Riisiviikko

Viime viikon ruokien lisukkeena käytimme riisiä. Normaalisti riisiruokia ei tule kovinkaan usein syötyä. Paitsi lounaaksi miulla on usein jauheliha-kasvis-riisisössöä. Riisin keittäminen on ärsyttävää kun se palaa niin helposti pohjaan. Ja jos vettä jää yli ja se pitää kaataa pois, niin puolet riisistä lilluu tiskialtaan pohjalla. Tumma riisi on ravintoarvoiltaan pikkasen parempaa, mutta maun takia nykyisin tulee eniten syötyä jasmiini riisiä. Kokeilun aikana söimme jasmiinia, tummaa -ja basmatiriisiä. Hiilihydraatteja riisissä on pikkasen enemmän kuin perunassa. Perunaviikosta voit lukea Tästä.

Maanantai-Tiistai
Broileririsotto
kuva

Keskiviikko-Torstai

Kebab ja riisi

Perjantai-Lauantai
Riisi-jauhelihavuoka

Sunnuntai
Kanaa ja paistettua riisiä

Broileririsoton kuva piti lainata netistä, kun tämä lahopää näköjään unohti ottaa kokkailusta kuvan. Ensimmäisenä risotto päivänä huomasin, että riisi ei pitänyt nälkää läheskään yhtä hyvin kuin peruna. Tiistaina risoton kaveriksi laitoin enemmän proteiinia: raejuustoa ja valkuiaisia ja nälkä pysyi pitempään poissa.
Kebabkastikkeen kanssa söimme tummaa riisiä. Olkoonsa tummassa riisissä pikkaisen paremmat arvot, mutta me ei sitä enää osteta. Mahassa oli sen verran epämiellyttävä olo. 
Riisi-jauheliha vuuassa käytimme tuttua ja turvallista jasmiiniriisiä, eikä mahaan tullut enää inhottavaa oloa. Ruuassa oli myös jauhelihaa ja juustoa, joten proteiinin ja rasvan takia se piti nälkääkin paremmin.
Paistettu riisi/kanapäivänä laiskotti, enkä jaksanut edes syödä rehuja sen kanssa. Paistettua riisiä en ollut ennen syönyt ja oli kyllä tosi hyvää! Riisi keitettiin jonka jälkeen niitä pyöriteltiin paistinpannulla ja riiseihin laitettiin mausteita. Nams nams! Riisinä tässä oli basmatiriisi.
Kalorilaskurin sivulta eri riisien ravintosisältöä:
                               
                                                                         P           H          R      annos
Riisi, pitkäjyväinen, lihaliemessä      156kcal      3,5         33,4        0,6        200g
                       Riisi,tumma,keitetty, suolaa 140kcal      2,8         28,8        0,9         150g      
             Riisi,keitetty, suolaa                          137kcal      2,4          30,2        0,3          150g 
P= Proteiini
H= Hiilihydraatti
R= Rasva                   

 Risotossa käytetty riisi keitettiin lihaliemessä ja muut suolalla maustetussa.

Katsoin myös jasmiiniriisin ja tumman riisin  ravintosisällöt.
lähde

Jasmiini

Ravintosisältö/100 g:

Energia 1517 kJ/357 kcal
Rasva 0,7 g
– josta tyydyttynyttä 0,2 g
Hiilihydraatit 80 g
– josta sokereita 0 g
Proteiini 7,1 g
Suola 0,01 g

Tumma riisi
 

Ravintosisältö/100 g:

Energiaa 1450 kJ/350 kcal
Proteiinia 7,0 g
Hiilihydraattia 72 g
Rasvaa 2,4 g

Erot eivät ole suuria. Kaloreita jasmiinissa on hitusen enemmän, mutta rasvaa puolestaan vähemmän. Hiilareita jasmiinissa on 8g enemmän ja tummassa riisissä proteiinia on 1g vähemmän kuin jasmiinissa. 1g ero, mutta luulin tummassa olevan enemmän. Tummassa riisissä on enemmän vitamiineja ja kivennäisaineita kuin jasmiinissa sen valmistus menetelmän takia. Pitäydyn kuitenkin jatkossakin jasmiinissa, koska erot eivät ole mitään huikeita.
Riisilisukkeista lemppari oli uusi tuttavuus paistettu riisi. Nams, sitä pitää syödä joskus toistekin.
Riisiviikon aikana huomasin, että miulle (ja Isimiehellä) riisilajikkeella on väliä. Tumma riisi oli mahalle no no, mutta muista riisilajikkeista se ei suuttunut. Riisi ei myöskään pitänyt nälkää yhtä hyvin poissa kuin peruna ja vaatii näköjään kunnolla proteiinia seurakseen ettei maha kurni heti uudestaan. Isimies huomasi, että riisiviikon aikana vaaka näytti hänellä pienempää lukemaa kuin perunaviikolla. 
Tämä viikko syödäänkin kasvislisukkeita ja ensimmäisenä lisukkeena kukkakaalimuusi, nams! Ensi viikolla yhteenveto mites rehuviikko menikään.
Käytätkö itse usein riisiä ruuanlaitossa?
-Tiina
Tiina / Fit Fat Mama

2 vastausta artikkeliin “Riisiviikko”

  1. Oih paistettu riisi on nannaa! Söimme sitä häämatkalla jatkuvasti, taitaa kuulua aika oleellisena osana aasialaisten ruokapöytään. Täytyisi tehdä sitä pitkästä aikaa, kiitos vinkistä:)

    Jään mielenkiinnolla odottamaan kasvislisukeviikon kuvia, oma pää kaipaa todella uusia vaihtoehtoja:)

    • Se oli kyllä namnamm :). Kivoja nämä testiviikot kun tulee itelle uusia ruokakokeiluja. Pitää nakittaa ukkeli kokkaamaan paistettua riisiä toisteki 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta