SYÖN IHAN PÄIN PERSETTÄ:PARANNUS X 2

Kirjoitin viime kuussa, että syön ihan päin persettä. Sen jälkeen ruokavalion parantaminen on nyt edennyt parilla jutulla ja kerron niistä nyt.

Aikaisemmin söin aamupalaksi vähän mitä teki mieli. Mikromunakasta, leipää, joskus puuroa. Joskus smoothieta, joskus banaanilettuja pienen annoksen. Sanotaan aina ”aamupala on päivän tärkein ateria”, eikä turhaan. Jos syö heti aamusta liian vähän, se kostautuu heti jättinälällä mikä taasen nostaa herkkuhimoa.

Nyt olen ottanut arkirutiiniksi takaisin syödä aamuapalaksi kaurapuuroa. Laitan kaurapuuroa n. 1,5dl, yhden valkuaisen, mehukeittoa, marjoja, siemeniä ja marjajauhetta. Söin jossain vaiheessa aina puuroa, joten siihen tuli kiintiö jossain vaiheessa täyteen. Rakenne on myös itelle aika tarkka juttu; jos puurosta tulee liian kiinteää, kuivaa ja paksua, se jää syömättä. Nyt olen oppinut laittamaan mikrottaessa enemmän vettä ja pienen ripsauksen suolaa josta tulee enemmän makua.

Eli parannus numero 1 ruokavalioon on arkisin syödä aamupalaksi kaurapuuroa. Puurossa on paljon kuitua ja se pitää yllättävän paljon nälkää. Kaurapuuroon lisään kananmunanvalkuaisen, jotta saan proteiinia. Myös chiansiemeniä käytin jossain vaiheessa, mutta niitä en ole saanut aikaiseksi ostettua aikoihin.

Syön liian vähän kasviksia edelleen, mutta olen nyt saanut helpolla tavalla lisättyä ravintoaineita ruokavalioon:

Marjajauheella!

Käytin jossain vaiheessa marjajauheita säännöllisesti, mutta sitten tapa vaan jossain vaiheessa unohtui. Marjajauheella saa älyttömän helposti lisättyä ruokiin vitamiinipitoisuutta. Nyt itsellä käytössä ruusunmarjajauhe. Ruusunmarja sisältää paljon c-vitamiinia, e-vitamiinia ja kuitua.

Itse ostan marjajauheen Wanhan kulman puodista täältä Joensuusta. Ruusunmarjajauhe maksoi 6e. Marjajauheita myydään myös esim. ihan Prismoissa ja Lifessä, mutta itse olen tykännyt ostaa tuolta puodista.

Parannus numero 2 ruokavalioon on siis marjajauheen käyttäminen.

Ruokavalion parantaminen on siis onnistunut näillä kahdella pienellä askeleella edes hieman! Toivottovasti saitte tekin noista parista helposta jutusta vinkkiä ruokavalion parantamiseen :). Marjajauhe varsinkin on tosi kätsää, olen ripotellut sitä myös mm. pannukakkuun, banaanilettuihin, smoothiehen yms.

Oletteko muut onnistuneet parantamaan ruokavalioitanne jotka koitte ne ”perseelleen” oleviksi?

SEURAA MAMAA FACEBOOKISSA / INSTAGRAMISSA / BLOGLOVINISSA

 

Tiina / Fit Fat Mama

4 vastausta artikkeliin “SYÖN IHAN PÄIN PERSETTÄ:PARANNUS X 2”

  1. Täällä kans ruuhkavuodet vie mehut ja säännöllinen ja terveellinen syöminen on jonnekin kadonnut. Vuorotyö vielä tuo oman hankaluutensa säännölliseen syömiseen. Itse tykkään käyttää viherjauhetta. Saa helposti hyviä ravintoaineita. Pitäisi myös kunnostautua aterioiden ennakkoon valmistamisessa. Jos olis aina pakkasessa valmiina hyvää ja terveellistä ruokaa, niin sekin helpottaisi kummasti. Mut pikkuhiljaa, muutos kerrallaan. 🙂

    • Vuorotyö hankaloittaa varmasti ateriarytmiä, varsinkin jos yövuoroakin tekee…viherjauhe ois muuten hyvä! Mie tein toissasyksynä itse nokkosesta sellasta, mutta voisi katsoakin kaupasta vaikka Lifestä olisko siellä viherjauhetta :).

  2. Hei kaima! Sinun miten sattuu -aamupala kuulostaa ihan minun aamupaloilta mutta en ole kokenut niitä huonoiksi. Joka kerta on kuitenkin kaikkia ravintoaineita mukana ja ne pitää nälkää ihan hyvin. Mieki söin yhteen väliin pelkkää puuroa eri lisukkeilla, mutta siihen tuli, yllätys yllätys, stoppi. Nyt siis syön mitä milloinkin mieli tekee ja aion kyllä testata tuon mikromunakkaan. Kiitos vinkistä!

    Itse yritän parantaa ruokavaliota karsimalla herkkuja arkena ja lisätä kasviksia vielä enemmän joka ruokaan. Niin ja aion kokeilla uusia hedelmiä! Ja pakottaa muunkin perheen siihen kokeiluun =D

    • Moi Kaima :). Miulla oli leipäjuttu aamupalana vähän sellanen joka ei pitäny nälkää, olisi varmaan pitänyt lisätä kananmunaa tai jotain muuta proteiinia :). Heh joo miulla kävi ihan sama puuron kanssa, katsotaan miten pitkään pystyn säilyttämään tämän puuroaamupalan. Ole hyvä, munakasta söin tosi usein työaamuina :). Hyviä ajatuksia siulla parantaa ruokavaliota ja uusien hedelmien maistelu on kivaa, voi tehdä vaikka perheen kanssa yhdessä tutkia ja päättää hedelmähyllyllä mitä kokeilisi 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 8
Tykkää jutusta