Kuntosalin laiteopastusta osa1.

Monelle aloittelijalle salille lähteminen voi tuntua pelottavalta. Siellä on oudon näköisiä laitteita, oudon näköiset Isot Äijät ja salibeibet ähkii ja puhkii nostellessaan rautaa ja itse on ihan pihalla. Uusi ympäristö voi monesti tuntua jännittävältä ja asiaa ei todellakaan helpota se, jos ei ole mitään hajua mitä laitteilla pitäisi tehdä.

the_gym_will_bite_you_banner
Ei se sali pure
lähde

Kun kävin ensimmäisiä kertoja salilla, miulla oli ihan samanlaiset tuntemukset. Entä jos nuo katsoo, että ompas tyhmä tyttö kun ei osaa tehdä mitään? Entä jos nolaan itseni? Ei tästä kuitenkaan mitään tule.

Lukija pyysi tekemään postauksen, jossa opastaisin hieman kuntosalilaitteiden käyttöä. Teen tämän kahdessa osassa: ala-ja yläkroppa. 

Eri saleilla on eri laitteita ja säädöt jne voivat vaihdella. Postauksessa näkyvät laitteet ovat Technogymin.

En ole mikään kuntosalin pro-Pirkko, mutta tässä kuitenkin muutama yleisjuttu muutamasta laitteesta.  Saa tulla kertomaan jos tulee mieleen jotain oleellista joka puuttuu.

20140222_111751

– Laitteissa valitaan haluttu kilomäärä laittamalla ”tikku” sopivaan painopakkaan.

– Penkkiä säädetään yleensä penkin alareunasta. Monesti istumaosan -ja muutkin säädöt on numeroitu, joten kannattaa laittaa se vaikka treenivihkoon ylös niin seuraavalla kerralla ei tarvitse miettiä säätöjä.

– Useissa laitteissa on kuva josta näkee mihin lihasryhmään liikkeen pitäisi vaikuttaa. Jos treenatessa kyseisessä lihaksessa ei tunnu ollenkaan, painot on joko liian minit tai säädöt pielessä.

-Liikerata niin, että puristus/supistus tehdään nopeasti ja palautus hitaammin. Mitä hitaammin palautuksen teet, sitä enemmän se korventaa.

– Kuntosalin henkilökunta on siellä teitä varten : Älä pelkää pyytää apua! Jos käyt salilla ja henkilökuntaa ei ole paikalla, kysy apua kanssatreenaajalta. Ei ne Isot Äijätkään pure.

– Myös youtubesta löytyy paljon videoita joissa opastetaan eri liikkeitä. Olen itsekin hyödyntänyt niitä.

– Tee laitteella riittävästi toistoja. Kolme kunnon sarjaa on parempi kuin muutama jalan heilautus –se ei ole treenaamista, vaan turhaa heiluttelua.

Leg Extension

20140222_111744 20140222_111737Tuossa laite sivulta kuvattuna.

20140222_111848

Kuva liikkeen alkuasennosta.20140222_111853

Video liikkeestä:

 Liike käy etureisiin. Nykyisin teen palautusvaiheen paljon hitaammin -> lihas työskentelee kovemmin ja pidempään kun palautusvaihe on hitaampi.

Leg Curl

20140222_120007 20140222_120033Laitteen oikealla puolella on napit joita vetämällä saa säädettyä penkkiä eteen tai taaksepäin. Jalkarullien oikealla puolella on ”jalkapatukoitten” säädöt.

 Liike käy takareisiin. Tämänkin palautusvaiheen teen nykyisin hitaammin.

Adductor

Akkaliikkeiden kuningatar, jalkojen levityslaite. Note to self: jätä lehti kotiin tätä tehdessäsi, et tarvitse sitä ;).

20140323_103844 20140323_103853 Penkin oikealla puolella alhaalla on vipu josta jalkasysteemit säädetään.20140323_103934Tässäkin tuttuun tapaan valitaan haluttu paino tökkäämällä tikku haluttuun painopakkaan.

 Liike käy sisäreisiin. Sori lyhyt pätkä, salilla oli porukkaa niin piti ottaa pikaisesti video.

Pakarapotku laitteessa

20140330_125006 20140330_125018Salilla on monesti myös laitteita, joita ei säädetä tikkua tökkäämällä vaan kyytiin nostetaan kiekkopainot. Irtokiekkopainoja on ihan laidasta laitaan. Meidän salilla pienin kiekkopaino on 1,25kg ja isoin 50kg. Paino laitetaan tuohon kepukkaan.

Jos olet lyhyt niinkuin mie oon, jalkojen alle kannattaa laittaa matala steppilauta niin asento on parempi.

 

Siinäpä oli muutama liike kuvattuna. Videot kuvasin melko kiireellä ettei kukaan kävelisi kuvaan joten liikeratoihin ei tullut valitettavasti keskitettyä niin kunnolla. Mutta pääpointsi kuitenkin se, että yleisesti ottaen liike tehdään niin, että ”työskentely vaihe” nopeasti ja palautus hitaammin. Mitä hitaampi palautus, sen enemmän korventaa.

Kiitos vielä paljon Ninnulle ideasta, toivottovasti tästä oli edes jotain hyötyä!

-Tiina

 

 

Tiina / Fit Fat Mama

6 vastausta artikkeliin “Kuntosalin laiteopastusta osa1.”

  1. Moikka! Tulipa salille ikävä kun luin tän jutun 😀 Ei ole tullut synntyksen jälkeen vielä käytyä, napanuora taitaa olla vielä katkaisematta ;D Eksyin tänne kun googlettelin imetystä ja tatskoja, tarkoitus olisi ottaa tatska mutta tosiaan, löytyy niin ristriitaista tietoa että saako silloin ottaa kun imettää..pitää tutustua asiaan vielä tarkemmin 🙂

    • Kiva kun löysit tänne :)! Eiku salille vaan! Ajotat vaikka ensimmäisen käynnin vauvan päiväunien aikaan, niin kynnys lähteä ois ehkä helpompi :).
      Joo mieki oon kuullu niin ristiriitaista tietoa siitä voiko imetyksen aikana ottaa tatskaa vai ei, niin ehkä varmuuden vuoksi en ota sitä vielä :).

  2. Vau Tiina. Mieletön postaus ja varmasti monelle aloittelijalle hyödyllinen. Oot kyllä niin ihana, kun välität lukijoistasi ja toteutat tämmösiä 🙂 <3 Reipas olet!

    • Kiitti Tania <3. Kiva vaan jos tosta on jotain hyötyä :). Toivepostauksia on mukava tehhä 🙂

  3. ISO KIITOS Tiina! Tätä postausta on odotettu kuin kuuta nousevaa ja sain tarvitsemiani hyödyllisiä vinkkejä! Upeeta! Seuraan edelleen päivittäin blogiasi, mutta kommentointi on jäänyt kun mun kännykällä tää kommenttiboksi latautuu älyttömän hitaasti fitfashionin kautta!? Omituista. No mutta täällä uskollisesti roikutaan! Jatka samaan malliin, upea puntti mama! <3
    – Ninnu

    • Tosi kiva kuulla et noista oli hyötyy ja sori kun postauksen tekeminen venähti :). Yksin salilla käydessä piti vähän säätää ja olla hyvä säkä että sain otettuu videokuvaa ilman että häiritsin ketään.
      Ai latautuu? Höh :/. Kiva jos silti oot mukana ja käy kuiteski joskus moikkailemassa, kommentit on aina kivoja :)!
      ps. Teen kakkososan postauksen laiteopastukseen kunhan saan videoita otettua x)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta