MOTIVAATIO MAANANTAI: Vähäsokerinen kuukausi

Motivaatio Maanantain vieraspostaajana henkilö, josta alunperin sain inspiksen aloittaa tämän postaussarjan! Vaihdoimme hänen kanssaan viestejä viime joulukuussa ja sovimme läpsystä vaihto-meiningistä, eli kun miulla loppui karkkilakko, hänellä alkoi. Kysyin voisiko hän kirjoittaa hieman tuntemuksiaan ylös vähäsokerisen ”kuurin” jälkeen ja räpsiä pari ennen-jälkeen kuvaan ja tässäpä niitä:

 

Aloitin karkkilakon Fit Fat Maman innoittamana vuoden vaihteessa. Fit Fat Mama oli ollut karkkilakossa, joten minäkin ajattelin kokeilla, aluksi vain yhden kuukauden, tammikuun. Söin joulun aikaan hyvin määrätietoisesti suklaata ja juuri ennen vuoden vaihdetta olikin jo suklaaähky. Ehkä tietoisesti olin valmistautunut siihen, että kohta ei saa suklaata, joten ajatukset olivat jo poissa imelästä.

Samaan aikaan aloitin tipallisen tammikuun, eli tarkoitus oli juoda mahdollisimman paljon vettä päivittäin. Valitettavasti vedenjuonti oli yhtä tervanjuontia eli en onnistunut siinä lainkaan. Aamuisin join lasillisen vettä, samaan aikaan MSM+C jauhetta, mutta kun pääsin töihin ja työn ”imuun”, unohdin veden kokonaan. Lounaalla sain juotua lasillisen vettä, mutta muuten meni tauotkin kahvin voimalla.

01_edestä 5.1.15

01_sivusta_5.1.15

Lisäksi vuoden vaihteessa Facebookiin tuli tapahtuma ”vähäsokerinen tammikuu”, joten lähdin siihenkin mukaan :). Olin jo niin motivoitunut karkkilakosta, joten ajattelin että ”yksi” rajoitus (lue: riesa) tammikuulle lisää ei tunnu missään. Tammikuussa jätin kaikki pullat, keksit, makeutetut jugurtit, murot, myslit ja jäätelöt muun perheen ”harteille”. Alussa tuntui tosi vaikealta, ettei saanut syödä pullaa tai keksiä, jota yleensä mussutin kahvin kanssa töissä tai kotona. Kahvinjuonti pelkällä kahvilla on tylsää!

Näiden kolmen tavoitteen lisäksi otin itseäni niskasta kiinni ja kävelin joka aamu töihin (4km). Aiemmin olin kulkenut aina autolla töihin. Useimpinä aamuina lähdin töihin ilman aamupalaa, koska en halunnut että muu perhe herää kolisteluihini ja työpaikalle päästyäni söin kaurapuuroa ja kahvia. Ihmeen kaupalla jaksoin aamut kävellä töihin ilman aamupalaa…

 

Lopputulema näiden tavotteiden ja niskalenkin jälkeen oli seuraavat:

-Karkkilakko onnistui kivuttomasti -> en olisi ikinä uskonut itsestäni, että pystyisin hillitsemään makeanhimoani, koska se ei ollut aiemminkaan onnistunut!

-Tipallinen tammikuu -> ei onnistunut, mutta en lannistu. Opettelen edelleen juomaan vettä, vaikkakin vastahakoisesti ;).

-Vähäsokerinen ruokavalioa -> onnistui myös aika kivuttomasti. Yhtenä päivänä jouduin antamaan periksi, mutta vain yhdeksi päiväksi. Pikkupoikani täytti vuosia ja olin tilannut täytekakun. Pakkohan sitä kakkua oli maistaa, että onko hyvää JA OLIHAN SE 🙂 :).

02_edestä_19.1.15

02_sivusta_19.1.15

 

Tulos:

Turvotus hävisi vatsan seudulta, kilon parin pudotus, energinen olo aamulenkin ansiosta ja vähäisen sokerin käytöstä!

Suosittelen kokeilemaan välillä vähäsokerista ruokavalita. Sokeriahan ei pysty välttämään kokonaan, mutta edes osittain..

Helmikuussa jatkan vähäsokerista ruokavaliota osittain, syön karkkia mutta pääsääntöisesti viikonloppuisin ja se vedenjuontitalkoo jatkuu :). Plus aamulenkit töihin jatkuvat sekä käyn pari kertaa viikossa kuntosalilla ja pelaamassa lentopalloa…

Liikunta ei lähde minusta, vaan laiskuus minusta poistukoon 🙂

 

On miulla ihania lukijoita <3! Tuntuu jotenkin tosi kivalta, että joku on saanu buustin miun innoittamana. Kiitos siulle tosi paljon kun kirjoitit fiiliksiäsi ylös :).

ps. jos haluat mukaan motivaatio maanantaihin, laita s-postia [email protected]

 

SEURAA MAMAA Facebookissa / Bloglovinissa / Blogilistalla / Instagramissa

Tiina / Fit Fat Mama

Bilehile lapsivihaaja muutti elämänsä ja on nykyisin pienen pojan Äiti, isomman pojan Vaimo. Harrastaa kuntosalia ja kärsii kroonisesta herkkuholismista.

6 vastausta artikkeliin “MOTIVAATIO MAANANTAI: Vähäsokerinen kuukausi”

  1. Noinkin vähillä muutoksilla on vaikutusta! Hienoa 🙂 Pitääpä testata itsekkin vähäsokerista ruokavaliota!

  2. Täällä sokeri lavetit takana perjantaista eiliseen. 🙁 Miehen synttärit jne.. Nyt ärsyttävä turvotus päällä ja vaaka näytti kilon enemmän tänä aamuna. On toi sokeri yks hemmetin aine. Suu vielä pahempi joka sitä syö. Oon ollu koht 10kk sokerittomalla ”kuurilla” ainuita on nää juhlat jotka venyy ko vieraat jättää yleensä melkoisesti syömistä meille käynniltään.. No tänää salille ja takas ruotuun !

    Hienoa jälkee on tullut lukijalles! Mahtavaa! 😉

    • Oi voi, tiedän tunteen :/. Pinkeä ja turvottava pallo-olo on inhottavaa. Ja sokeri on niin pirun koukuttavaa, kun antaa pikkusormen se vie koko käden, ainakin miulla :D.

      hyvää salia ja takaisin rotiin palaamista 🙂

  3. Hei. Kiitos Tiinalle kun sain kertoa fiiliksiäni! Kyllä paras vaihtoehto olisi karkkilakko forever koska nythän se karkin syöminen on lähtenyt lapasesta. Ei onnistu syönti vain viikonloppuisin. Pitäisi olla on tai off ja mieluummin off. Sama asia meinaa olla sokerinkin kanssa.. Mahaa turvottaa ja liikuntaa olen lisännyt että kävelen työmatkatkin kotiin kun aiemmin kävelin vain aamut.. Eikä siitä karkinsyömisestä niin ihanaa tunnetta sitten loppujen lopuksi saa.. Tsemppiä meille 🙂

    • Kivaa kun kerroit :)! Sokeri on kyllä yks perkele, se vie niin helposti mukanaan :/. Älä osta ainakaan jemmapusseja ollenkaan ja syö muuten puhtaasti. Eli ei mitään sokerijoguja yms. Miulla menee monesti silleen, että jos lipsun arkena yhtenä päivänä, homma leviää helposti käsiin. Nyt olen taas ollut tiukalla linjalla etten arkisin ole syönyt mitään, ainoastaan viikonloppuisin :).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta