NÄIN SAAT VATSALIHAKSET!

Kun kysyy ihmisten tavoitteita ulkonäön suhteen, moni sanoo haluavansa vatsalihakset. Eräskin tuttavani sanoi ”voitko auttaa miten saisin vatsaläskit pois”. Kyselin vähän hieman hänen liikunta ja ravintotottumuksistaan, ja noh.  ”Silloin tällöin käyn kävelemässä ja pitäishän sitä vissiin kattoa mitä syö”. Niin, no vissiin pitäisi jos tavoite on saada vatsaläskit pois.

Itselläni ei ole koskaan ollut voimakkaasti piirtyneitä vatsalihaksia ja tiedättekö mistä se suurimmaksi osaksi johtuu? Ruokavaliosta. Yksinkertaisesti en vain halua, tai viitsi syödä niin puhtaasti ja terveellisesti, että se edesauttaisi täydellisiä vatsalihaksia. Asioiden tärkeys listallani ei edes ole täydellisesti piirtyneet vatsat.Olen tyytyväinen silloin kun vatsa tuntuu omasta mielestäni timmiltä ja voin käyttää halutessani vaikka croptopia.  Halusin tehdä kuitenkin kootusti listaa mitä asioita pitää ottaa huomioon mikäli tavoitteena on ah niin ihanat vatsalihakset.

Vatsa 2016

 

Eli numero yksi.

RUOKAVALIO

Yksinkertainen totuus, että vatsalihakset tehdään keittiössä. Jos ruokavalio koostuu huonoista hiilihydraateista, mehuista ja eineksistä, ei auta vaikka tekisit 100 vatsalihasta päivässä. Kuten itse nuorempana tein ennen napakorun ottamista. Ja sainko silloin absit? En todellakaan. En missään nimessä kun ruokavalio koostui niin huonoista aineista. Mitä puhtaampaa ruokaa syöt, sitä parempaa se sinulle tekee, ja sen parempia rakennusaineita lihakset saa.

Omassa ulkonäössäni huomaan todella selkeästi vatsan seudulla sen, olenko syönyt hyvin, vai hyvin huonosti. Paheeni on hiilihydraatit ja valitettavasti se näkyy nopeiten vyötäröllä. Harmi vaan kun ei ole olemassa simsalabim nappia joka vetäisi turvotuksen vaikka tisseihin.

Mitä enemmän rasvaa elimistössä on, sen vaikeampaa vatsat on saada näkyviin. Omalla kohdallani pienentyminen tapahtuu ensin yläkropasta kuten käsistä ja rinnoista. Vasta sen jälkeen vatsasta ja reisistä. Ihmiset ovat kuitenkin yksilöitä, joillain polttaminen lähtee ensin vaikka pyllystä.

Hoikilla ja vähärasvaisilla lihasmassan puute lähes aina kuitenkin on suurin selittävä tekijä six packin puuttumiseen. *lähde

Joten treenien lisäksi miun pitäisi myös syödä enemmän=enemmän rakennusaineita joilla kroppa voi työstää lihaksia.

TREENI

Itselläni oli vatsalihastreeniin viha-rakkaussuhde. Välillä tein niitä aina treenin lopuksi, välillä kotona, ja välillä unohdin ne täysin. Vatsalihakset työskentelee tottakai muissakin liikkeissä, kuten maastavedoissa, sjmv:ssä ja kyykyssä ne ovat suuressa roolissa tukijana. Nykyisin teen niitä n. 2-3 kertaa viikossa nauttien, koska olen löytänyt itselleni vihdoin sopivat liikkeet tehdä niitä. Voisinkin joku kerta ottaa järkkärin salille ja tehdä ihan vatsatreenipostauksen. Vatsalihastreenissäkin pitää muistaa perusasiat, kuten suoritustekniikka ja sopiva vastus.Itse en suosi vatsalihaslaitteita, vaan teen mieluummin ilman lisäpainoja keskittyen negatiiviseen vaiheeseen ja tekniikkaan

 

SELKÄ + SYVÄT VATSAT

Selkä on vatsojen vastavaikuttaja ja myös tärkeä. Mieti guasimodo asentoa selkä kyyryssä, eipä paljon näy absit. Ryhti, selän kunto on myös tärkeä sekä syvät vatsat ovat myös tärkeitä. Tämä oli itselleni aikoinaan uutta tietoa. Aikaisemmin vähättelin esimerkiksi alaselälle tehtävää treeniä. Niin sitä oppii!

GEENIT

Ihmiset on erilaisia ja se on vaan kylmä fakta, että myös geeniperimä vaikuttaa. Jotkut joutuu ponnistelemaan pidempään absien toivossa kuin toiset, vaikka treenimäärät ja ruokavaliot olisi suurinpiirtein samat.

vatsaennenlokakuu201

lokakuu 2014

2015 toukokuu
2015 toukokuu

vatsa

Vatsa 2016 maaliskuu

instavatsat

Näin se vaan on. Sori jos luulitte postauksessa olevan jonkun hokkuspokkus vimpeleen jolla saat sohvalla sipsikourassa istumalla äbsit :D.

Olen itse tutkinut ja oppinut tähänkin liittyvästä asiasta vuosien varrella, mutta tukilähteenä käytin lihastohtorin sivustoa.

 

Oletko itse joskus toivonut vatsalihasten näkymistä?

 

SEURAA MAMAA FACEBOOKISSA / INSTAGRAMISSA

Tiina / Fit Fat Mama

2 vastausta artikkeliin “NÄIN SAAT VATSALIHAKSET!”

  1. Olipas ihan häkellyttävän järkevä postaus 🙂 Varmaan aika moni lukee tän just siksi, että olettaa löytävänsä jonkin vippaskonstin vatsalihasten saamiseksi.

    Mä vähän ihmettelen sitä, että mikä tää nykymuoti on, kun pitäisi olla sikspäkki… Sitä kun voi olla aika vaikea saavuttaa, noin niinku ihan tavallisen ihmisen, joka kuitenkin urheilee ja katsoo, mitä suuhunsa pistää. Mä olen aikanaan tehnyt päivässä sen 100 vatsalihasliikettä ja olin silloin timmimpi/hoikempi, mutta ei mulla koskaan vatsalihakset ole näkyneet. Eikä se ole tavoitekaan, koska en mahaani oikein missään näyttele. Mulle tärkeetä on, että kehossa on voimaa ja jäntevyyttä ja jaksan hyvin ja lihakset tulee kaupan päälle.

    Vatsatreenipostaus olisi kiva 🙂

    • Kiitos Minttu-Maaria :). Heh, joo varmasti osa klikkaili ”helpon” vinkin perässä, mutta ei se ihan niin mene jos haluaa oikeasti tuloksia :).
      Lihasten näkyvyyteen vaikuttaa niin moni asia ja ei todellakaan tipu kuin kuu taivaalta. Itellä ylävatsat piirtyy suht helposti esiin ja sivut silloin tällöin jos on meneillään todella jees kausi, mutta alhaalta ei toivoakaan :D. Eikä se kyllä haittaa, niinkuin postaukseen laitoinkin niin pääasia että tuntuu suht timmiltä :).

      Pitää joku kerta ottaa kamera mukaan ja toivoa ettei silloin ole muita salilla :D.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta