LISÄRAVINTEET RASKAANA

Kirjoitin aikaisemmin ravintolisistä joita käytän. Halusin kertoa nyt päivitetyn postauksen ja kertoa mitä lisäravinteita raskaana käytän. Esikoisen odotusaikana treenasin läpi raskauden 3-4 kertaa viikossa ja silloin otin säännöllisesti myös heraproteiinia. Tässä odotuksessa en ole lisäproteiinia käyttänyt lainkaan. Proteiinia en ole tosin muutenkaan käyttänyt säännöllisesti varmaan yli vuoteen, treenit kun eivät ole olleet niin tavoitteellisia jotka lihasmassaa edes isosti olisivat voineet kasvattaa.

Se mitä minä syön, vaikuttaa myös lapseen istukan kautta. Tottakai haluan tarjota vauvalle jo masuaikana ravinteita joita hän tarvitsee.

Mitään aineenvaihduntaa buustaavia/kuonaa poistavia en raskaana käyttäisi.

Tutkimusten mukaan tietyt ravintolisät ehkäisevät sikiövaurioita, raskausmyrkytystä, diabetesta, masennusta sekä edistävät sikiön aivojen, hermoston, luuston ja silmien kehitystä. Lisäksi ne vähentävät sekä äidin että lapsen riskiä sairastua myöhemmin elämässään kroonisiin tauteihin, mm. diabetekseen. Tärkeimmät ravintolisät ovat foolihappo, C- ja D-vitamiinit, kalkki, magnesium, rauta, sinkki ja omega-3-rasvahapot sekä maitohappobakteerit.

*lähde

Tässä listattuna lisäravinteet raskaana joita käytän

Magnesium ravintolisä raskaana

Yksi sana; suonenveto. Ai jurkele, että ne tekee kipeää! Suonenvedot on aika yleinen raskausvaiva, josta itse valitettavasti aloin kärsimään muistaakseni n. rv 20. Aloitin syömään magnesiumia päivittäin yhden pillerin ja suonenvedot ovat vähentyneet. Tykkään tästä Magnesia magnesiumravintolisästä, se on pureskeltava ja maistuu ihan hyvältä.

Möller Omega-3 raskaus&imetys ravintolisä raskaana

Tämä sisältää omega-3 rasvahappojen lisäksi myös foolihappoa sekä d-vitamiinia.

Möllerin omega-3 on kapselin muotoinen ja niitä otetaan 2 päivässä. Monilla kalaöljylisä kuulemma röyhtäyttää, mutta tässä on päällyste joka estää röyhyjä. Aikaisemmin söin Omega 3:sta erillisenä ja se pääsi loppumaan jo pari kuukautta sitten. Olin tahvo enkä saanut aikaiseksi ostettua uutta, tämän purkin sain itseasiassa blogin kautta sopivasti viime viikolla ja aloitin heti käyttämään uudelleen.

Omega-3-rasvahappojen (EPA+DHA) saanti on tärkeää kaikissa elämänvaiheissa, mutta odotus- ja imetysaikana niiden merkitys korostuu.  DHA edistää lapsen aivojen ja näkökyvyn kehitystä odotus- ja imetysaikana, kun äiti saa DHA:ta ylimääräiset 200 mg päivittäisen DHA+EPA-suosituksen, 250 mg:n lisäksi. DHA tukee myös äidin aivojen ja näkökyvyn toimintaa* ja molemmat rasvahapot, DHA ja EPA äidin sydämen normaalia toimintaa

*lähde

Minisun monivitamiini mama 

Tämä monivitamiini on ollut käytössäni varmaan jo vuoden, ellei pidempään…aloitin tämän käytön siis jo raskauden yritysaikana. Jatkan sitä nyt odotusaikana, sekä sitten imetyksenkin aikana. Helppo ottaa 1 pilleri aamuisin ja hinta-laatusuhteeltaan hyvä.

Arctic Nutrition Extreme Spirulina&Mustikka

Tämä ruokapuriste vastaa 100g tuoreita kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Vaikka kasvisten käyttöä olen lisännyt, en minä eikä vauva masussa pistä varmasti pahitteeksi lisävihreille. Extreme on nimenomaan ruokapuriste, ei siis mikään synteettinen keinotekoinen höpölöpö valmiste.

 Nielaisen tämän veden kanssa. Kerran maistelin, puraisin pillerin poikki ja hyi hittolainen :D. Laitan tämän monesti myös smoothien sekaan. Murskaantuu ihan ookoosti joukkoon.

Spirulina on valittu vuonna 1974 YK:n ravintokonferenssissa maailman parhaimmaksi vaihtoehtoiseksi ravinnonlähteeksi. Spirulina on maailman ravintorikkain kasvi.

*lähde

Siinä lisäravinteet raskaana, joita tällä hetkellä käytän. Omega-3 sekä monivitamiini ovat raskauden aikana ne tärkeimmät, monet tutkimukset kertoo niin ja myös neuvolassa niitä on suositeltu. Tärkeintä on tottakai aina ruoka, lisäravinteet antaa aina ruokavalioon nimensä mukaan lisää. Näistä en ole stressannut liikaa, maailma eikä vauva kaadu siihen jos joinakin päivinä olen unohtanut vitskut ottaa. Voin kuitenkin sanoa, että 95%:sti muistan -ja otan päivittäin kaikki pillerit kiltisti purkista. Minulle, sekä vauvalle hyvä.

Mitä lisäravinteita käytit/käytät raskaana?

 

SEURAA MAMAA FACEBOOKISSA / INSTAGRAMISSA / BLOGLOVINISSA

Tiina / Fit Fat Mama

Bilehile lapsivihaaja muutti elämänsä ja on nykyisin pienen pojan Äiti, isomman pojan Vaimo. Harrastaa kuntosalia ja kärsii kroonisesta herkkuholismista.

2 vastausta artikkeliin “LISÄRAVINTEET RASKAANA”

  1. itsellä on ollut koko raskauden ajan käytössä magnesiumsitraatti, vahva b-vitamiini ja d-vitamiini. muut pyrin saamaan ruuasta,napsin joka päivä kourallisen tyrnejä joista tulee runsaasti c-vitamiinia ja omegat koitan ottaa öljyistä ja pähkinöistä, kun en kala-allergisena uskalla käyttää noita valmisteita.

    • Magnesium on kyllä itelläkin ihan must, auttaa tosissaan suonenvetoihin :). B-vitamiinia luin jostakin, että auttaa raskauspahoinvointiin. Tuon kun olisi tiennyt alkuöllötyksissä huh 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 2
Tykkää jutusta