TEHOKAS PORRASJUOKSU

Niin yksinkertaista, niin tehokasta ja niin kivaa ; rappusjuoksu! Viime viikolla sain vihdoinkin aikaiseksi käytyä juoksemassa portaita ja ai että. Tuli just sellainen hyvän olon tunne.

Rappusia juokseminen on sen verran raskasta, että 15-minuuttiakin riittää hyvin. Täysillä, teholla ja temmolla. Mieluummin 15-minuuttia kuin lönkyttelemällä vaikka puolituntia.

Mikäli aikataulullisesti mahdollista, ajattelin ottaa porrasjuoksun viikottaiseksi treeniksi. Kävin tällä viikolla juoksemassa rappusia suoraan töiden jälkeen alkuviikosta ja miulla on vieläkin pohkeet hellänä.

rappusjuoksu

 

Treenin voit suorittaa vaikka näin;

Lämmittele ensin. Mikäli et ole ajanut pyörällä, kävellen, juosten rappuspaikkaan, ota pari kierrosta hieman lungimmin jotta jalkalihakset lämpeää. Hölkyttele pari kertaa rappuset ylös ja alas.

Kun lihakset on lämmenneet, on aika töihin! Kipitä rappuset niin kovaa ylös kuin vaan pystyt ja palauttele hölkyttelemällä alas. Vastaavia rundeja muutama.

Seuraavilla kierroksilla astukin vain joka toiselle rappuselle. Näin askel on laajempi ja liikerata tehoaa myös takareisi-peppu osastoon. Ja voin kertoa, että syke nousee!

En laskenut monta kierrosta tein, katsoin vaan kellosta ja tavoitteena oli tehdä 15-minuutin treeni mahdollisimman pienillä tauoilla.

Joensuussa suosittelen Linnunlahden rappusia (eli missä Ilosaarirock järjestetään). Siellä teen sekä pikkurappusia pitkin, että katsomon penkkien väliä pomppimalla, jolloin askeleen saa todella laajaksi. Myös Lykynlammella on hyvät ja isot portaat, ne on vaan hieman kauempana.

porrasjuoksu

Lyhyet, tehokkaat treenit ovat itselleni niitä parhaimpia. Jaksan keskittyä ja myös jälkipoltto on tehokasta kun lihakset työskentelee kovasti treenin aikana.

Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan :)!

 

Harrastatko sinä rappusjuoksua?

 

SEURAA MAMAA FACEBOOKISSA / INSTAGRAMISSA / BLOGLOVINISSA

Tiina / Fit Fat Mama

Bilehile lapsivihaaja muutti elämänsä ja on nykyisin pienen pojan Äiti, isomman pojan Vaimo. Harrastaa kuntosalia ja kärsii kroonisesta herkkuholismista.

4 vastausta artikkeliin “TEHOKAS PORRASJUOKSU”

  1. Oon käyny kerran Linnunlahden portaita hölkyttelemässä ja parin ylösalaskierroksen jälkeen tuntui että ei pysty hengittämään ollenkaan, täytyy käydä kohottamassa kuntoa kyllä toinenkin kerta jos sitten jaksaisi jo kolme kertaa ylösalas…. 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta