RASKAUS JA LIIKUNTA

Kuten olen kertonut, tässä odotuksessa liikkuminen on sujunut aika erilailla kuin esikoisesta. Esikoisessa treenasin läpi raskauden, torstaina vedin kunnon salitreenin ja maanantaina synnytin.Tässä kootusti alku,keski -ja loppuraskauden liikuntahommia omalla kohdallani.

Alkuraskauden liikunta oli kevyttä, keskiraskaudessa vielä kevyempää ja nyt loppuraskaudessa vieläkin kevyempää. Pyöräilin töihin plussasta aina toukokuun loppuun asti, joka toi paljon hyvää arkiaktiivisuutta kehiin. Loppuajasta pyöräily alkoi tuntua jo todella ikävältä ja aiheutti harjoitussupistuksia sekä kivistyksiä. Viimeisen työssäkäynti kuukauden kuljin autolla työmatkat.

Salikorttini loppui 20.6, viimeisen kuntosalitreenin kävin tekemässä 12.6. Lisäsin silloin instagramiin kuvan jossa tekstinä; Kyllä taitaa pikkuhiljaa viimeset salikuvat paksuna olla tässä. Viime viikolla en käyny kertaakaan,tänään ehkä 15 minsaa tosi kevyesti ja seki meni miten meni😣. No ruokkiksella voin sit syyä ja surffailla vauvanvaatteita. 

Paita Peak Performance / Housut Björn Borg*

*saatu blogin kautta

Toisaaltaan tuntuu hienolta kun kerrankin voi vaan ”olla”, mutta välillä tekee hitokseen mieli treenaamaan. Varsinkin kun kuuntelee musiikkia lenkillä ts. lyllerrän 20-minsaa kunnes lenkki pitää lopettaa kun pissa meinaa tulla housuun ja alkaa kivistämään. 

Loppuraskauden liikunta on ollut lähinnä hyötyliikuntaa ja kävelylenkkejä. Kun ei voi treenata kunnolla, jotenkin on ajautunut siihen, ettei viitsi edes treenata kevyesti. Kun pomppasin oravanpyörästä kesälomalle ja siitä suoraan mammalomalle, arkiaktiivisuus kasvoi itseasiassa todella paljon verrattuna vaikka kesäkuuhun. Kotona ollessa paikallaan istumista ei tule läheskään niin paljon kuin 8-tunnin toimistotyön aikana. Istuminen pitkiä aikoja ei myös tunnu enää hyvältä kun maha painaa.

Olen kokeillut pari kertaa pyöräillä, viimeksi muutama viikko sitten kun poljin yhteensä n. 4km. Ylämäkeen puuskutin kuin vanha veturi ja takaisin tulomatkalla vatsa alkoi mennä pinkeäksi ja pistellä. Fyysinen kunto hyvällä hapenottokyvyllä on kyllä heikentynyt paljon. Käsivarren haaberit ovat myös muisto vain.

On todella jännää ja mielenkiintoista sitten nähdä miten kroppa palautuu toisesta raskaudesta. Esikoisen synnytyksen jälkeen olin kyllä asian suhteen liiankin fanaattinen, kirjoitin notepadille ylös tyyliin joka aamuisen painon varmaan kuukauden ajalta jne…nyt näin 4-vuotta myöhemmin on ehkä sitä henkistä kasvuakin tullut sen verran, että en ole niin höselö asian suhteen.

Vertailin juuri esikoisen odotuksen ja tämän raskauden neuvolakortteja ja Eetun aikaan itseasiassa paino nousi enemmän kuin nyt. Vaikka silloin liikuin todella paljon enemmän. Nyt en näköjään ole ihan niin herkkupossu kuin esikoisen odotuksessa hihi.

Kuulokkeet saatu

Hyötyliikunnasta vielä sen verran, että liikuntaa olen buustannut näillä Sudio Vasa BLÅ langattomilla kuulokkeilla, jotka ovat niin kauniit että hymy tulee huulille jo niitä katsoessa <3. Monesti olen laittanut kotona pojat tekemään omiaan, pistänyt musat korviin ja laittanut imurin heilumaan. Musiikista saa hyvin siivousbuustiakin hihi. Toinen tärkeä asia hyötyliikunnassa on kunnolliset kengät; itsellä aktiivikäytössä 3 eri Niken lenkkarit ja nämä kuvassa olevat niistä useimmiten.

Eilen kävin lenkillä ja vedin kävelemällä korkeaa mäkeä edestakaisin. Toiveena jos se vaikka edistäisi synnytystä. Hitsiläinen oli ihana mäkitreeneillä edes tuolleen kevyesti pitkästä pitkästä aikaa <3. Porrastreenejähän tein viime syksynä aika aktiivisesti.

Miten omalla kohdallasi raskaus ja liikunta kombo toimi? Pystyitkö treenaamaan raskaudesta huolimatta?

SEURAA MAMAA FACEBOOKISSA / INSTAGRAMISSA / BLOGLOVINISSA

Tiina / Fit Fat Mama

7 vastausta artikkeliin “RASKAUS JA LIIKUNTA”

  1. Moi Tiina,
    Olen jälleen palaillut blogisi pariin ja täytyy kyllä todeta, ettänäissä ja monissa muissa julkaisemissasi raskausajan kuvissa sinä ”hehkut onnea” 🙂 se välittyy tänne ruudun toiselle puolelle! On aivan ihanaa, että teidän perhe kasvaa ja saatte toisen lapsen <3 Pian pääset liikkumaan ilman vauva-vatsaa 🙂

    Kirjoitat ihanan rehellisesti ja elämän makuisesti. Blogisi tuo minulle toivoa, että ehkä oma raskautuminenkin voi olla mahdollista.

    Kaikkea hyvää tulevaan!

    • Moikka Maija, kiva että olet tänne ”paluumuuttanut” lukijaksi :)! Toivottovasti viihyt jatkossakin (:
      On jotenkin ihan eri fiilis kirjoittaakin kun ei ole sellaista jatkuvaa ahdistusta päällä joka isolta osin johtui sekundaarisesta lapsettomuudesta plus tietty kaikki muu siihen päälle…kiva kuulla, että parempi olo näkyy myös ulospäin ihan ulkonäössäkin 🙂

      Ihana kommentti <3. Tsemppiä siulle raskautumisyritykseen mikäli ymmärsin oikein, että vauvaa yrität 🙂

  2. 🙂 juuri oikein ymmärsit – kiitos. Viime syksynä itkin kun kirjoitit keskenmenosta ja sekundaarisesta lapsettomuudesta. Jo silloin itkin myös sitä, että (prkl) kun ei meilläkään onnistu. Samat itkut jatkuneet tänne saakka, mutta kyllä toivo taas elää!

    Pysyn kyllä kuulolla ja seuraan blogiasi jatkossakin. Jatka samaa rataa ja älä stressaa, koska vauva-aika on ainutkertaista <3

    • Ikävä kuulla, että kamppailet vieläkin saman asian kanssa, sitä en toivo kellekään :(. Niin iso stressi ja ahdistus oli itselle…paljon onnenhippusia ja toivetta teidän yritykseen <3.
      Kiitos MAija 🙂

  3. mä pystyin treenaa 6x viikossa melkein normaalisti läpi raskauden. oli porrastreeniä vielä kolme päivää ennen synnytystä, salilla kävin edellisenä päivänä ja vielä tein 10km kuntopyöräilyn myöhemmin, vielä synnytysaamuna mietin käviskö salilla mut en sit menny 😀 onni ettei itsellä ollu mitään oireita eikä tuntunu pahalta,päinvastoin. oli aivan unelmaraskaus ja tää vauva-arki vasta ihanaa onkin<3

    • Oi hitsi kuulostaapa huipulta :)! Miulla just nousi facebookin feedissä 4-vuoden takainen kuva , jossa treenasin kuntosalilla raskaana. Tässä ei sitten mennytkään niin helposti 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 7
Tykkää jutusta