RASVAN LISÄÄMINEN RUOKAVALIOON

Jo vuosia olen ollut rasvakammoinen, enkä varmasti ole ainoa. Olen valinnut hyllystä mieluummin diettituotteita, kuin niitä normaaleja ja olen ajatellut että rasvan karttaminen on aina vaan hyvä juttu. Olin väärässä.

Tiesinkin jo, että ravintosuositusten mukaan eniten ruokavaliosta on hyvä koostua hiilihydraateista, mutta se oli uutta tietoa että seuraavana on rasvat! Eikä proteiinit kuten aikaisemmin luulin.

Rasvaa tarvitaan mm. aineenvaihduntaprosesseihin, ja rasvahapoilla on tärkeitä tehtäviä elimistön kasvun ja kehityksen säätelyssä.*lähde. Myös hormonitoiminnan kannalta rasvojen saanti on tärkeää, joten lieköhän siinäkin syynä miksi kärsin aina niin voimakkaista PMS-oireista. Mene ja tiedä, mutta nyt tormistaudun rasva-asiassa!

Hyviä rasvoja saa mm. pähkinöistä, siemenistä, tietyistä öljyistä, kalasta ja avokadosta. En tykkää rasvan mausta ja ajatus öljyn kaatamisesta suoraan ruokaan ällöttää. Sitä tein FitFarmin Liten aikana, mutta en pitänyt siitä. Etsin kuitenkin omalle kohdalleni helppoja tapoja lisätä hyvien rasvojen saantia ruokavalioon ja halusin tulla kertomaan niistä teillekin vinkkiä.

jogurtti

auringonkukasiemenet

Auringonkukansiemenet

Näitä olen ripotellut jogurttiin ja maistuu hyvältä. Ei kuitenkaan niin hyvältä, että pussia huvittaisi ahmia. Pähkinöitä en voi nimittäin ostaa sellaiseen sivistyneeseen muutama pähkinä systeemiin, koska miulla jää niihin hervoton himo. Parikin kertaa olen ostanut maustamattomia pähkinöitä ja ensin hienosti asetellutkin joguun pienen kourallisen pähkinöitä. Välipalan jälkeen otin pari lisää, ja taas pari. Kohta huomasinkin että pussi oli tyhjä. Hups. Ostin nämä Citymarketista ja hintaa oli alle 3€.

chiansiemenet

Chiansiemenet

No tämä on sitä superfoodia vissiin, terveellistä ainakin. Rasvojen lisäksi näistä saa myös proteiinia. Laitan kippoon 3 rkl siemeniä, päälle semisti vettä jotta ne turpoaa. Raakana näitä ei saa syödä ettei turpoaminen tapahdu kurkussa. Siemeniä kannattaa murskata haarukalla tmv. jotta ravintoaineet leviää paremmin. Laitan tätäkin jogurttiin. Mehukeiton kanssa myös jees. Ostin tarjouksesta, mutta normihinta olisikohan n. 15€ tienoilla.

ruisleipäjossaavokadoa

 

avokado

Avokado

Tässä jos missä on sitä hyvälaatuista rasvaa! Koostumuskin on sellainen hieman tahnamainen. Aikaisemmin avokado aiheutti ällötyksen puistatuksia, mutta nyt olen laittanut sitä margariinin sijasta leivän päälle ja nam! Sujautin tätä myös Eetun banaanilettuihin, paljaaltaan hän ei tätä suostu syömään, joten vinkki myös siihen. Avokadon kilohinta on aika hirmuinen, summaa en muista mutta paljon versus muihin hedelmiin.

kananmuna

Kananmunan keltuainen

Kananmunia syön normaalistikin, mutta aikaisemmin heitin keltuaisen pois. Koska välttelin ”iik rasvaa”, ja en tykkää sen mausta. En tykkää vieläkään, mutta pikkuhiljaa opettelen.

 

Pari vuotta sitten otin lisärasvoja soijalesitiinistä, mutta halusin kokeilla tällä kertaa jotain normaalista ruuasta ja etsiä vaihtoehtoja. Entinen rasvakammoinen opettelee uutta pikkuhiljaa :)! Järki ja kohtuus tietenkin päässä, mitä tahansa jos syö liikaa, se kerääntyy kroppaan ylimääräiseksi rasvaksi. Niin ja aivotoiminnan kannalta rasvat on myös hyviä. Viimeksi tänään sain kettuilua kun unohtelin juttuja hah! Eli lisärasva tulee siinäkin mielessä hyödyksi.

 

Tiesitkö että ravintosuositusten mukaan hyviä rasvoja suositellaan niinkin paljon? Mistä saat pehmeitä rasvoja? Muita ex-rasvakammoisia :D?

 

 

SEURAA MAMAA FACEBOOKISSA / INSTAGRAMISSA

Tiina / Fit Fat Mama

22 vastausta artikkeliin “RASVAN LISÄÄMINEN RUOKAVALIOON”

  1. alko tekeen mieli munaa:D kiitos tän postauksen, taidankin mennä tästä keittämään muutaman:D avokadot, pähkinät, maapähkinävoi, tummasuklaa (meneekin jo päivittäin ja näistä tulee jo 80g rasvaa per päivä:D sitten satunnaisesti lohta tai maitotuotteita yleensä sellasia missä 3.5%-5%rasvaa. voisin kyllä vaihteluks koittaa välillä muitakin rasvanlähteitä, kyllä niitä löytyy vielä kuinka paljon. 🙂

  2. Itsekin opetellut varta vasten syömään rasvaa. Laitan lounassalaattiin yleensä puolikkaan avokadon tai kourallisen pähkinöitä. Lähes päivittäin tulee myös syötyä riisikakkuja maapähkinätahnalla ja banaanilla 🙂 Maapähkinätahna toimii myös banaanilettujen päällä.

    • Maapähkinätahnassa on kyllä runsaasti myös sitä pehmeää rasvaa, harmi vaan etten pidä oikein siitä :/. Banaanin kanssa voisi kyllä mennäkin joten kiitos vinkistä 🙂

    • on muitakin pähkinävoita, yllättyisit miten erinlaiselta esim. cashewvoi maistuu sellasta mukavan makeaa! ihanaa vaihtelua välillä. sitten on kurpitsansiemen ja seesaminsiemen tahnoja kans:D

  3. Täällä ex rasvakammoinen ja samalla myös uupumuksen kokenut lukija. Meinasin jo aiempaan tekstiisi kommentoida, että kun on seurannut juttujasi, ei ole voinut välttyä siltä miten olet laihdutunut melko nopeamma temmolla ja ilmeisesti syöt todella rasvattomasti. En sitten yllättynyt kun kerroit uupumuksesta. Arvelisin, että myös ruokavaliolla on suuri merkitys siihen miten voimaton olet ja miten juuri niitä rasvoja tulisi lisätä reippaasti lautaselle. Aivot tarvitsevat rasvaa toimiakseen, niin myös sinä ihan koko nainen. Hyvä siis että huomasit itse jo tämän asian, uskoisin että jo ruokavalioon oikeita asioita lisäämällä saa parempaa energiaa ja paremman olon. Ilman kunnollista energiaa me ei nimittäin yksinkertaisesti vain toimita. Ei ole energiaa mitä käyttää ja se näkyy ihan kaikessa.

    Vai kuulostaako tämä sinusta ihan hölmöltä? Puhun vain omista kokemuksista ja miten minun tieni parani suuresti lisäämällä rasvoja. Liittyi siihen tottakai paljon muutakin mutta jatkuva laihduttaminen oli iso osa. Rasva Kammosta voi päästä yli, samoin uupumuksesta. Pitää vain olla rehellinen itselleen ja valita uusi tie mitä kulkea 🙂

    Voimia ja tsemppiä kevääseen! 🙂

    • Niinhän se menee, että ruoka on polttoainetta. Ja sisältä päin (vatsa-suolisto) vaikuttaa yleiseen hyvinvointiin todella paljon se, miten pää ja muu kroppa toimii. Onkin hieman kummallista miten en todellakaan tiennyt rasvojen merkitystä vaikka luulin olevani perehtynyt asioihin -onneksi kävin hyvinvointivalmennuksessa ja sain oppia siihenkin liittyen :).

      Kuulostaa todella järkevältä ja varmasti tiedät mistä puhut, kun kerran itsekin olet uupumuksen kokenut. Saako kysyä mitä muita keinoja koit hyödylliseksi? Jos et halua vastata tähän, niin laitatko vaikka mailiin [email protected] jos mitenkään viitsit 🙂

      Kiitos paljon kommentista ja kokemuksesi kertomisesta Mariana :)!

  4. Hyviä mietteitä 🙂

    Itse olen aikoinaan aloittanut laihduttamisen vähentämällä rasvaa, mutta kun jäi nälkä aina syömisen jälkeen niin päätin muuttaa taktiikkaa. Käytän täysrasvaisia tuotteita, kevytjutut sun muut rahkariinit jäävät kauppaan. Käytän myös voita paistamisessa, on siinä vain se oma makunsa – nam! Ruokani näyttää lautasella värikkäältä ja on maukasta ja puhdasta. Pyrin siis välttämään samalla kovasti prosessoituja elintarvikkeita (paitsi sitä Lidlin sinikorkkista majoneesia, mihin olen KOUKUSSA!).

    • Kiitos Petra :). Totta, ruuat maistuu ihan erilaiselta voissa paistettuna nam! Laihduttamisessa voi olla juuri niin, että kun syö liian vähän=jatkuva nälkä ja mieliteot. Hyvä että löysit itsellesi sopivan tavan 🙂

  5. Hellou, hyvä postaus, sillä moni varmasti kamppailee rasvakammon kanssa, vaikka elimistömme rakentuu niistä. Moni unohtaa, että monet hyvät rasvahapot menevät elimistömme rakennusaineiksi, eikä vain varastoidu läskinä kehoomme. Hyviä rasvalähteitä olet tosiaan jo löytänyt, ja nykyään öljyjäkin on monenlaisia ja makuisia! Esimerkiksi itse tykkään kovasti seesamsiemenöljystä, sillä se on hiukan paahteisen makuinen. Ihan eri luokkaa kuin tavallinen rypsiöljy, mikä sekin hyvä jos tykkää… Siemen- ja pähkinätahnoissa on sama juttu, maistuvat hyvin erilaisilta ja vaikka maapähkinätahna ei maistu, niin esim. itse tykkään heittää puuron joukkoon tahinia! Nam… Ja lohi, siinä on hyvien rasvojen kultakimpale! Terv. Kohta valmistuva ravitsemusterapeutti.

    • Kiitos lusikka :). Joo en varmasti ole ainoa, varsinkin naisilla on suuri taipumus niihin light tuotteisiin. En itsekään ennen tiennyt mitä kaikkea moskaa niissä monessa on. Seesamsiemenöljy kuulostaa hyvältä, voisikin plärätä ens kauppareissulla rasvahyllyjä sillä silmällä :).
      Lohi on kyllä hyvien rasvojen pommi, me syödään ihan liian harvoin kalaa… :/. Kiitti asiantuntevasta kommentista 🙂

  6. Itselläni on ollut ”työnalla” rasvojen lisääminen ruokavalioon, jotta saisi enemmän energiaa. Pähkinöitä en uskalla enää käyttää, kohtuukäyttö on ollut hankalaa :DSama koskee maapähkinävoita. Kerralla meni kevyesti pussi tai purkki ja seurauksena viikon kestävä tauti, kun suoli meinasi tukkeutua. Enkä ole oppinut kerrasta…!
    Nyt yritänkin lisäillä öljyä: puuroon, lämpimiin ruokiin, leipien päälle, rahkaan.. Myös avokadoa olen koittanut lisätä, mutta totta kyllä, sen hinta on aika kirpaiseva ja kun yhdellä aterialla menisi yksi avokado, joka maksaa reilun euron, niinniiin… 😀

    • heh joo miulla sama tuon pähkinöiden kohtuukäytön kanssa ,menee koko pussi kerralla :D. Miulla ei onneksi aineenvaihduntaan vaikuttanut vaikka ahmaisin liikaa pähkinöitä.. Mie oon laittanu avokadoa marganiinin sijaan leivän päälle, joten ei mene kokonaista, samanverran kuin menisi margariinia :). Hinnakastahan se kyllä on :/. nuo auringonkukansiemenet on hyviä hinta-laatusuhteeltaan 🙂

  7. Meillä syödään avokadoja, pähkinöitä ja nykyään syödään voita kevytlevitteiden sijaan. Itse pidän nykyään rasvat rasvana – periaatteella. Oliiviöljy on tosi kovassa käytössä ollut monta vuotta, paistamisessa ja leivonnaisissa rypsiöljyn sijasta. Nyt ollaan leivänpäälle ostettu Becelin voi & oliiviöljy levitettä ja siinä ihanan kevyt maku. En voisi kuvitellakaan enää syöväni mitään ingmariinia tai oivariiniä. Yök.

  8. […] oli 18, rintojen välistä paistoi luukuoppa, iho kukki ja hiukset lähti. Lisäsin rasvoja ruokavalioon minkä jälkeen ihon kunto tasottui, liika luisuus väheni ja naamakaan ei miehen mielestä ole […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta