Treenin sovittaminen Työ-Äidin arkeen

Miten yhdistää työssäkäyvä Äiti, kodinhoito, treenaaminen ja kaikki muu? Miten paletin saa pyörimään vai saako ollenkaan? Levahtaako Mamman perse työelämän alkaessa? Tämä mietitytti minua ja niin myös varmasti osaa teistä. Tässä hieman juttua meidän arjesta ja palasten yhdistämisestä.

Kotimammailun lopettamisesta on kulunut nyt kohta pari kuukautta. Olen tehnyt muutamankin postauksen, sekä video että normin jossa olen kertonut hieman uuden arjen elämästä. Lukija toivoi, että kertoisin miten meillä se arki yleensä kulkee. Miten kotityöt. blogihommat ja varsinkin miten treenit on ujutettu arkeen.

treenaavaäiti

Teen istumatyötä joten arkiliikunta on vähentynyt todella paljon. Oikein tuntuu miten perse lähtee leviämään. Painoa on tullut kilo pari lisää (ou mai kaad) ja olo on muutenkin jotenkin löysempi. Muutamana viikkona tein aktiivisesti taukojumppaa, erilaisia kyykkyjä, vatsoja ja kuminauhalla veivailuja. Tällä viikolla olen ollut emälaiskimus ja taukojumppailut on jääny vähemmälle. Ja selkä sanoo auts. Istuminen ei tee hyvää.

Ajatuksena töiden alkaessa oli salitreeni 3 kertaa viikossa, mutta eihän se ihan niin ole mennyt. Todellisuudessa olen käynyt yleensä puntilla vain kaksi kertaa viikossa, tiistaisin ja lauantaisin. Tiistaisin pää alkaa olla yleensä jo treenifiiliksissä. Heti aamusta puen päälle treenipaidan työpaidan alle, että lähtö sujuisi Eetun mentyä nukkumaan mahdollisimman nopeasti. Tiistaisin teen jalat. Vaihtelen osaa liikkeistä, mutta vakiona on ainakin kyykky (tai kyykyt jos teen myös kyykkylaitteessa), keskitettyjä liikkeitä pakaralle ja etureidet. Etureisilaitteessa olen ladannut kolminkertaiset painot verrattuna pari kuukautta sitten, pitää vaan uskaltaa nostaa niitä painoja eikä nönnöillä samoilla aina.

IMG_8024

IMG_8025

Keskiviikkoaamuisin teen vähän tarkemman pikasiivouksen ja imuroin. Eli pyrin siihen ettei keittiön tilanne olisi ihan tollanen niinkuin kuvissa hehe. Keskiviikot on meillä Anoppi päiviä kun hän tulee meille Eetua hoitamaan. Anoppi kyllä tietää että ollaan välillä aikamoisia sikapossuja, mutta yritän edes vähän siedettävämmäksi saada asuntoa. Iltaisin Eetun mentyä unille nörttäillään miehen kanssa kummatkin omilla koneillaan, mie blogijuttujen parissa ja hän pelaillen ties mitä ”jee ammun tän örkin” pelien kanssa. Katotaa yhdessä sarjaa ja höpötellään.

Toinen treenipäivä ajatuksena oli siis olla torstai, mutta silloin monesti olen jo niin väsynyt etten saa ahteriani enää illalla liikkeelle. Kerrankin olin jo vaihtanut treenivaatteet päälle, mutta sitte eksyin tietokoneelle höpöttämään ja syömään Eetun välipalakeksejä haha.

IMG_8043

IMG_8044

Lauantaisin tää Mamma ulkoiluttaa imuria, pesee vessat ja pyörittää monta koneellista pyykkiä. Silloin myös käydään isosti kaupassa koko konkkaronkka ja päikkäriaikaan käyn yleensä puntilla. Teen pari liikettä selälle +sarjoissa pudotussarjat, rinnan superina kahdella liikkeellä, olkapäät superina kahdella liikkeellä ja hauikset superina kahdella liikkeellä. Päälle vielä pari liikettä ojentajia jos puhtia riittää. Koska treenattavia lihaksia on niin monta, pudotussarjat ja superit toimii hyvin.

Viikonloppuisin räpsin yleensä kuvia seuraavan viikon postauksia varten, jos on pääkopassa valmiiksi jotain ideoita.

Luonnollisestikaan kahdella treenillä ei mitään super patteja saa kasvamaan, joten tällä hetkellä treenaamiseni on lähinnä ylläpitävää. Olen kamppaillut nyt hieman motivaation kanssa muutenkin. Välillä poljen innosta puhkuen salille ja välillä koko ajatus vituttaa. Pitäisi vaan painaa päähän se, että lähes joka treenin jälkeen on parempi fiilis!

Hyötyliikuntana toimii muuten myös meidän iltariehunnat kun minimies juoksee karkuun ja mie pompin ja kiljun perässä :D. Vatsatreeniä teen säännöllisen epäsäännöllisesti iltaisin myös silleen, että Eetu napottaa miun massun päällä. Sunnuntaisin katsotaan koko perhe Kingiä netistä ja monesti mie jumppailen siinä samassa. Yhyy mitä me nyt katotaan kun se loppu?

IMG_2556

IMG_2507

Tämä viikko on ollut poikkeava, sillä tiistaina kun normaalisti odotan puntille pääsemistä, olo oli illalla todella väsynyt ja jumahdin kotiin. Iltavuoroviikkoina (18.00 asti)  olen muutenkin paljon väsyneempi ja silloin on hankalampaa potkia itsensä salille. Lisäksi meidän minimies on nyt kuumeessa, joten olen halunnut olla kotona jos hän herää ja haluaa Äidin lohdutusta. Eetulla ei ole ikinä ollut näin paljoa kuumetta :(. Tuomas on nyt ollut siis koti-iskänä ja hoivannut pientä, mistä miulla on vähän haikea mieli. Nyt on ensimmäinen kerta kun en ole hoivaamassa omaa pientä hänen kipeänä ollessaan. Seuraavan kerran kun mini on kipeänä, niin jään kyllä itse kotiin. Töissä on vaan ikävä kotiin kun tietää toisen olevan kipeä.

10995102_1560313084225232_1730914578_n

11008003_634930009974374_831099800_n

Mutta summa summarum: ennen imuroin joka toinen päivä, nykyisin pari kertaa viikossa. Astianpesukone pyörii monta kertaa viikossa, pyykki viikonloppuisin. Puntti nousee pari kertaa viikossa Eetun mentyä nukkumaan. Pyöräilen työmatkat (3km) ja teen silloin tällöin taukojumppaa töissä. Sunnuntaisin olen alkanut käydä taas lenkillä ja toivon innostuksen kestävän. Tavoitteena olisi saada potkittua itseään persuksille ja palata siihen kolmeen saliin.

Tämä rytmitys on ollut mielestäni aika iisi. Tietenkin välillä väsyttää niin hitokseen jos Eetu on heräillyt yöllä ja kello soi 6.45.  Enää ei voi lötväillä koko aamua sisällä ja paukutella lattialla vaan mukelo on vietävä hoitoon ja ite painuttava sorvin ääreen. Monesti iltaisin ei enää huvittaisi lähteä puntille, mutta en halua perseen ihan levahtavan ja treenistä tulee hyvä mieli.

Ensi viikolla meidän kelkka kääntyy ympäri kun Tuomaksella alkaa taas iltavuoro. Hän vie Eetun hoitoon ja miun pitää hakea pois. Treenaamisen pitäisi tehdä aamusta ennen töitä, eli herätä ennen kukon pieraisua. Voi tsösses. Saa nähdä miten menee vai meneekö mitenkään.

 

Eli kyllä: treenaamisen, kodinhoidon, perhe-elämän ja työn saa sovitettua arkeen.

 

Sie työssäkäyvä Äiti: milloin treenaat? Aamusta vai illasta?

 

SEURAA MAMAA Facebookissa / Bloglovinissa / Blogilistalla / Instagramissa

Tiina / Fit Fat Mama

Bilehile lapsivihaaja muutti elämänsä ja on nykyisin pienen pojan Äiti, isomman pojan Vaimo. Harrastaa kuntosalia ja kärsii kroonisesta herkkuholismista.

22 vastausta artikkeliin “Treenin sovittaminen Työ-Äidin arkeen”

  1. Itsellä on toistaiseksi helppoa kun ei ole lapsia.. Tapanani on suunnitella sunnuntaisin tulevan viikon ruuat ja treenit sekä lomittaa samalla kotityöt ja kauppareissut niiden lomaan. Jos ja kun lapsia jossain vaiheessa tulee niin tuossa paletissa on varmasti enemmän järjestelemistä. Lasten kanssa kaikki ei varmasti mene aina suunnitelmien mukaan niin sekin pitää yrittää ottaa huomioon.. Eniten mietityttää se kun mies on reissuhommissa että miten mun harrastusten käy sitten kun on lapsia.. Isovanhemmat on lähellä mutta eihän lapsia voi sinnekään aina viedä kun heilläkin on omat työt, menot ja harrastukset.

    • Mie aina meal preppaan sunnuntaisin seuraavan viikon työlounaat. Osa jääkaappiin ja osa pakkaseen :). Ruokaa tehdään aina iso satsi että riittää vähintään kahdeksi päiväksi. Valmistelua varmasti vaatii, mutta kyllä se siitä 🙂

  2. Täältä iso peukku, kun handlaat tuon kaiken ja silti vaikuttaa siltä, että ehdit olla ihan kivasti lapsen kanssa! Mulla on myös tavoitteena tuo 3 treenikertaa viikossa ja yllättävän hyvin olen viime aikoina pystynyt pitäytymään siinä. Toisaalta mun lapset on jo koululaisia ja koulupäivien jälkeen kaverit kiehtoo enemmän kuin äiti. Yritän kuitenkin käydä aamuisin salilla ennen töihinmenoa pari kertaa ja kerran viikonloppuna. Olen siitä onnekas, että mies vie lapset kolmena aamuna viikossa ja hakee joka päivä sekä laittaa ruoan. Joskus pidän pidemmän lounastunnin ja teen 35 min treenin silloin. Niinä päivinä teen sitten iltamyöhään roikkumaan jääneet työt valmiiksi. Olen iloinen puolestasi, kun voit pyöräillä töihin – sehän on mitä parhainta hyötyliikuntaa! Itse en voi koska asun melkein 40 km päässä duunista 🙁
    Ihailen myös sitä että jaksat imuroida 2 kertaa viikossa! Meillä hyvä jos saadaan imuroitua joka viikko. Toisaalta kouluikäiset lapsetkin jo auttaa vähän.
    Olen avautunut sekä näistä treeniasioista että siivoamisesta myös omassa blogissa 😉

    • Pääsen aina 17-18 aikaan töistä ja Eetu menee 20.00 aikaa nukkumaan niin en nyt kovin pitkään, mutta viikonloppusin sitten mussutan minimiestä senkin edestä <3. Meillä Tuomas kokkaa, mie vaan syön :D. Aamuvuoroisin mie vien ja hän hakee, iltavuorossa menee sitten toistepäin.

      kiva että hyödynnät ruokkiksen treeniin, piristää varmasti toimistopäivää :)! onneksi on lyhyt matka töihin niin saa mentyä pyörällä, meillä on vaan yksi auto ja en tykkää parkkipaikkojen metsästämisestä.

      Ennen imuroin tooosi harvoin, nykysin jopa tykkään siitä :D. Joo mie katoin sen vileda höyrymoppi jutun, oli kätsä!

  3. Kyllä se onnistuu 🙂 Lapset hoidossa 8-16, se kummalla auto vie tai hakee, kesää kohden myös pyörällä onnistuu. Vuorotyössä ja koulupäivissä plussaa että aamupäivällä voi olla ruhtinaallisestikin aikaa treeneihin. Välillä taas herään 5.20 että kerkeää salille ennen aamun rutiineja. Tulee käytyä n. 5krt viikossa, muuten sanoo oma pää poks 🙂

    • Hieno motivaatio siulla :)! Oi aamupäivätreenit oli parhautta…illasta monesti oon jo väsy. Eilen kävin puntilla 20.45 ja meni miten meni

  4. Meillä on 3.5 ja kohta 6v. lapset. Teen säännöllistä päivätyötä, 7.45-16.15. Työmatka on pitkä, yli 40km. Osan siitä kuljen kävellen = hyötyliikuntaa.
    Muuten pyrin käymään salilla 3-(4)x/vko. Teen mys kotona treenejä kahvakuulalla/crossarilla. Joskus lenkkeilen, usein nämä lasten kanssa. Salitreenit teen joko aamuisin ennen töistä (= aamulla klo 6-7) tai sitten heti töiden jälkeen, mies katsoo lapsia. Tämä vaatii suunnittelua, mutta toimii kun ”pitää omasta ajastaa kiinni;) ”
    Liikunta antaa voimia tosi paljon, siksi pyrin siitä pitämään kiinni.
    Mutta: noi kotityöt, aika lasten kanssa, ja joskus myös miehen 😀 Niin.. aika tuntuu kuluvan nopeasti tässä työ-kotiin-ruokaa-(joskus treenit)- iltatoimet- rumbassa. Itse skippaan tv:n katselua, että ehdin liikkua. Suosittelen myös lämpimästä noita kotireenejä- Youtubesta löytyy vaikka mitä kahvakuula ym.treenejä.
    Tsemppiä!
    -Salla-

    • Hyötyliikunta on aina hyvästä :)! Miulla ei ole kotona kahvakuulaa, mutta käsipainoilla teen aina silloin tällöin. Esim. tiistaina kun Eetu oli kipeänä, niin punttailin hänen nukkuessaan. En halunnut lähteä salille jos tulee Äitiä ikävä jos olisi sattunut heräämään yöunilta :(. Kahvakuulaa oon joskus harkinnu hankittavaksi, mutta toisaaltaan käsipunteilla pääsee pitkälle myös.

      Arki menee kyllä nopeesti, huomattavasti nopeemmin kun kotimammana :D. Kiitos Salla kommentista ja tsempeistä :)!

  5. Millaset työajat sulla noin yleensä on? Meillä herätään norm. viiden jälestä, lapsi hoitoon 6.30 ja töissä pitää olla klo 7. Takas ollaan n. klo 15-16 ja meillähän nykyään lapsi menee aikasemmin nukkumaan eli klo 21 (!!) eli ei oikein kummastakaan päästä voi nukkumaanmenoajasta nipistää. Sitten ruoanlaitto ym. juoksevat asiat ja sitten onkin jo ihan puhki eli loppuilta (klo 19-20) sujuu hyvin sohvalla istuen… Pitäs varmaan hakeutua ns. virkatöihin niin työajat olis lyhyemmät ja ehtis vaikks nyt sitte aamulla liikkumaan. 🙂 viikonloppuihinkin saa ympättyä monesti niin paljo menoja, että meillä nousee jo niistä semmonen haloo ettei paljon kehtais enää niiden päälle viettää pari tuntia kuntoillen… Mutta nää on varmaan niitä priorisointikysymyksiä, ei kait sitä pakko ois olla aina joka paikassa menossa (?) 🙂

    • Miulla on 9-17 ja 10-18. Meillä Eetu menee 20 aikaa nukkumaan niin kerkeää hyvin sen jälkeen treenaamaan :). Hmm no joo siulla on kyllä päivällä pituutta, ehkä kotijumppa sitten tai lenkillä käyminen :)?

  6. Monelta teidän muksu siis menee nukkumaan eli monelta lähdet vielä salille 😮
    Meillä Aada nukahtaa parhaimmillaan puoli 10 huonoimmillaan menee lähemmäs 11.

  7. Mut mites se ruuanlaitto ja viikolla kaupassa käynti? 😉 Meillä on hieman ongelmallista tällä hetkellä löytää aikaa mihinkään omaan, koska tehdään vuorotyötä, eli kun toinen menee kello 6 töihin ja toinen kello 11, niin ainoo vapaahetki tulee klo 19 jälkeen, jollon on ei enää jaksa kyllä mitään, kun seuraava aamu starttaa taas kello 5 aamulla. Mutta onneksi hyötyliikuntaa voi harrastaa työmatkalla 🙂

    • Niin noita ei tullu kirjotettuu tossa, mutta siis ruokaa tehään aina minimissää 2päiväks kerrallaan (Tuomas kokkaa :D), arkisin ei käyä kaupassa paitsi jos on ihan pakko :). viikonloppuna käydää isosti kaupassa ja jos pientä pitää ostaa,niin Tuomas käy työmatkan yhteydessä =)

  8. Täällä työssäkäyvä kolmen lapsen mamma joka treenaa kanssa vaihtelevasti mutta yritän tehdä 5 kertaa viikossa jotain liikunnallista. Vuorotyö on siitä kiva että kerkiää aamusta ennen iltavuoroa liikkkumaan ja vapaapäivinä. Aamu vuorojen jälkeen käyn lenkillä, silloin ei jaksa salille.

  9. Voi Eetua kun sairastaa :'( Toivottavasti paranee pian! Minäkin oon miettinyt, että kun työt aloittaa syksyllä niin miten yhdistää/jaksaa /kerkiää pitää huolta myös itsestään, koska sekin on tärkeää.

    • Onneksi tervehtyi jo <3. Itestään huolehtiminen on tärkeetä, balanssi on varmasti aa ja oo. Ei ihan unohda ittensä mutta ei myös polta itteensä piippuun =)

  10. Minä kuljen työmatkat (14km/päivä) pyörällä ja käyn salilla/jumpassa yhtenä arki-iltana ja viikonloppuna, eli kolmesti viikossa. Lisäksi teen joka ilta you tubesta jonkun pilates/core/vatsalihasjumpan lasten nukkumaanmenon jälkeen. Videon mukana tulee jumpattua paljon tehokkaammin ja monipuolisemmin kuin ilman. Meillä on myös kahvakuulia, leuanvetotanko ja jumppapallo jolla voi korvata treenin jos on joku este. Mielestäni ehdin viettää lasten kanssa ihan mukavasti aikaa (16-20 iltaisin), saan tehdä ihanan haastavaa ja mielenkiintoista työtä ja vielä treenatakin riittävästi, eli kaikki osat ovat hyvin tasapainossa.

  11. Mulla alkoi tammikuussa työt hoitovapaan jälkeen, ja on ollut vaikeuksia myös löytää sitä treeniaikaa. Lapsen hereillä olo aikaa arkipäivinä en halua käyttää siihen, muutenkin vain pari tuntia näkee. Sitten taas nukkumaanmenon jälkeen en aina pääse, kun mies tekee yötyötä ja lähtee illalla töihin.. Kyllä siinä haasteensa on, selvästi on liikunta vähentynyt. Nyt käyn siis viikonloppuisin ja arki-iltoina kun mies ei ole kerennyt lähteä töihin. Mutta se taas verottaa omia unia ja muuta jaksamista

    • Miekään en halua arkisin olla Eetun luota poissa yhtään enempää ku on pakko.Joskus harvoin saattaa olla joku meno Eetun hereillä olo aikaan, mutta pyrin mahdollisimman paljon tekee muut jutut poitsun uniaikaan :). Hyvä että ees viikonloppusin saat sit liikuttuu. Jos tuntuu kuitenkin että liikunta ottaa enemmä ku antaa, niin kannattaa varmaan välillä löysätä pipoa. Pitää vaikka rauhallisempi viikko ja syödä tarkemmi 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta