessa olkapäät venähtäs ku heivaan ne tolleen ylös ääriasentoon. Jee kiitos paljon neuvoista :)!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta