RAVINTOLISÄT JOITA KÄYTÄN

 

Nykypäivänä ruoka on niin pitkälle prosessoitua, että kaikkien ravintoaineiden saanti pelkästä ruuasta ei ole todellakaan selviö. Ravintolisät ovat nimenomaan ruuan lisä, kuten purkeissakin sanotaan. Ne ei korvaa monipuolista ruokavaliota. Ravintolisiä olen syönyt monen monta vuotta. Purkkeja ja merkkejä vaihdellen. Pisimpään mukana on pysynyt monivitamiini sekä kalaöljy.

Tässä näytän mitä ravintolisiä tällä hetkellä syön;

ravintolisat

Otan vitamiinit aina aamuisin vesilasin kera. Hyvin harvassa on kerrat jolloin olisin unohtanut ravintolisien oton. Kun siitä tekee rutiinin, se uppoutuu helposti omaan päivään. Suosittelen nimenomaan ottamaan aamuisin ravintolisät.

minisunraskausmonivitamiini

minisunraskausvitamiini2

Monivitamiini raskaana oleville/imettäville sopii hyvin myös raskautta yrittäville/ihan perustallaajillekin. Minisunin monivitamiinissa on 17 erilaista vitamiinia ja hivenainetta. Mm. d-vitamiini, eri b-vitamiineja, foolihappo, c-vitamiini, rauta, sinkki ja magnesium. 1 tabletti päivässä.

 

foolihappofoolihappotuoteseloste

Foliren foolihappoa söin sekä Eetun, Cepon että nyt yritysaikana. Foolihappoa on tärkeää syödä jo yritysaikana sikiön kehityksen kannalta. Tietoa foolihapon hyödyistä löytyy mm. täältä.

kromijakalaoljy

raviintosisalto

Kromia käytetään monesti mm. makeanhimon taltuttamiseen. Se on ravintolisistä ainoa, jota käytän todella epäsäännöllisesti.

Kalaöljyä olen syönyt monta vuotta. Kalaa olisi hyvä syödä n. 2 kertaa viikossa, me ei todellakaan syödä kalaa niin usein, joten purkista. Olen miettinyt pitäisiköhän Eetun syödä lasten kalaöljyä…pitää tutkia asiaa. 

c-vitamiinipore

C-vitamiini / tai monivitamiiniporetta juon aina työpäivinä aamuisin toimistolla. En tykkää juoda kahvia työpäivän aikana.

argimax

Argiini aminohappo on elimistössä luontaisesti oleva aine. Varsinkin stressaantuneena elimistö kuluttaa luonnollisen argiinin, joka aiheuttaa monesti mm. väsymystä. Argimaxia otetaan aamuisin 1 tabletti. Tätä napsin yleensä aamuisin jolloin tuntuu ettei silmät meinaa aueta. Luonnollinen boosteri piristämään. Argimaxin lisäksi Argiinia olen käyttänyt myös juomana. Argiinin hyödyistä voi lukea lisää mm. täältä. Argimax saatu blogin kautta.

ravintolisia

Näiden lisäksi aloitan jossain vaiheessa erikseen ainakin sinkin. Sitä löytyy minisunista, mutta pienenä määränä kuitenkin. Sain myös lukijalta loistovinkkejä muutamaan ravintolisään joita varmaan jossain vaiheessa tilailen.

 

ps. Olipa muuten vallan mukana pitkä viikonloppu. Vietettiin perhepäivää lauantaina (siitä tulossa postaus), nukuttiin päikkäreita, ulkoiltiin ja herkuteltiin. Tämäkin viikko tulee olemaan pätkä, lähdetään torstaina miehen kanssa Riikaan. Jej! Hieman jänskättää kun minimies menee mummolaan siksi aikaa. Ei siksi ettei hän pärjäisi, vaan miten mie. Yhyy. Ihanaa kyllä päästä miehen kanssa viettämään ensimmäistä kertaa yli 3-vuoteen niin pitkä aika kahdestaan. Miten sitä osaa ollakaan hih.

Kivaa maanantaita <3

 

Mitä ravintolisiä käytät itse?

Tiina / Fit Fat Mama

Bilehile lapsivihaaja muutti elämänsä ja on nykyisin pienen pojan Äiti, isomman pojan Vaimo. Harrastaa kuntosalia ja kärsii kroonisesta herkkuholismista.

10 vastausta artikkeliin “RAVINTOLISÄT JOITA KÄYTÄN”

  1. Kalaöljykapselit, Bodyflex MSM, C-vitamiini, D-vitamiini (100mg) .Evonia, maitohappobakteerit ja Super Alfalipoliini. Toisinaan pureskeltavaa magneesiumia ja kasiumia. Työterveyshuollon verikokeessa maksa-arvot huiteli yli korkeimman rajan! Oli pakko vähentää satsia hiusravintolisä ja kalaöljy jäi jäljelle.

    • Onhan siinä siulla settiä :). Okei hyvä kun huomasivat maksa-arvon korkeuden, pitkässä juoksussa olisi voinut käydä pahastikin varmaan

  2. Mie en syö mitään mamma vitskuja otan kaikki omista purkeista, koska mamma vitskuissa on tosi pieni osa mitä odottava oikeesti tarvitsee ja yhdistelmä tableteista ne eivät imeydy yhtä hyvin. Kalaöljyistä e-epa on paras, jopa odottavalle ja sikiölle. 🙂 Kannattaa lukee tohtori Tolosen sivuja, hän viittaa teksteissään moniin tutkimuksiin. 🙂

    • Miusta on jotenkin niin helppo ottaa kaikki samasta :D. kalaöljy vetelee viimeisiä, joten pitääkin kattoo tuota e-epa juttua, kiitos vinkistä 🙂

  3. Mä oon aika purkkihirmu, tällä hetkellä menee Vitamar 1000 kalaöljykapselit (nu3.fi saa tilattua halvalla ja mitä oon kattonut niin markkinoiden suurimmat EPA ja DHA pitoisuudet ja hintakin on yleensä jotain 15e luokkaa /purkki eli ei kovin paha), Kalsium, D-vit (75ug päivässä), sinkki reilulla annoksella, kromi, alfalipoiini, tyrniöljy ja C-vitamiini poretablettina. Lisäks päivittäin MSM-jauhetta. Yritän välttää mitään valmiita vitamiinimiksauksia, kun niissä pitoisuudet jää auttamatta aika vähäisiksi ja sitä kautta hyöty on aika kyseenalainen.

    • Löytyyhän noita purkkeja siulta :). Tyrniöljy kuulostaa mielenkiintoiselta ja vitamiinirikkaalta,lisätäänkö sitä ihan ruuan joukkoon?

  4. Kannattaa olla tarkkana noissa kslaöljyissä, että se DHA ei saa olla korkea jos tulee tärppi. Tohtori Tolosen e-epa siitä hyvä, että siinä on pelkkää e-epaa 🙂 Viitaten toisen kommentoijan kommaan.

  5. Itse käytän fitlinen ravintolisiä, koska ne on puhtaita ja laadukkaita ja Evira valvoo niitä. Itselle ravintolisiä valittaessa ”fakta” merkitsee eniten (ovat GMP standardien mukaisia ja tuotteet löytyvät Kölnin listalta) Aiemmin käytin erilaisia synteettisiä vitamiinilisiä kapseleiden muodossa, enkä kokenut niistä olevan mitään hyötyä, koska imeytyvyydestä ei ollut takeita. Enkä edes tiennyt mikä purkki vaikuttaa toisiinsa jne. Nyt on helpottavaa kun saan kolmesta purkista veteen sekoitettuna kaikki vitamiinit, mitä tarvitsen 🙂 Lisäksi minun jokapäiväiset mahakivut ja uniongelmat ovat helpottuneet huimasti. Aika siistiä, kun saa yöllä nukuttua!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 2
Tykkää jutusta