Salitreenin tekniikka kuntoon!

Dodiin, nyt näyttää taas valoisammalta! Käytiin ulkoilemassa, imuroin ja nyt tuntuu olevan virtaakin enemmän. Eilen(kin) oli kyläreissua lukuunottamatta niin susishäisse päivä ettei järkeä. Kun Tuomas tuli töistä, ampaisin suoraan lenkille ja ai että teki hyvää! Niinkuin facebookiin päivitinkin ”Kun ärsyttää, lähde lenkille! – Suurin osa ärsytyksestä jäi lumipenkkaan ja tilalle tuli punaiset posket ja parempi mieli !”. Liikunta tekee sekä keholle, että mielelle hyvää :)!

Mutta sitten otsikossa olevaan aiheeseen. Pari viikkoa sitten olin Fit you too- Katrin vetämällä salitreenin tekniikka minikurssilla. Hän asuu Helsingissä ja oli käymässä nyt kotikonnuillaan Joensuussa. Kun hän kertoi mahdollisista yhteistreeneistä, olin heti käpälä pystyssä!

Varsinkin raskauden jälkeen miulla on ollut aika paljon hakemista oikeista treenitekniikoista. Keskivartalossa ei ole vieläkään tarpeeksi hyvää tukea. Voin syyttää siitä vaan itseäni, syvien vatsojen ja alaselän treeni on jäänyt hävettävän vähäksi. Monesti sitä vaan kulkee laput silmillä ja vääntää niitä perus vatsarutistuksia/jalkojen laskuja/istumaannousuja ja niistähän ei ole kovin suurta hyötyä syville vatsalihaksille.

Miulla ei ole mitään PT:tä, vaan pääsääntöisesti käyn puntilla yksin. Omalle liikeradoilleen tulee helposti sokeaksi, joten on välillä hyvä pyytää jotain katsomaan meneekö liikkeet oikein. Kaikki ei välttämättä uskalla pyytää apua, mutta jos kynnys pyytää jeesiä on liian iso, voit vaikka ottaa videokuvaa liikkeestä ja verrata johonkin ammattilaisen tekemään youtube pätkään. Youtube videoita on triljoonittain, mutta ei kannata välttämättä ottaa oppia naapurin Pirjon punttipätkästä, vaan katsoa ihan ammattilaisen tekemiä. Esim. Team M&M Gymlog :lla on paljon liike -ja tekniikkavinkkejä. Äijät on tosi hauskan oloisiakin.

IMG_3498-681x1024
kuva lainattu Katrin blogista

Mavea videolla:

KLIK

Katri ohjeisti meille hyviä perusliikkeitä, salitreenin kulmakiviä. Maastaveto, suorinjaloin maastaveto, sumomave, kyykky, yhden jalan kyykky ja kulmasoutu. Koin ihan huiketa ”ai näinkö se pitikin tehdä” –fiiliksiä. Esim. kulmasoudun olen tehnyt aikaisemmin ihan päin persettä. Tosin raskauden jälkeen en ole sitä treenannut kuin ehkä pari kertaa, koska alaselkääni alkoi koskea. Koskeminen johtui näköjään VÄÄRÄSTÄ tekniikasta. Plus tietty liian isoista painoista. Katri kertoi hyvin myös sen, että jos epäröi liikerataa, tekee ensin ihan vaikka kepillä. On nimittäin vaarallista jos lähtee heti repimään liian isoilla painoilla ja tekniikka on ihan päin persausta.

Kokeiltiin tehdä kyykky ja mave ilman kenkiä -ja se tuntui tosi hyvältä! Aikaisemmin olen katsonut ihmeissään salilla jos joku on kyykännyt ilman kenkiä ”onko tuo ihan hullu” :D. Jos kengissä on huono pito, niin ilman kenkiä voi olla helpompikin tehdä. Sukkasillaan saa jotenkin paremman kontaktin lattiaan. Kuulostaapa oudolta, kontakti lattiaan haha! Mutta pitää kokeilla joskus normitreeneissä uudestaan tuota kengättömyyttä.

Minikurssin jälkeen salitreeni perusliikkeiden kohdalla on tuntunut niin paljon paremmalta! Toisinsanoen, nyt olen uskaltanut tehdä myös kulmasoutua, sumomavea jne, kun ennen en uskaltanut niitä lähteä usein sooloilemaan. Jännää miten vieläkin oppii uusia juttuja treeneihin liittyen, vaikka salilla olen käynyt kohta kolmisen vuotta. Ihmiskroppa on aika jännä juttu.

 

Hallitsetko itse perusliikkeiden tekniikat ongelmitta vai mietitkö meneekö ne oikein?

Tiina / Fit Fat Mama

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta