Selän kehityskuvia

Ihan ensin pitää hehkuttaa:

Kävin tänään salilla 6 päivän tauon jälkeen ja oli kyllä niiin ihanaa! Yleensä tauon jälkeen treeni menee ihan persiilleen, mutta nyt oli kyllä niin kivaa :). Oli ikävä salille. Ikävä lihaskipua ja tekemisen tunnetta. Tein pitkästä aikaa 1-jakoisella eli koko kropan kerralla kun yleensä teen 3-jakoisella. Vaihtelu virkistää, Uujee! 

Mutta joo, sitä selkähommaa niinkuin postauksen otsikossa lukee;

  Selkätreeniin miulla on oikeastaan viha-rakkaus suhde: välillä tuntuu ettei selässä tapahdu mitään ja painot jumittaa paikallaan, mutta välillä: oi sitä polttelua kun treenin saa kohdistettua oikeeseen paikkaan <3!

Selän kehitystä on myös hankalampaa seurata, koska sitä ei nää itse. Tästä syystä suosittelen ehdottomasti ottamaan kehityskuvia myös selästä! Itse olen niitä ottanut liian vähän, mutta tässä kehityskaarta about. 1½ vuoden ajalta:

Tammikuu 2013

IMG_2409 Kuvasta näkee hyvin miten hormonit on alkanu jo jylläämään ja kyljissä hengailee kivat jenkat. Kuva otettu siis pari päivää positiivisen raskaustestin jälkeen. Selässä ei näy mitään muuta kuin lapaluut :D.

Toukokuu 2013

IMG_2592Yäk, hormoninäppyjä selkä täynnä. Kiitti taas hormoonit. Enempi massaa kuin tammikuussa, mutta vielä silti oikei erotu mitään.

Marraskuu 2013

20131106_120505Seuraavaan kuvaan onkin sitten pitempi aika, mutta tossa selässä ei ole mitään nähtävääkään. Jenkatkin pursuilee kivasti.

Tammikuu 2014

IMG_3463Ensimmäisen kerran jotain muutosta! Remppasin ruokavaliota niin, että jätin herkut pois, join enemmän vettä ja pienensin ateriakokoja. Ruokavalion ansiosta selkäfläsät alkoi kuoriutua ja alkoi jopa vähän näkyä lihasta.

Maaliskuu 2014

IMG_4552Sieltä se kasvaa ja vyötärö on myös kivasti kaventunu edelliseen verrattuna. Huomaa että on otettu eri huoneessa kun toisessa olen ihan kalkkilaivan kapteeni ja toisessa tummempi :D.

Huhtikuu

selkääääää20140415_143731Pari treenikuvaa

Toukokuu 2014

IMG_5102Takaolkapäät alkaa erottua tässä enemmän. Kyljet näyttää näköjään läskimmältä kuin maaliskuun kuvassa. Tosin tässä kuvassa miulla on housut alempana kuin maaliskuun kuvassa, niin tiedä sitä sitten.

Muutosta on tapahtunut pikkuhiljaa mielestäni ihan mukavasti. Suurin ero on marraskuu 2013 ja tammikuu 2014 kuvalla. Siinä huomaa miten ruokavalio oikeasti vaikuttaa. Jos mättää joka ilta herkkuu nassuun,niin eihän ne pienetkään lihakset uskalla tulla ihmisten ilmoille.

Nykyisin selkätreeni ei olekaan miulle niin iso pirulainen, vaan jopa ihan mukavaa. Keskityn enemmän työskentelevään lihakseen ja mieluummin tarvittaessa pienennän painoja, että liikerata säilyy hyvänä. Teen myös yleensä jonkun eristävän liikkeen. Eli selkää 1 käsi kerrallaan: esimerkiksi row:ssa. En tee millään niponipo meiningillä, vaan vaihtelen liikkeitä. Lemppareitani on t-kulmasoutu, 1 käden row ja  pull down.

Hommaa on vielä, mutta on kiva huomata edes jotain kehitystä tapahtuneen. Se jos mikä motivoi :).

Mites siulla: Onko selkätreeni inhokki, lemppari vai siltä väliltä?

-Tiina

Tiina / Fit Fat Mama

6 vastausta artikkeliin “Selän kehityskuvia”

  1. hei noista parista treenikuvasta tuli mieleen, että kannattaa kokeilla josko auttais tuntumaan tehä enemmän ns. rinta pystyssä ja olkapäät enempi takana ja alhaalla. nyt tuossa ylätaljakuvassa ainaki oot vähän sykkyrässä 🙂 tai sit oli vikat toistot menossa ja kuva huijjaa 😉

    ähh, inhottaa huomautella, mutta miulla ainaki toiminu paremmin noin! ja selkä kiittää :p

    • Joo totta, tossa ylätalja kuvassa oon jotenki rutussa :D. Tein pitkästä aikaa kolmiokahvalla, niin asento oli vähän hakusessa.
      Ei mitään, hyvä vaa ku sanoit! Pitää ens kerralla kokeilla olla ryhdikkäämmin :).

  2. Miula on myös selkätreeniin viha- rakkaussuhde. Toisina päivinä se kulkee kuin unelma ja joskus tuntuu, että tuntumaa ei saa oikein mitenkään.

    Itellä on tekniikan tarkistelu auttanut tosi paljon. Juurikin se, että hartiat pysyy alhaalla ja rinta rottingilla (mutta ei liikaa). Myös itselle sopivimmat liikkeet on löytyny.

    Miulla myös selän ja hartioiden lihakset on usein tosi tosi jumissa. Lihashuolto ja huolellinen lämmittely auttaa treenin onnistumiseen.

    Tsemppiä selän kasvatukseen! 🙂

    • Ylätalja varsinkin on miulla se kompastuskivi, tuntuu ettei kehity mihinkäään :D. Argh..
      Oon niiiin laiska venyttelemään tai huoltaa muutenki kehoo, pitäs ehottomasti skarpata siinä asiassa :/.
      Kiitti! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta