Puhdasta ”Body” Ruokaa

Arki alkoi tänään toden teolla kun Tuomaksen 5-viikkoa kestänyt kesäloma loppui ja mie jäin pikku jantterin kanssa kahdestaan kotia.

10593266_1447949858827107_477943947_n

Arjen alkaminen tarkoittaa myös sitä, että aloitin taas Meal Preppauksen. Loma aikana meidän lounaat oli vähän mitä sattuu. Olin tänään kunnon housewife kun kokkailin ensin makaronilaatikon ja sen jälkeen lounaaksi jauheliha-riisi-hernemaissipaprika sössöä. Ja voi voi kun maistui ”Bodyruoka” pitkästä aika hyvältä!

Puhdas ruoka on siis sellaista jossa käytetään vain perus aineita ilman mitään sörsseleitä tai kastikkeita. Pyhä kolminaisuus: Proteiini, Kasvikset ja Hiilarit.

 

Tein muistin virkistämiseksi pikkasen listaa mitä kaikkea lihaa, hiilaria ja rehuja puhtaaseen ruokaan olen laittanut:

IMG_5007

Liha:

Liha on kaiken aa ja oo. Protskuu <3! Liha on parasta. True Bodarit vetää kanaa, mutta miun lemppari on ehdottomasti JAUHELIHA.

Jauheliha on helpompaa ja halvempaa. Lisäksi jauhelihassa on se plussa, että se ”levittäytyy” ja jakaa makua enemmän kuin kana. Kana on palasina ja maistuu vaan siinä missä kana on. Tajusitteko :D?

Jauhelihan lisäksi yksi helppo on tonnikalapurkki. Itse ostan aina tonnikalan öljyssä, koska vedessä se on sellaista kuivaa yäksiä. En ole niin rasvakammoinen etten voisi ostaa öljy tonaa. Tonnikalapurkissa on (muistaakseni) 150g eli juuri passeli määrä.

IMG_4534

Kasvikset:

Enimmäkseen käytän pakastekasviksia. Salaatti on jees, mutta inhoan pilkkomista. Jos meillä on salaattia, sen väsää yleensä Tuomas. Tuorekasviksista porkkana on pop. Halpaa, riittoisaa ja hyvää.

Pakastekasviksista hernemaissipaprika, ruusukaali ja kukkakaali on ne yleisimmät joita käytän.

 

Hiilari:

Hiilarilähteenä miulla on yleensä riisiä. Riisissä on se hyvä, että sekin ”jakautuu” samalla lailla kuin jauheliha, eikä ole sellaisena kökkönä. Basmati ja jasmiiniriisi on parasta. Tummariisi on toki terveellisempää, mutta se on niin kuivaa että tuntuu kuin se juuttuisi kitalakeen kiinni.

Makaroni on helppo ja halpa hiilarilähde, mutta paljon tylsempää kuin riisi. Meillä on aina täysjyvää, en edes muista milloin olisin ostanut ns. normimakaronia. Pasta sitäpaitsi turvottaa enemmän kuin riisi.

Perunaa käytän silloin tällöin. Keitettynä tylsää jauhelihan kanssa, mutta lohkoperunana: oijjoij ja nam nam! Perunat lohkoiksi, pyöräytys öljyssä+mausteissa, 225-asteiseen uuniin about 15-20min ja thäts it.

Bataatti on samankaltainen kuin peruna, mutta paljon makeampi. Ostan sitä melko harvoin. On jääny mieleen FAIL- meal preppaus jossa ylikeitin bataatin ja se päätyikin miun lautasen sijaan Eetulle kasvissoseeksi.

Näistä rehuista en tykkää
Näistä rehuista en tykkää

Bodyruoka mielletään monesti tylsäksi (ja sitä se omastakin mielestä välillä on 😀) joten maustaminen ja ainesosien vaihtelu virkistää. Älkää pelätkö ravistella sitä maustepurkkia vaan viskokaa tunteella!

Lemppari komboni on tällähetkellä jauheliha-riisi-hernemaissipaprika + porkkana.

Mikä on oma lemppari ”body” ruokasi? Yhdistelmä vinkkejä saa myös heittää!

ps. Vielä kerkeää heittää kysymyksen! Teen videon vissiinkin keskiviikkona

-Tiina

Tiina / Fit Fat Mama

Bilehile lapsivihaaja muutti elämänsä ja on nykyisin pienen pojan Äiti, isomman pojan Vaimo. Harrastaa kuntosalia ja kärsii kroonisesta herkkuholismista.

6 vastausta artikkeliin “Puhdasta ”Body” Ruokaa”

  1. Ite tykkään käyttää kalkkuna tai broileri jauhelihaa 🙂 kana on ruvennu täälläkin tökkimään ihan sikana!

    • Se tuo kivaa vaihtelua :). Eile just laitoinki makaroonilaatikkoon puolet broileri jauhelihaa ja puolet normia :).

  2. ehdottomasti
    protsku: kana chilillä, timjamilla ja valkosipulilla
    vihannekset: parsakaali + kukkakaali + porkkana + herne +kesäkurpitsa pannulla nopeasti käytettynä / lämmitettynä kera rakuunan, lisäksi vielä yleensä ihan kylmiäkin, eli jäävuorisalaattia, tomaattia, kurkkua ja paprikaa!
    hiilari: lanttu-perunamuusi! rakkautta. 1/3 lanttua, 2/3 pottua, vähän rasvatonta maitoa ja mausteita (suola, pippuri, tilli). 🙂 namskis!
    kanaan mä en vaan kyllästy. rakastan sitä!!

    • Lanttua en ookaan käyttäny ite kertaakaan, oon syöny sitä vaan jouluna lanttulaatikon muodossa :D. Voiski koklaa joskus tollasta muusia, kiitti vinkistä!
      En jotenki osaa kanaa maustaa niin hyvin kuin jauhelihaa ja senkin takia oon niiin kyllästyny,mut voiskin koklaa noita siun ehdottamia mausteita :).

  3. Mun mielestä oikea ”pyhä kolminaisuus” olisi kuitenki proteiini, hiilihydraatti ja rasva. Kasvikset kun kuuluu hiilareihin, ja rasvaa tarvitsee myös bodailija. Ite ostan purkkitonnarin aina vedessä ja lisään siihen itse haluamaani puhdasta ruokaöljyä esim. extra-neitsyt oliiviöljyä tai kylmäpuristettua kookosöljyä. Ite tykkään myös naudan jauhelihasta, mutta se kun on punaista lihaa, niin kana ja kala vievät voiton 🙂

    • Rasvan käyttöön miun pitäisikin kiinnittää enemmän huomiota, Lite dietin aikana oli helppoa kun sitä tuli automaattisesti syötyä ohjeen mukaan. Nyt olen unohtanut oliiviöljyn lisäämisen lounaistakin :/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta