SYÖN IHAN PÄIN PERSETTÄ

Syön muuten ihan päin persettä, sanoin ääneen eräs päivä viime viikolla. Kello oli jotain yli 13.00 ja muistin etten ole syönyt aamupalan jälkeen mitään. Hups. Eikun ruoka lämpenemään mikroon ja lusikalla kohti kitusia. Monelle syömättömyys on ongelma jos ruokaa ei ole valmiina, mutta itse unohdan välillä syömisen vaikka se olisi mikroa vaille valmiina jääkaapissa. Syön liian harvoin.

Toinen ongelma huonon ruokailurytmin lisäksi on liika herkkujen syönti. Mikä johtuu huonosta ruokailurytmistä ja liian matalasta energian saannista päivällä. Huomaatteko, tiedän ongelman mistä se osittain ja suurelta osin johtuu, mutta silti teen niin. Raskauden aikana sairastuin raskausajan diabetekseen ja varsinkin loppuraskaudesta aamun paastoarvo kohosi jos söin mitään herkun tapaistakaan klo 20.00 jälkeen. En siis tietenkään vetänyt niitä perinteisiä ”katson sarjaa ja vedän herkkui” hetkiä loppuodotuksesta arvojen takia.  Ehkä jotenkin senkin takia tekee mieli mässätä kun nyt ei tarvitse kytätä mitään arvoja aamuisin.

Ja syön myös liian vähän kasviksia. Kasviksia en ole tosin varmaan koskaan syönyt ravinto-opillisesti oikeaa määrää, en edes parhaimpina Fit Mama aikoina jolloin kävin 4 kertaa viikossa puntilla ja lihakset piirtyi niin päheesti esiin. Ostin jopa niin hienon ja kätsän, kaikenlisäksi pinkin kasvissilppurin kun ajattelin, että NYT elämä muuttuu ja aa että tällä on kätevä pilkkoa rehuja. Arvatkaa kuinka montaa olen silppuria käyttänyt? Tasan kerran.

Sain idean lisätä kasvisten syöntiä niin, että pilkon aina ison kasan porkkanoita tikuiksi ja vetelen sitten niitä. No arvatkaa sainko sitäkään aikaiseksi tehtyä? En. Siellä se jääkaapissa porkkanapussi odottaa kiltisti kuorimista.

Eetun vauva-aikoina ensimmäisten kuukausien aikaan miulla oli ihan sama ongelma. Sitten tammikuussa tormistauduin ja kuukauden aikana tiputin -11cm vyötäröstä ja -4kg. Saankohan nytkin vasta tammikuussa itseäni niskasta kiinni? Ravinto vaikuttaa ihan kaikkeen, jos syö paljon hiilaria niin sehän alkaa vain väsyttää. Vauva-arjessa silmäpussit muutenkin laahaa maata, niin olisi kaikinpuolin järkevää, että pitäisin edes ravinnon järkevänä kun liikuntaa en ole vielä niin paljon lisännyt. Miksi herkkujen pitää maistua niin hyvältä! ?

Olen aina ollut sitä mieltä, että huonosti syöminen syytettynä kiirettä on vain tekosyy. Vauvan ja 4veen elämän pyörittäminen on yllättävän aikaa vievää eikä miulla ole mahdollisuutta eikä intoa miettiä edes niin paljon ravintojuttuja. Sentään lisäravinteet vetäisen aina kiltisti aamuisin nassuun. Voisin hankkia vaikka marjajauheita tai jotain muuta jolla ravinteita saisin imeytettyä itseeni silleen helpolla ja nopealla tavalla…

Syön ihan päin persettä. Monta eri ongelmaa löytyy ja asiaan pitää tehdä joku muutos.
Ehkä nyt kun olen kertonut ongelmakohdista ääneen, saan vihdoinkin asioille tehtyä jotain.

 

Mikä on sinun ruokailuhäpeäsi? Syötkö liikaa herkkuja, vai kenties liian vähän kasviksia?

 

SEURAA MAMAA FACEBOOKISSA / INSTAGRAMISSA / BLOGLOVINISSA

Tiina / Fit Fat Mama

13 vastausta artikkeliin “SYÖN IHAN PÄIN PERSETTÄ”

  1. Syön sekä liikaa herkkuja että liian vähän kasviksia. Ateriarytmini on hyvä, koska sairastan refluksia ja mahan tyhjetessä alkaa närästämään, joten kolmen neljän tunnin välein tulee syötyä. Tämän taudin takia ruokavalioni on hieman suppea, joten kun syö usein niin ei keksi mitä söisi. Joka päivä ei viitsisi syödä samaa aamupalaa, välipalaa ja iltapalaa, niin tulee syötyä huonosti joka taas nostaa herkuttelun määrää. Kasviksia ja hedelmiä söisin monipuolisemmin ja useammin jos maha kestäisi. Banaani, mustikka ja keitetyt kasvikset alkavat jo kyllästyttämään. Olen sitä paitsi pienestä asti inhonnut keitettyjä kasviksia.

    Herkkujen vähentäminen onnistuisi jos suunnittelisi ruuat etukäteen ja pysyisi suunnitelmassa. Ei niin vain minulta onnistu. Mutta joka päivä yritän skarpata edes joissain osa-alueissa ettei ihan ranttaliksi menisi. Ehkä sitä joskus oppii kun tarpeeksi kauan harjoittelee.

    • Ai refluksia voi olla ihan aikuisillakin, aika jännä en tiennytkään :/. Lukenut olen siitä millainen voi vauvoilla olla just sitä pulauttelua jne.
      Ikävä varmasti tuo sairaus, mutta hyvä että ateriarytmi siulla on sitte kunnossa :). Rajoittavaa varmasti ja rankkaa välillä kun pitää miettiä tarkemmin mitä oikeesti voi syödä..Entä jos keitettyjä kasviksia jotenkin maustaisi enemmän, keittäisi vaikka kasvisliemivedessä tmv? 🙂

  2. Liikaa suolan käyttäminen.. yritän säännöllisesti vähentää suolan määrää, mutta aina lipsun. Tosin hyponatremiaan taipuvaisena ja ilman verenpaineongelmia (paitsi mataluus) motivaatio ei ole korkein mahdollinen. Välillä mietin miksi sitten yritän vähentää. Varmaan siksi kun pahasta suolasta posotetaan kaikkialla 😀

    • Suolaa löytyykin yllättävän monesta paikasta, niin monessa mausteessakin löytyy.. mie käytän aika vähän suola-suolaa, jotkuthan ripottelee tyylin leivänkin päälle :D.

  3. Aamupalan jäljeen itsellä kamala väli ruuan kanssa, siis saatan syödä vasta klo 16-18 välillä ja sitten syön seinätkin kun olen niin nälkäinen. Ja karkkia syön, aivan liikaa ja liian usein, sillä korvaan aina melkein ruuan tonne iltaan asti. Olen 1v tytön yksinhuoltaja ja arki on aika kiireistä vaikka kotona olenkin vielä, että tuntuu että juoksee lapsen juttujen ja ruoka-aikojen kanssa kilpaa ja itse havahtuu sitten kun on niin nälkä että tuntuu että pökrää.
    Myös väsymys itsellä vaikuttanut tähän paljon, sokeri on helppo pelastaja silloin, vaikka se myös lisää sitä väsymystä, oravanpyörä. Maha on kun perunapelto edelleen enkä edes usko sen muuttuvan mihinkään ( minulla vatsalihasten erkanema.)
    Että samanlaisia ajatuksia täällä 🙂
    Ennenkaikkea olisi kiva voida hyvin ja olla pirteämpi, itselleni se ulkonäkö kakkosena vaikka sekin tottakai kiva lisä.
    Ja niin, kuvien perusteella syöt tositosi pieniä annoksia, itse en niillä pärjäisi 🙂

    • Outs sit siulla on vielä pidempi ateriaväli ku miulla :o. Karkki on niin helppo, liiankin helppo siirtää nälkää.. kun syö nälkään makeaa, niin se vaan buustaa ja lisää makeanhimoa -oravanpyörä kuten kirjoititkin. Itellä oli jossain vaiheessa paheena ostaa kauppareissulla aina joku suklaapatukka ja sen syyä pahimpaan nälkään. Ei todellakaa järkevää, mutta olevinaan niin helppo tapa -vaikka banaani olisi paljon järkevämpi..

      Annoskoot miulla on kieltämättä monesti aika pieniä, eilen otin tarkoituksella lisää vaikka pahin nälkä lähti. Ja olin sitten illalla ilman herkkuja-jee!

      Ensi viikolla hei muuten tulossa postausta ja vinkkiä keskivartalon palautumiseen raskauden jälkeen, kannattaa lukee jos siulla kerran vielä erkauma löytyy 🙂

  4. Äääh, mä oon nyt ollu puoli vuotta ulkomailla ja mun syöminen on ihan retuperällä. Oon aina aiemminkin syönyt herkkuja paljon, mutta nyt vedän niitä joka päivä, vaikka täällä on huomattavasti huonompi karkkivalikoima kuin Suomessa. Ja syön nykyään vain todella kevyen aamupalan ja illalla seitsemän aikaan päivällisen (ja sitte loppuillan vedän niitä karkkeja). Täällä oon kuitenkin onnistunut jättämään ruokavaliosta lihan pois kokonaan ja maitotuotteitakin oon vähentänyt reilusti, että onneksi tästä on sentään jotain hyvääkin seurannut noin niin kuin ruokavaliota ajatellen 🙂 Mut huomaa ihan selvästi, että energiatasot on ihan nollassa eikä esimerkiksi liikunta oo käyny mielessäkään tässä viimeiseen kolmeen kuukauteen.

    Parin viikon päästä olisi paluu Suomeen ja sitte mulla alkaakin toivottavasti taas normaali ruokavalio ja säännöllinen liikunta, sitä odotellessa voin hyvillä mielin vetää tämän loppuajan pastaa ja jäätelöä 😀

    Salla / We’re Not in Kansas Anymore
    https://notinkansas.fi/

    • Ulkomailla ruokailukulttuuri on monesti paljon iltapainotteisempaa mitä siellä olleena ite oon huomannu. Iltapalaa ei ollu ollenkaan,lämmin ruoka syötiin iltapalan sijasta joskus 20.00 aikaan ja iltapalaa ei sit yhtään.

      Ruokavalio vaikuttaa kyllä niiin paljon yleistilaan ja siihen huvittaako liikkua. Jos vetää hitokseen sohvalla vaikka karkkia, niin kynnys lähteä ulos lenkille on niin paljon isompi.

      Ihana kokemus varmasti asua ulkomailla :). Tsemppiö Suomeen palautumisessa, menee varmaan totutellessa hetki tänne kylmään 🙂

  5. Sokeri ja sillä nälän siirtäminen. Olen vähentänyt sokeria roimasti ja huomaan miten paljon sitä on ennen käyttänyt! Lähinnä karkit, pulla, munkit…hyi. Ja liian vähän kasviksia, koska maha ei tykkää niistä. Varsinkaan raakana. En halua olla kävelevä kaasukammio! 😄😄😄

    • Sokeri on just siitä jännä, että sitten kun vieroittuu siitä niin karkki ei ees maistu niin hyvältä ja tulee öllö olo paljon nopeemmmin..
      Raa’at kasvikset voi herkkävatsaisille vaikuttaa just turvotuksina inhottovasti… itellä stressiaikoina kun suolisto-ongelmat oli pahimmillaan niin raa’at kasvikset turvotti paljon…niin eipä huvittanu senkään takia pahemmin salaattia popsia :D.

  6. Saatan elää pari päivää pelkällä leivällä ja hedelmillä. Pidän kyllä huolen, että lapset syövät 2 lämmintä ruokaa ja aamupuuron joka pv. Ja tiedossa on, miten tärkeää se aikuisellekkin olisi. Vuorotyö sotkee ateriarytmiä, eikä perheen yhteisiä ruokahetkiä tule välttämättä päivittäin.

    • Tuo on harmi ettei yhteisiä ruokahetkiä tule :/. Vuorotyö on kyllä hankala sen suhteen…itse en ole vuosiin sitä tehnyt, mutta mies on vuorotöissä.Mie syön aina lämpimän ruuan samaan aikaan ku lapsi (paitsi jos on hoidossa) niin sen saan onneksi rytmitettyä 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 7
Tykkää jutusta