Meal Prepping -ruokien valmistusta

Miulla meni pitkään, että opin syömään 2 oikeaa ateriaa päivässä. Ennen saatoin syödä lounaaksi vain ananasrahkan -tai en ruokaa ollenkaan. Viime vuonna kun minimies köllötti masussa, rupesin  miettimään enemmän ruokailujen säännöllisyyttä. En halunnut syödä työpaikkaruokalassa hinnan takia ja einekset oli nounou. En jaksanut myöskään työpäivän jälkeen kökkiä hellan ääressä, joten otin tavaksi tehdä sunnuntaina monen päivän ateriat valmiiksi.

Synnytyksen jälkeen söin vähän aikaa tosi huonosti. Saatoin syödä aamupalan 12.00 aikaan ja muistin syödä seuraavan kerran vasta illalla. Iltaisin sitten mätin ruokaa senkin edestä, plus tietty herkut päälle. Välillä en edes tuntenut nälkää. Hormonit tai mitä lie.

Lihakset ei kasva ilman ravintoa, joten otin itseäni niskasta kiinni. Hellan ääressä en tykkää vieläkään kökkiä joka päivä ja siksi meal prepping. Meal Prepping tarkoittaa suomeksi sitä, että valmistaa useita aterioita valmiiksi. Kun annos on valmiina odottamassa jääkaapissa tai pakkasessa, ei ole kuin kipata satsi lautaselle ja laittaa mikroon. Tai jos laitat ateriat muovirasiaan, et tarvitse edes lautasta.

Teen monesti niin, että teen osan aterioista muovirasioihin jääkaappiin ja osan pussitettuna pakastimeen. En tee nipomeiningillä, eikä minuu haittaa jos rasiaan eksyy yksi ylimääräinen herne.

Netissä oli aikaisemmin ohje Super Dietin ruokavalioon ja olen tehnyt sitä hieman soveltaen. Kasviksia n.200g, lihaa 100-150g ja jotain hiilaria. Useimmiten käytän jasmiiniriisiä. Hiilarin määrää en muista, joten sitä laittelen silleen semisti. Eli semisti säädettynä.

Tässäpä hieman kuvasaldoa edellisestä meal preppauksesta,

700g jauhelihaa
Jasmiiniriisiä
Herne-maissi-paprikaa
Porkkanoita

Käytän ”normirasvaista” jauhelihaa, koska se on halvempaa. Kun olen paistanut jauhelihan, kaadan ylimääräisen rasvan pois. Kaatamalla ei tietenkään saa kaikkea rasvaa irti, mutta suurimman osan.
Mausteita kannattaa käyttää paljon! Olin aikaisemmin tosi neiti laittamaan mausteita ruokiin ja ihmettelin kun ne ei maistunu miltään. Mieheke opetti heittämään mausteita tunteella ruokaan, niin jopas rupes pöperöt maistumaan. Teriyaki/tai soijakastike, paprikamauste, jauhelihamauste -ja sipumauste on ne yleisimmät mitä käytän.

Keittelin porkkanat ja riisit kypsäksi. Eri kattilassa tosin, riisin keitosta ei ole vaan kuvaa.

Mittasin ensin porkkanat pussiin. Halusin laittaa suurinpiirtein puolet porkkanaa ja puolet hmp:tä. Tuossa meal preppauksessa tein ruuat pakkaseen, joten annostelin kaikki muovipusseisin.

 

Hmp:t porkkanoiden seuraksi ja rehujen yhteispainoksi tuli lähes tasan 200g.

Rehujen jälkeen nollasin vaa’an ja laitoin randomilla jauhelihaa. Jutan super dietti ruokavaliossa naisen ohjeessa oli lihan määrä 100g, mutta tavoitteenani on lihaskasvu, ei laihdutus joten laitan lihaa enemmän.

Toiseenkin pussiin tuli suht sama määrä.

Riisin vuoro. Laitoin n. 4 ruokalusikallista riisiä.

4 päivän lounaat pussitettu

Ja kuinka kätevää: pussi pakkasesta….

Pussin sisältö lautaselle. Lämmitys, lisäksi hieman raejuustoa ja eikun ääntä kohti!
Suosittelen ehdottomasti tekemään aterioita valmiiksi! Arjessa riittää muitakin kiireitä kuin keittiössä hikoilu ja lisäksi tiedät tasan tarkkaan mitä syöt kun et valitse nälkäkuoleman partaalla jotain e-koodi valmisruoka hirviötä.
Nykyisin syön 2 ruokaa (+tietty aamu,väli-ja iltapalan) joista toinen on normaalia kotiruokaa ja toinen puhdasta ruokaa.
Pussit alkaa loppua pakkasesta, joten kohta on uuden kokkailusatsin vuoro.
Mitä mieltä, haluatteko että teen jatkossakin postauksia joissa esimerkkejä puhtaasta ruuasta?
-Tiina
Tiina / Fit Fat Mama

14 vastausta artikkeliin “Meal Prepping -ruokien valmistusta”

    • No niin kiva :). Kerro sit mitä tykkäsit! Otan sit ens kerran myös kuvia kun teen annoksia niin teen sit postauksen 🙂

  1. Kivs kun postasit tästä. Mun on jo pidemmän aikaa pitäny meal prepata, mut aina se on jääny. Nyt innodtuin tästä, ni huomenna pistän pakkasen täytee, ni helpottuu myös syöminen kun ei mee siihen aikaa…ja herkut jää vöhemmällä automaaattusesti kun on aina ruoka ”valmiina” 🙂

    • Kiva kun toivoit tätä, oli mukava tehä tää :)!
      Helpottaa kyl tosi paljo arkee ja miulle tulee nälkäsenä tosi heikko olo, nii ei kiinnosta alkaa ruokaa enää nälkäpökryn lähellä tehä 🙂

    • Jej, kiva et tykkäsit ja koklaat iteki :)!
      Joo mie räpsyttelen ens kerran myös kuvia ja teen postausta sit jossai vaihees :)!

  2. Hyvä postaus (kyllä, lisää kiitos!). Siis miten en itse ole ajatellutkaan annosten pakastamista..! Aargh. No, parempi myöhään… 😉 Ja siis kuulisin mielelläni muutenkin vinkkejä / ideoita – itellä alkaa omat perusjutut olla kierrätetty niin moneen kertaan, että mielellään kuulee mitä muut syö 😀 Oon aika tuore lukija, mutta tykästynyt kovasti sun juttuihin ja kirjoitustyyliin! 🙂

    • Kiitti Saija kommentista ja tervetuloa lukijaks :)! Ruokajuttui oonki postaillu jonkiverran ja lissää tulee. Kato tunnisteista ”ruoka” niin siellä löytyy esim. viikon ruuat kuvina jne 🙂

  3. Miun ateriavälit on ihan hanurista. Syön yksi tai nolla lämmintä ateriaa päivässä, jotain aamupalaa ja illalla herkkuja. Ois pikkusen preppaamisen varaa…

    • Joo se menee helposti herkutteluks jos ateriavälit on pitkiä ku kroppa huutaa ravintoo :/. nim. kokemusta on.
      Mieki söin ennen tosi huonosti. Kannattaa kokeilla tota, että tekee aterioita valmiiks ja syö n.3tunnin välein. Aineenvaihdunta pysyy käynnissä ja voi olla pirteempi olokin :).

  4. Mäkin olin aikaisemmin Jutan Lite-dieetillä, jossa punnitsin joka suupalan. (Hauskaa – meillä on jut sama keittiövaaka 😀 ) Mutta dieetin jälkeen lopetin punnitsemisen. Tuntui, etten antanut kovin hyvää esimerkkiä kasvavalle tytölleni, jota jo hämmentää oman kehon muuttuminen. Punnitseminen tuntui jotenkin niin äärimmäiseltä tavalta kontrolloida syömistä. Toivoisin, että tytölle tulisi rennompi suhtautuminen ruokaan. Mutta eväitä olen minäkin harrastanut tämän vuoden puolella. Kun vie eväät töihin tietää, mitä syö ja usein saa parempaa halvemmalla kuin laitosruokaloista!

    • Mie en oo ikinä ollu millään noilla Jutta-dieteillä, mut bongasin ruokaohjeet joskus netistä, niin käytän niitä joskus lounaiden valmistuksena apuna :). Miulla oli pitkä paussi etten mittaillu mitään, mutta nyt otin mittailut taas käyttöön, niin tulee tarpeeks ruokaa. Tällä viikolla lounaisiin en laittanu ollenkaan hiilaria, pelkästään j-lihan, kasviksia ja vähän raejuustoa. Hyvin pysyi nälkä silti poissa :).

      Ihan hyvä ratkaisu lopettaa vaa’an käyttö,jos tyttös ihmetteli miks Äiti punnitsi ruokiaan. Hehe toi on kyllä hyvä ja halpa vaaka :). Joo eväät tulee myös halvemmaksi kuin jos kävisi pöperöt syömässä jossain muualla :):

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta