Sain järkyttävän huonoa asiakaspalvelua

Hyvä asiakaspalvelu ei ole itsestäänselvyys. On tilanteita jolloin mietin, että miksi ihmeessä ihminen on ammatissa jossa ollaan ihmisten kanssa tekemisissä, kun käyttäytyminen on niin huonoa että morjens.

Sain eilen järkyttävän huonoa asiakaspalvelua. Olin puhelun jälkeen kirjaimellisesti monttu auki, että mitä just tapahtui. Soitin eräälle ratsastustallille, ajatuksena oli varata maastoratsastustunti.

Itse olen työskennellyt asiakaspalveluammatissa useita vuosia ja tavoitteenani on se, että joka puhelun jälkeen asiakkaalle -sekä minulle jää puhelusta hyvä fiilis. Tässä puhelussa hyvä fiilis oli kaukana.

Puhelu meni näin:

 

”Tiina tässä terve, lähdin sellaista kyselemään, että saisiko ensi viikolle maastoratsastustunnin. Olisiko vielä vapaata”

”On vapaata joo, monta teitä olisi tulossa. ”

”Siis mie vaan, on miulla pari heppaharrastuskaveri kyllä”.

”Ei mahdu kuin kaksi!”

”Okei”

”Oletko ratsastustaitoinen?”

”Joo olen kyllä, nuorena harrastin aktiivisesti, mutta nyt aikuisena olen harvemmin käynyt. ”.

”Millonkas olet viimeksi ratsastanut?”

”Kaksi vuotta sitten”

”Eiiiii, eiii. Nämä meidän hevoset on niin reippaita, että pitää olla ratsastustaitoinen. Kysypä jostain muualta”

Ja luuri korvaan.

ilmeeni puhelun jälkeen 😀

 

Olin pöyristynyt. Totta, että maastoratsastustunnilla on tärkeää, että hevosten omistaja voi luottaa siihen, että ratsastaja on ajantasalla. Harrastin ratsastusta aikoinaan monta vuotta ja se on kuin pyörällä ajo; ei se noin vain unohdu. Tekeekö taukoaika ratsastustaidottoman, ei.

Asiakaspalveluammatissa kommunikointikyvyt ovat tärkeitä Miten tuon edellä mainitun tilanteen olisi voinut kertoa? Esimerkiksi ”Ai siulla on niin pitkä aika edellisestä ratsastuskerrasta. Olisi parempi, että käyt ensin kokeilemassa meillä kenttätunnilla ratsastusta ja sen jälkeen voit kokeilla maastoa”. Kävin nimittäin katsomassa, että kyseisellä ratsastustallilla olisi myös kenttäratsastusmahdollisuus. Mainostettiin vielä, että aikuisten tunnit ovat rennolla otteella. Justiinsa joo.

Monesti suomessa on sellainen kulttuuri, että asiallista palautetta harvoin annetaan. ;Myöhemmin sitten parpatetaan, että olipas paskaa tai olipas hyvää. Itse tykkään antaa erityisesti positiivista palautetta sekä face to face, että puhelimitse. Olen sen verran kiltti, että negatiivista/kehittävää palautetta miulla on isompi kynnys sanoa, mutta tässä tapauksessa en epäröinyt sekuntiakaan. Lähetin tekstiviestin tallin omistajalle puhelun jälkeen;

Terve, nyt oli pakko laittaa viestiä perään. En ole ikinä saanut näin huonoa asiakaspalvelua hevostallilta, enkä voi suositella teitä kenellekään. Se ei tarkoita, että jos edellisestä ratsastuksesta on kulunut aikaa, olisi aloittelija ja ratsastustaidoton. Oikein hyvää syksyn jatkoa terveisin luurin korvaan saanut.

Mitään vastausta viestiin ei tullut. En kyllä olettanutkaan niin käyvän.

Kukaan ei voi aina olla hyvällä tuulella, mutta kommunikointitaidot ovat todella tärkeässä asemassa asiakaspalveluammatissa. Negatiivisetkin/huonot asiat asiakaspalvelija voi ilmaista ystävällisesti.

 

Kerro oma huono asiakaspalvelukokemuksesi kommentteihin. Annoitko palautetta?

 

Lue myös viikon muut postaukset

Mitä tehdä kun pää käy ylikierroksilla? Vinkki x 6

Eteisen muutos 35e:lla

SEURAA MAMAA FACEBOOKISSA / INSTAGRAMISSA / BLOGLOVINISSA

Tiina / Fit Fat Mama

19 vastausta artikkeliin “Sain järkyttävän huonoa asiakaspalvelua”

  1. Just joo! Olis ihan oikein kyseiselle henkilölle, että julkaisisit tallin nimen 🤔 Itsekin haluaisin käydä jossakin ratsastamassa, mutta kynnys on aika iso kun edellisestä kerrasta on myös useampi vuosi vierähtänyt. Ja maastoilu juuri olisi se mun juttu!

    • Minä taas ajattelin päinvastoin, että toivottavasti et julkaise tallin nimeä. En tykkää yhtään nykyajan somekohuista, ihmiset ovat ihan uskomattomia lynkkausmielialoissaan ja ne voivat jopa tuhota ihmisiä ja heidän elinkeinojaan. Yhtenä esimerkkinä risumies -tapaus. Toki asiakaspalvelu oli todella surkeaa eikä noin missään nimessä saisi toimia asiakaspalveluammatissa, mutta olet jo tehnytkin kuten kuuluu tehdä – antanut palautteen asiasta ko. paikkaan.

    • Joo itse ajattelin samoin, että annoin kyseiselle ihmiselle suoraan palautetta, mutta julkisesti en halua tallin nimeä sanoa ja ruveta lynkkaamaan. Jos jotain joensuulaista vaikka kiinnostaa ja on ajatuksissa varata tauon jälkeen maastotunti, voi laittaa vaikka s-postia niin voin toki kertoa ettei käy samaa ikävyyttä muille 🙁 🙂

    • En halua julkaista tallin nimeä ja lynkata julkisesti, vaikka palvelu olikin ihan hanurista :/ :). Maastoilu on ihanaa, nyt syksyllä lenkilläkin monessa kohtaa tulee fiilis ”voi kun tästä olisi ihana ratsastaa <3"

  2. Miten musta tuntuu, että heppatalleilla ei olla kovin asiakaspalveluystävällisiä. Minulle on käynyt niin kahdesti ja ehkä siihen lopahti koko touhu heti alkuunsa. Varmasti ovat hyviä hevosien kanssa mutta kyllä jotain asiakaspalveluhenkisyyttä myös odotan jos heillä on palveluita muillekin.

    • Höh voi tosi ikävää kun harrastus on heppaihmisten huonon käytöksen takia jäänyt siihen :/. Asiakkaat tuo niille hevosillekin ruuan pöytään, joten pitäisi kyllä talliporukan olla ystävällisiä

  3. Voi luoja miten törkeää käytöstä sen tallin työntekijältä! Hyvä ku laitoit palautetta perään, vaikket mitään vastausta sieltä saanutkaan.

    Me oltiin miehen kaa toissakesänä tallinnassa viettämässä pitkää viikonloppua ja mentiin sinne tietty laivalla. Paluumatkalle ei oltu otettu hyttiä kun se kesti vaan pari tuntia, joten mentiin sitte yhteen baari/kahvilaan kahville ja kaakaolle ja voi jumalauta millanen ämmä siellä oli töissä. Olin silloin jo seitsemännellä kuulla raskaana joten menin suoraan istumaan ja mies kävi tilaamassa meille ja kuulin kun se nainen mäkätti mun miehelle jotain että ei voi sanoa hot chocolate jos tilaa kaakaon, siis ei ymmärretty sen pointtia niinku yhtään 😂 Sit ku juotiin niitä meidän juomia siinä pöydässä kaikessa rauhassa niin se muija kävi vähän väliä kattoon että joko meidän kupit on tyhjät ja sano useamman kerran huonolla suomella että hän tarvitsisi tän meidän pöydän muille asiakkaille!!! Oltiin aivan että mitä hittoa ymmärrettiinkö me nyt oikein että tuo koittaa häätää maksavat asiakkaat täältä ulos vaikka siellä oli ties kuinka paljon tyhjiä pöytiä. Meidän tarkotus ois ollu istua siinä tyyliin koko matka koska olin tosiaan raskaana eikä hirveesti huvittanu vaeltaa ympäri sitä laivaa, ois tietty käyty hakemassa lisää juotavaa jossain vaiheessa. Mutta ei, se nainen ajoi meidät ulos sieltä heti ku oltiin juomamme juotu, yllättäen kaikki alkoholia nauttivat saivat olla rauhassa. Laitettiin tuosta tietty heti palautetta sille laivalle mut saatiin vastaukseksi joku lässynlää pahoittelu, mun mielestä noin törkeästä käytöksestä ois pitäny tulla joku kunnon korvaus. Noh, eipä enää ikinä tuon yhtiön laivoihin mennä.

    • Apua miten törkeetä! Siis alkoholia ryyppäävät saa norkoilla ja istua sitten vaikka miten paljon, ihan järkyttävää! Ai saakeli, ensinnäkin tuo kaakaojuttu…tarkoituksena ilmeisesti nolata asiakas plus, että tulee häätämään teidät pöydästä. Hyvä, että laitoitte palautetta. Olisi voinut palautteeseen vastaaja laittaa edes, että kyseiselle henkilölle on pidetty kunnon puhuttelu tai jotain muuta vastaavaa

  4. No ihan perus soitto neuvolaan lapsen saikkulappua varten.
    ”No onko sillä kuumetta?”
    ”38,5 on kuumetta” ”Kirjoitan nyt sitten tämän päivän jos on varmasti kuumetta”
    ”Öö no on kuumetta ja päiväkodin ohjeessa, että yksi kuumeeton päivä ennen hoitoon menoa pitäisi olla kotona, jotta lapsi jaksaa varmasti touhuta eli varmaan huominenkin sitten”
    ”Meillä ei ole sellaista ohjetta ja nyt tulee vaan yks päivä tähän! Ei voida kirjoittaa enempää!”
    ”No katotaanpa tilanne huomenna sitten uudelleen” ”Ei sitä saikkulappua niin vain aina saa!”

    Tuhahtelua ja kiukuttelua koko puhelu. Ihan niinkuin huvikseni soittelisin sairastelusta.. Soitin seuraavana päivänä uudestaan, koska edelleen kuumetta ja eri hoitaja vastasi ja ei mitään ongelmia ymmärtää tilannetta.

    Sitten normi terveysaseman ajanvaraus kun pullistuma oireili meni niin et hoitaja käski pitää takkia päällä ja tuumas että no miten minä voisin sinua auttaa, että kerropa se. Luuri korvaan jne. Tuosta tuli ihan itku kun yrittää saada apua ja saa vain paskaa niskaan! Pistin netin kautta kyselyä jossa käskettiin varata akuuttiaika lääkärille, mut miten varaat kun tää joka tekee varaukset diagnosoi sut eikä anna aikaa. Sitten kun sain lääkäriajan tilanne oli jo aika paha. Ja tän jälkeen julkisen puolen fyssari vähätteli taas koko kivun maanrakoon.

    No onneksi nyt oon työterveyshuollon piirissä ja se toimii.

    • Se, että ei saa asiallista palvelua terveyteen liittyvissä asioissa on jotain ihan käsittämätöntä. Luulisi, että hoitohenkilökunnalla varsinkin olisi asiakaspalveluasennetta, koska kyseisessä työssähän nimenomaan autetaan ihmisiä >:( .Ihan hanurista, että laittoivat siut soittamaan lapsen kuumeasiasta täysin turhaan toisena päivänä huhhuh.

      Miulla jäi mieleen kun vauvan ollessa vajaa 3kk sain tosi töykeetä kohtelua puhelimessa ja rupesin hormonihuuruissani oikeesti itkemään puhelun jälkeen. Sillon oli Miinalla kuumetta ja kyselin siitä.

      Miullakin onneksi tosi hyvä työterveyshuolto, tosin äitiyslomalla en tietty sitä oo voinu käyttää

  5. Käyhän elämysmantsin issikkatallilla maastoratsastuksessa. Ilomantsissa sijaitsee talli ja siellä osataan asiakasta palvella. Ihana kokemus kaikinpuolin 😊

  6. Käyhän elämysmantsin issikkatallilla maastoratsastuksessa. Ilomantsissa sijaitsee talli ja siellä osataan asiakasta palvella. Ihana kokemus kaikinpuolin 😊

  7. Itse näen asian sillä tavalla, että se on ihan oikein, että talli ei suostu ottamaan sellaisia ratsastajia, joilla taukoa harrastuksesta, jos hevoset eivät sovellu kuin kokeneille ratsastajille. Onhan se turvallisuusriski, jos yhdistetään herkkä ja reipas hevonen ja ratsastaja, joka palailee tauolta harrastuksen pariin. Vaikka olisi aiemmin harrastanut, voi herkkä hevonen hermostua siitä, jos ratsastaja esim. hakee tasapainoaan tauon jäljiltä. Silloin on parempi, että alla on rauhallinen, aloittelijalle soveltuva hevonen. Eli siinä yrittäjä teki ihan oikein, kun ilmoitti, että hevosemme eivät sovellu tarkoitukseen, kysy jostain muualta. Hevoset ovat kuitenkin eläviä olentoja, joten harva haluaa ottaa turhia riskejä.

    • Niinkuin tiina mainitsikin, asia olisi pitänyt tuoda esille eri tavalla. Törkeää asiakaspalvelua!

    • Totta, että omistajan rooliin kuuluu arvioida ratsastajan osaaminen hevoselle riittäväksi, mutta homman olisi voinut ilmaista niin paremmin ja eri lailla :/

    • Ettei tämä nimetön vain olisi tuon ratsastustallin omistaja tekstistä päätellen? 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 16
Tykkää jutusta