MUNAPUURO

Forever C9:stä suorittamisesta saakka olen vähentänyt maitotuotteita. Iho ei ole enää niin samea ja muutenkin olo on parempi ilman liiallisia maitotuotteita. Aikaisemmin söin rahkaa 500g päivässä plus raejuustot päälle joten elimistö oli aika maitotuote ähkyssä.

Nykyisin raejuuston sijaan puurossa käytän kananmunan valkuaista. Kyllä, eli MUNAPUURO.

Arkisin teen puuron mikrossa, viikonloppuisin kattilassa. Luonnollisestikin keitetty puuro on parempaa, mutta arkiaamun aikataulu ei ratkea keittelyille.

munapuuro

MUNAPUURO MIKROSSA

Tarvitset:

2dl (pika) kaurahiutaleita

1 valkuainen

Vettä sen verran, että hiutaleet peittyy

Mittaa hiutaleet syvälle lautaselle. Erottele valkuainen ja keltuainen, laita valkuainen puuro hiutaleiden sekaan. Laita vettä sen verran, että hiutaleet peittyy. Sekoita. Mikrota noin 1min 20s.

valkuaispuuro

raejuustonkorvaaminenvalkuaisella

Kuulostaa ehkä ällöltä, mutta suosittelen kokeilemaan! Valkuainen ei mielestäni maistu miltään ja siitä saa proteiinia puuroon. Sekaan laitan yleensä marjoja, mehukeittoa ja auringonkukan siemeniä. Jos muistan niin myös marjajauhetta ja joskus liotettuja chian siemeniä.

Mitä itse sekoitat aamupuuroosi?

SEURAA MAMAA FACEBOOKISSA / INSTAGRAMISSA / BLOGLOVINISSA

Tiina / Fit Fat Mama

16 vastausta artikkeliin “MUNAPUURO”

  1. mulla osa samoja ja sit suosin Lidlin sellasta siemensekotusta missä on vähän kai hunajaa, se on niin hyvää! Sellai vihree pussi puurojen vieressä 🙂

  2. Mulla yksittäiset näppylät väheni ja kurkun limaisuus katosi ja samoin äänen käheys, joka tuli heti maitotuotteiden nauttimisen jälkeen. Muutenkin turvotus on vähentynyt. enää kroppaan ei juurikaan kerry nestettä vaikka nauttisin tuhtejakin aterioita kunhan ei sisällä maitotuotteita. Mutta maha on alkanut oireileen enemmän, epäilen että kahvi mustana ei sovi mu masulle enkä saa tarpeeks hyviä probiootteja mitä säännöllisestä kreikkalaisen jogurtin syömisestä on aikaisemmin tullut. Ajattelinkin tässä että pitäiskö kokeilla maitohappobakteereja? onko niitä edes ei maitoperäisiä kun mietin et jos noudattaa maidotonta onko sit järkeä syödä maitohappobakteereja, saako niitä maidottomina?

    • Miekin olen lukenut monia kokemuksia juuri tuosta, että olo on paljon ”limaisempi” jos syö liikaa maitotuotteita.
      Itselläkin tulee kurkkuun sellainen inhottava olo jos syön vaikka joguttia.

      Ootko kokeillut kahviin kauramaitoa? Suosittelen Rainbow:n kauramaitoa, on ihan älyttömän hyvää! Mie juon normimaidolla, mutta joskus hemmottelen itseäni ja ostan kauramaitoa, on hyvää 🙂

      Maitohappobakteereja olen itse käyttänyt tasapainottamaan vatsa-suolistoa ja ostanut ihan apteekista. Tietääkseni siinä on nimenomaan niitä eri bakteerikantoja joka ei suoranaisest ole maitotuotteeseen verrattavaa, mutta suosittelen käymään apteekissa/luontaistuotekaupassa ja kysymään vielä tarkemmin asiantuntijoilta 🙂

    • Kannattaa testata myös soijatuotteita. Aplro soyalla on kahvijuomiin tarkoitettuakin soijajuomaa, mikä sekoittuu tasaisesti ja sopii muutenkin kahviin. Toki normi soijamaitoakin tulee laitettua. Makuu tottuu nopeasti jos alkuun maistuu oudolta:) Ihan sama homma oli maitotuotteiden kanssa. Aamulla heräsin ja tuntui kuin kokoajan olisi pieni limainen flunssa päällä. Se olotila lähti muutamassa päivässä kun maitotuotteet jättää pois tai vähentää ihan minimiin.

  3. Mä laittelen puuron päälle vaikka ja mitä. Kaikenlaista on tullut kokeiltua. Nyt on raejuustoa, alpro jogurttia, nekrariinin paloja 😛 NAM NAM.

    Koookosöljy sekä tahinitahna on kans niiin nam puurossa !!!!!

    Mutta mikään ei voita kotimaisia marjoja !

    • Nektariini voisikin toimia, nam! Tahinitahnaa meillä on muuten jääkaapissa kun tehtiin Falafelia, empä tajunnutkaan että sitä voisi puuronkin hyödyntää joten kiitos vinkistä -menee kokeiluun.
      Suomalaiset marjat on pop, nyt punaiset viinimarjat ollu oma lemppari 🙂

    • Juu, kannattaa koittaa tahinia 🙂 !
      Riippuu tekeekö mieli makeaa vai suolaista aamupuuroa 😉
      Kookosöljyllä saa kivaa makeutta , kun taas tahinilla sitä suolaisuutta .

  4. Oon kokeillu munapuuroa, ei se tosiaan maistu munalta. Nykyään syön puuroni chiasiemenillä ja marjoilla. Joskus laitan kookosöljyä joukkoon.

    Tuli mieleen, kun instassa oli sinun kampaajakuva. Kerran olin kampaamossa missä tiesin ettei siellä ole hömppälehtiä, ni ostin kaupasta seiskan mukaan. Jätin sen sit siihen kampaajan pöydälle ja ne porukalla päivitteli ”kauheeta miten kukaan lukee tämmöstä lehteä”. En tunnustanut 😀

    • Miun pitäisi muistaa laittaa taas chiasiemeniä likoamaan niin saisin puuroon taas laitettua 🙂

      Haha :DD. Miusta just parasta lukea hömppää kampaajalla höpöttelyn lomassa :). Sielunsisko oot selkeesti hömppälehtisaralla hih

  5. Tuttu puuro mutta pikahiutaleita en harrasta, kohottavat kuulemma verensokeria enemmän kun normaalit kun ovat käsiteltyjä. Käytän isoja hiutaleita ja yleensä 2-3valkuaista. Valkuaispuuro toimii iltapalana(munassa pitkävaikutteista proteiinia)ja aamulla heraproteiinin ja marjojen kera. Siemenet puurossa on tosi hyvää! Suosittelen myös kokeilemaan pinaattipuuroa, on muuten hyvää.

    • Miekin kokeilin joskus protskujauhetta puuroon, mutta ainakaan se maku ei toiminut yhtään :/.
      Pinaattipuuro, miten sellasta kannattaa tehdä? Kiinnostaa, pinaattia pakasteesta löytyy aina, vai pitääkö pinaattipuuro tehdä tuorepinaatista?

    • Moikka! Minä laitan ihan tuoreita pinaatinlehtiä mutta myös pakastepinaattia. Kumpikin toimii. Pakastepinaatti toisaalta parempi tulee vähän pinaattikeittomainen efekti ja on hyvää 😊😊 minulla puurot toimii aina suolaisena enkä tajua yhtään näitä Marja ja hedelmä juttuja 😅😅 mausteita kurkumaa, mustapippuria, chiliä ja suolaa, sit kasviksia tai kasvispyreetä nam ja kyllä ihan lihaa. Kanaa tms. Valkuainen toimii myös. Ja riisiproteiinia. Mutta ei mitään makeaa en tajua 😅

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta