POLTA KALOREITA: AKTIIVINEN ARKI

Osallistuin keväällä Trainer4youn Hyvinvointivalmennukseen jossa käsittelimme niin ruokavalioon, treeniin kuin ylipäätänsä hyvinvointiin liittyviä asioita. En ole valmennuksesta erikseen postausta aikaisemmin tehnytkään, mutta tämä seuraava asia tuli yksi päivä mieleen ja halusin kirjoittaa siihen liittyen.

Kun ihminen haluaa muuttua, hän haluaa tehdä sen useimmiten helposti, nopeasti ja pienillä muutoksilla. Jos on elänyt kuin pellossa monta vuotta, ei överi iso muutos välttämättä tunnu kovin luontevalta. Muutoksia voi tehdä myös pienillä asioilla.

Valmennuksessa oli mukana eräs seisomatyötä tekevä nainen, joka piti aktiivisuusranneketta työpäivän ajan. Vapaapäivänään hän kävi kahdella ryhmäliikuntatunnilla ja piti myös silloin aktiivisuusranneketta. Arvatkaa kumpana päivänä aktiivisuus oli isompaa? Työpäivänä.

arkiliikunnanmerkitys

aktiivisuuttaarkeen

Päivään mahtuu 24-tuntia josta olisi hyvä nukkua 7-8. Usein työpäivä kestää 8-tuntia plus mahdolliset työmatkat, tunnin mittainen iltalenkki on siis vain pisara valtameressä. Olen kirjoittanut aikaisemminkin hyötyliikunnan merkityksestä, ja valmennuksen jälkeen rupesin kiinnittämään yhä enemmän huomiota niihin pieniin valintoihin.

Kun menet kauppaan, menetkö liukuportaita vai rullaportaita? Lentokentällä laukkujen luovutuksen jälkeen kipsuteltiin koko porukka mieluusti normaaleja portaita. Huomasi meidän olevan selkeä vähemmistö, kun rullaportaat tyylin vinkui ihmismassasta ja vain muutamat talsivat rappusia pitkin.

Entisaikaan matkat olivat pitkiä, mentiin jopa monia kymmeniä kilometrejä vaikka suksilla. Latua prkl ja silleen. Nykyisin ihmiset on niin lössähtäneitä, että lähikauppaankin mennään autolla.

Tein aikoinaan yövuoroa ravintola-alalla ja yhden työvuoron aikana kiloja saattoi tippua joka 1½ kiireen ja nesteen poistumisen takia. Kropalle olikin aikamoinen lievä shokkitila kun aloitin istumatyön. Istuminen tappaa, sanoi jotkut otsikotkin.

 

arkiaktiivisuus

Toppi Budapestin joku paikallinen urheilumerkki / Housut Björn Borg* / Kengät ja Laukku Nike

*saatu House of Brandonilta

arkiliikunta

Työpäivän, tai muun pitkän istumarupeaman aikana olisi ehdottoman tärkeää nousta silloin tällön, n. 30minuutin välein ylös. Istuessaan elimistö kuluttaa melkein saman verran kuin nukkuessaan, eli todella vähän. Selän pyöräytykset, nilkkojen heilautukset yms edes pienet liikkeet tekee hyvää.

Tiedättekin, että treenaan ruokatunnin aikana ja pyöräilen töihin, muut pienet keinot jolla pyrin edes hieman aktivoimaan itseäni, on mm. niinkin yksinkertainen asia kuin kahvitauolla kauempaan vessaan kävely sekä selän venyttely ja seisomaan nousu työpäivän aikana.

Kroppa ei ole palautunut vissiin vieläkään täysin kun kohdun alueella on ajottaisia kipuja, joten rääkkitreenejä en ole uskaltanut tehdä. Rääkkitreenit ei muutenkaan ole itselleni enää se must juttu, mutta liikunta on silti edelleen todella tärkeää. Kun terveydellisesti rankka liikunta ei ole vielä mahdollista, olen senkin takia halunnut kiinnittää siihen arkiaktiivisuuteen enemmän huomiota.

Viime viikolla käytiin perheen kesken pyöräilylenkillä ja toisena päivänä ajettiin autolla eri kaupunginosaan jossa heitettiin lenkki kauniissa järvimaisemissa. Aktiivista arkea ja yhdessä oloa; liikuntaa ja hyvää oloa kuin huomaamatta.Mitä jos sinäkin kokeilisit välillä rappusia hissin sijaan, pyörää auton sijaan tai vaikka jäädä aikaisemmalla pysäkillä pois.

liikuntaaarkeen

Pienistä pisaroista kasvaa iso meri ja pieneltä tuntuva asia voi tuoda kalorinpoltollisesti ison hyödyn viikon aikana.

Miten sinä aktivoit arkeasi?

 

SEURAA MAMAA FACEBOOKISSA / INSTAGRAMISSA / BLOGLOVINISSA

Tiina / Fit Fat Mama

10 vastausta artikkeliin “POLTA KALOREITA: AKTIIVINEN ARKI”

  1. Hei Tiina! Minulla on puhelimessa ohjelma mikä laskee askeleiden määrää. Puhelin kun kuitenkin kulkee kokoajan mukana, niin itseä tsemppaa toi askel-laskuri. Tärkeää, että tulee riittävä määrä päivässä täyteen ja yritän aina saada enemmän kun eilen. Hiekkalaatikon reunalla marssin ees takas ja vaunuja työntäessä otan ekstra askelia, kun koira haistelee. Arkiliikunta kunniaan:) ihanaa loppukesää sinne!

    • Tollanenhan ois kätevä jos luuri kulkee koko ajan mukana :). Leikkipuistotreeniä miekin kannatan, en jaksa todellakaan pököttää hiekkalaatikolla vaan paikallaan :D.
      Siun arkiliikunta kuulostaa tosi kivalta, hyvä Elina :)! Hyvää loppukesää siulleki (:

  2. Hyvähyvähyvä postaus! Itse teen työtä, jossa osan viikosta istun 7-9 tuntia tietokoneella ja osan viikosta teen saman pituisia päiviä ollen koko ajan liikkeessä tai vähintään seisaallaan. Toimistopäivien jälkeen olo on paljon väsyneempi ja huonompi. Pitäisikin skarpata ja muistaa pitää jumppataukoja!

    Onneksi perheeseen kuuluu koira, jonka lenkitys on mun heiniä pääosin. Parasta arkiliikuntaa kävellä sen kanssa päivittäin 1-2 tuntia! 🙂

    • Kiitos Saimi :). Joo kyllä istuminen ankeuttaa jos ei aktivoidu välillä, huomaan ihan saman.

      Meilläkin koira, kummatkin lenkitellään vuorotellen, mies enempi :). Koira on tottunut että aina miun kanssa hölkätään 😀

  3. Eks liukuportaat ja rullaportaat oo tavallaan sama? 😀 Et pitäiskö tossa lukea että valitsetko mielummin esim rappuset vai hissin… 😀 Tai raput vai rullaportaat :d

  4. Ei nyt liity tähän postaukseen, mutta kiinnostaisi tietää missä käyt akupunktiossa? Itsekin lasta yritetty kohta 4 & puoli vuotta tuloksetta, hoidoilla ja ilman. Samalla paikkakunnalla asun kuin sinä. Akupunktiota en vielä ole kokeillut.

    • Käyn Nina Hämäläisellä :)! Sijaitsee Jukolanportin lähellä. Laita Googleen Nina Hämäläinen tmi niin löytyy :).

      Onnea teille yritykseen <3

  5. […] Arkisin aktiivisuus täyttyy istumatyöstä huolimatta ihan heittämällä. Suurin syy on nimenomaan työmatkapyöräily. Matkaa kertyy yli 10km ja aamuisin menee yleensä n. 20-minuuttia ja iltapäivällä 15-minuuttia jos ei Eetua tarvitse hakea päikystä.. Nykyiseltä asunnolta on töihin yli 5km, joten haaveena miulla on hankkia jossain vaiheessa vielä laadukkaampi pyörä. […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta