Lisää motivaatiota elämäntapojen muuttamiseen!

Lukijani lähestyi s-postin muodossa ja kysyi kiinnostaisiko kuulla hänen ajatuksiaan motivaatiosta. Kirsi on laillistettu ravitsemusterapeutti joten mieluusti otin hänen tekstinsä mukaan Motivaatio Maanantaihin. Ammattilainen on aina ammattilainen ja oli mielenkiintoista lukea hänen ajatuksiaan motivaatiostaan. Tässä hänen kirjoituksensa aiheesta ; Lisää motivaatiota elämäntapojen muuttamiseen:

IMG_9445bbbvv
Tässä vaiheessa osa vuoden vaihteessa ”uuden elämän” aloittaneista on varmasti jo saanut uusista elämäntavoista hyviä kokemuksia ja uusia tapoja on jäänyt osaksi elämää. Joillakin taas muutokset eivät ehkä ole olleet niin toimivia ja joistain lupauksista on jo luovuttu. Jossain vaiheessa jokaiselle saattaa tulla vastaan tilanne, jossa jaksaminen ja motivaatio hiipuvat. Tästä tekstistä saat ajatuksia siihen, miten motivaatiota voi vahvistaa ja tavoitteita saavuttaa helpommin.

Mieti miksi haluat muutosta – millaista elämää eläisit jos kaikki olisi mahdollista?
Motivaation löytämiseksi muutosten tueksi kannattaa miettiä, miksi muutoksia elämässä pitäisi tai haluaisi tehdä. Miksi alun perin päätit haluta muutosta? Mitä haluat elämääsi lisää tuon muutoksen myötä? Muutokset syömisessä, liikunnassa tai muissa elämäntavoissa on hyvä kytkeä oman elämän tärkeisiin asioihin, niin uusien tapojen toteuttaminen tulee merkityksellisemmäksi. Tapojen muuttaminen ei usein onnistu ainakaan pysyvästi, jos ei ole itselle selvää ja merkityksellistä miksi tuon muutoksen tekee.

IMG_9473
Mieti siis mitä sinä haluat elämääsi, mitä muutos tuo sinulle enemmän sellaista mitä haluat lisää elämääsi? Jollekin voi olla tärkeää liikkua siksi, että jaksaa haastavassa työssä. Joku haluaa pitää itsensä kunnossa, jotta jaksaa tehdä asioita lasten ja lastenlastenkin kanssa tulevaisuudessakin. Jollekin taas on tärkeää saada elämässä kokemuksia ja uusia haasteita, hän ehkä liikkuu siksi, että jaksaa tehdä pitkän vaelluksen ulkomailla. Kun sinä itse valitset ne asiat, jotka koet tärkeäksi ja joita haluat tehdä elämässäsi, tulee muutoksen tekemisestä huomattavasti helpompaa, ja tiedät miksi teet päivittäin tiettyjä valintoja vaikkapa ruoan tai liikkumisen suhteen.

Aseta positiivinen tavoite, jota kohti on kiva tavoitella
Kun asetat itsellesi tavoitetta, kannattaa siitä tehdä sellainen, että sen tavoittelu ja saavuttaminen on psykologisesti helppoa ja tuntuu kivalta. Kun tavoite on positiivinen ja eteenpäin menevä, on sen tavoittelu huomattavasti mukavampaa kuin kielteisen tavoitteen eteen toimiminen. Vertaa vaikkapa tavoitteita ”Lopetan herkkujen syömisen kokonaan” tai ”haluan saada kevyemmän olon, joten lisäänkin jokaiselle aterialle jotain tuoretta kasvista, hedelmää tai marjaa”. Kumman tavoitteen ajatteleminen ja toteuttaminen tuntuu kivemmalta?

IMG_1499_edited-1
Entä sopiiko tavoite elämääsi ja arkeesi? Jos päätät alkaa liikkumaan seitsemänä päivänä viikossa, tuleeko se onnistumaan? Entä jos perhe odottaa sinulta jonain iltana kotona olemista, tai töissä tulee pitkiä ja stressaavia päiviä? Ystäviä ja sukulaisiakin on varmasti kiva nähdä joskus. Lopahtaako liikkuminen siihen, kun tavoite ei onnistunutkaan? Eli mieti tavoite sellaiseksi, että se mahtuu arkeesi ja elämääsi. Tavoitteen on kuitenkin hyvä olla riippuvainen vain sinusta itsestäsi, eli että voit itse vaikuttaa sen toteutumiseen, etkä ole riippuvainen muiden tekemisestä.
Tavoitteen on hyvä olla myös mitattavissa tai aistein todettavissa. Näin pystyt seuraamaan milloin olet tavoitteessasi tai asettamaan välietappeja, joiden saavuttaminen myös palkitsee.
Mielikuvat auttavat myös saavuttamaan tavoitteen. Eli kuvittele itsesi tulevaisuudessa tilanteessa, jossa olet saavuttanut tavoitteen. Mitä silloin tunnet, mitä näet ja mitä kuulet? Kun kuvittelet toivotun tilan mahdollisimman monen aistikanavan kautta (tunto, näkö, kuulo), sisäistävät aivot paremmin sen tilanteen, minkä haluat saavuttaa. Monilla tähän auttavat myös näkyvillä olevat motivaatiokuvat, aarrekartat, motivoiva lause tai vaikka joku laulu. Näiden avulla sisäistät tavoitteen paremmin ja aivoihin jää kuva tai tunne tavoitteesta.

IMG_7317

Ajattele, että onnistut sillä se vahvistuu mihin keskityt
Ihmisen mielellä on iso voima. Joku viisas on sanonut, että jos ajattelet, että onnistut tai jos ajattelet, että et onnistu, olet oikeassa kummassakin tapauksessa. Eli sillä mitä uskomme itsestämme on suuri vaikutus sille miten onnistumme. Ajattele siis onnistuvasi. Ajattele päivittäin sitä lopputulosta, minkä haluat saavuttaa, sillä sanotaan myös, että se vahvistuu, mihin keskityt.
Matkasta kannattaa tehdä itselleen kiinnostava tutkimusretki. Sen sijaan, että miettisit, että mitä jos et onnistukaan, ota asenne, että tutkit itseäsi ja elämääsi, että mikä sinulla voisi toimia. Jokainen varmasti tietää, miten ulkoapäin annetut tiukat ohjeet tai käskyt muuttaa jotain tapoja toimivat. Ei yleensä kovin hyvin. Vinkkejä ja oppeja kokeilujen pohjaksi voi kyllä kuunnella toisilta, mutta jokainen kroppa ja elämäntilanne on yksilöllinen, eikä kaikki ohjeet toimi kaikilla.

Kokeile ja kuuntele itseäsi. Huomaat ehkä välillä, että joku asia ei toimi sinulla, mutta ei kannata heittää koko tavoitetta romukoppaan siitä, vaan hyväksy se ja kokeile jotain toista keinoa. Ei elämän tarvitse olla on tai off kuuria tai mässäilyä. Etsi se sopiva tapa toteuttaa hyvää oloa, mikä sinulle itsellesi sopii.
Useimmilla on myös tiettyjä uskomuksia tai ajatuksia, joita hoetaan mielessä. ”En varmaan taaskaan onnistu tässä projektissa” ” en minä kuitenkaan laihdu” Mieti kenen uskomuksia ne ovat, ovatko ne todellisia? Etkö tosiaan onnistu missään, edes vessassa käymisessä etkä kahvin keittämisessä? Mitä uskomuksesta ajattelisi paras ystäväsi tai äitisi? Ovatko ne edelleen todellisia, vai vaan mielesi tuotoksia? Tai kokeile sanoa tuo hokemasi Mikki Hiiren piipitysäänellä tai toistaa niin monta kertaa nopeasti, että sanat menevät sekaisin. Huomaatko, että uskomukset ovat vain sanoja omassa päässämme. Voit muuttaa ajatuksiasi, työntää häiritsevät ajatukset syrjään ja alkaa ajattelemaan itsestäsi toisella tavalla. Voimme ajatella omassa päässämme ihan mitä haluamme. Miksi et siis ajattelisi itsestäsi hyvää ainaisen moittimisen sijaan?

IMG_7189_edited-1
Kun on seurattu menestyneitä ja onnistuneita ihmisiä, on todettu, että yhteistä heille on, että he paitsi käyvät mielikuvissa läpi onnistumistaan, mutta myös toimivat tavoitteensa mukaisesti. Vaikka mielikuvat sekä usko tavoitteeseen ovat tärkeitä, ratkaisee onnistumisen lopulta se, että teemme tavoitteen suuntaisia tekoja.

IMG_1543b
Jos olet onnistunut tekemään elämääsi muutoksia, jotka ovat tuoneet parempaa oloa, niin voit onnitella itseäsi ja jatkaa samaan malliin. Muista kuitenkin, että elämää on myös ”kuurien” ulkopuolella, joten ajattele muutostasi loppuelämän kestävänä hyviä asioita elämääsi tuovana asiana. Jos taas olet joutunut luopumaan aloittamastasi projektista, niin älä lannistu, ei elämän tarvitse olla on tai off. Jokainen pienikin teko vie kohti parempaa hyvinvointia, eikä se kaadu yhteen laskiaispullaan tai suklaapatukkaan. Riittää, että noin 80-prosenttisesti syöt hyvin, ja olet aktiivinen.

Kirsi Englund

Kirjoittaja on laillistettu ravitsemusterapeutti, joka uskoo, että syöminen ei ole pelkkää laihduttamista, vaan syöminen tuo energiaa, terveyttä ja jaksamista, ja siitä kuuluu nauttia. Ajatuksia voi lukea lisää blogista www.kirsienglund.com

 

Kiitos Kirsille kirjoituksesta! Kuvituksena muutama itseäni motivoiva kuva. Marraskuussa inbody tulokset oli paremmat, kroppa oli timmimpi ja kasvot kapeammat. Potkua tähänkin perseeseen prkl! Energistä viikkoa lukijoille! <3

 

SEURAA MAMAA Facebookissa / Bloglovinissa / Blogilistalla / Instagramissa

Tiina / Fit Fat Mama

Bilehile lapsivihaaja muutti elämänsä ja on nykyisin pienen pojan Äiti, isomman pojan Vaimo. Harrastaa kuntosalia ja kärsii kroonisesta herkkuholismista.

Yksi vastaus artikkeliin “Lisää motivaatiota elämäntapojen muuttamiseen!”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta