KOTITREENI VINKKEJÄ!

Heipä hei! Ensin kiitoksia kommenteista edelliseen postaukseen, henkilökohtaista tekstiä julkaistessa aina hieman jännittää millainen vastaanotto tulee olemaan. Kirjoittaminen on itselleni tapa purkaa ajatuksia, eikä blogini tule olemaan koskaan pelkkää purkkapintaa. Käytiin äsken muuten koko konkkaronkka ulkoilemassa, mies työnteli Eetua ja mie vedin hiitti spurtteja Saajo-koiran kanssa. Välillä tein pompputreeniä ja autoilijat kuulemma töllistelivät ihmeissään kun pinkki hahmo pomppi ja hyppi pitkin pitäjiä hehe.

Halusin tehdä postauksen, johon keräsin hieman vinkkejä liittyen kotitreenaamiseen. Joillekin kotona treenaaminen on lähes ainoa vaihtoehto liikkumiseen, mutta miten saada itseään niskasta kiinni treenin suorittamiseen koti-oloissa? Aikuisiän liikuntaharrastuksen aloitin itse aikoinaan nimenomaan jumppaamalla kotona. Minulla ei ollut vielä tarpeeksi intoa, eikä itsevarmuutta lähteä julkiselle paikalle hikoilemaan.
IMG_6141-504x1024

 

1. Vaihda vaatteet. Tunnetko olosi pirteäksi ja urheilulliseksi pieruverkkareissa? Et varmasti. Vaihda päällesi samat vaatteet joissa treenaisit julkisella paikalla. Hengittävyys ja oikea istuvuus on kaiken aa ja oo. Edullisia treenivaatteita saa esim. hm:ltä, joissa hinta/laatu suhde on erinomainen.

2. Kuuntele musiikkia. Musiikki tuo motivaatiota! Laita musat soimaan ja treeni kulkee varmasti reippaammin. Jos joudut olemaan valmiustilassa vaikka treenatessasi lapsen päiväunien aikaan, laita kuulokkeista vain toinen korvaan joten kuulet jos muksu herää.

3. Jumppaa televisiota katsellessa. Pitkä työpäivä takana ja huvittaisi vaan katsoa lempisarjaansa telkkarista? Lyö kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja vedä treeniä telkkaria katsellessa! Vauvavuotena keksin esim. salkkarijumpan jota tein useasti sarjaa katsellessa.

4. Poista häiriötekijät.Katson vaan tän sähköpostin” ja kohta huomaat palloileesi samalla facebookin, pari blogia ja nettikirpparia ja treenille varattu aika valahti surffaillessa. Nim. kokemusta on.

5. Hanki säädettävät käsipainot. Jos treenaat usein kotona, suosittelen hankkimaan käsipainot. Säädettävät käsipainot on monipuoliset, eivätkä vie niin paljon säilytystilaakaan kuin monet erilaiset käsipainot ja jumppahärvelit. Lihas saa riittävästi ärsykettä käytettäessä isoja painoja, sekä jälkipoltto on suurempaa. Säädettäviä käsipainoja saa ihan peruskaupoista, esim. Prismasta ja Citymarketista. Myös googlettamalla ”säädettävät käsipainot” löytyy useita nettikauppoja joista puntteja saa tilattua. Monia aerobisia treenejä voi tehdä toki ilman välineitäkin, mutta jos haluat nimenomaan kasvattaa lihasta laihduttamisen lisäksi, sinun on käytettävä lisäpainoja.

6. Youtube. Netti on treenivideoita pullollaan ja itsekin olen blogiin linkitellyt muutamia. Käytä englannin kielisiä hakusanoja, esim. workout ja home workout termeillä löytyy kymmenittäin erilaisia videoita. Itsekin olen testannut niistä muutamia, ja linkittelen niitä jatkossakin kunhan ensin testailen uusia.

7. Ajoitus. Älä yritä treenata heti ruokapöydästä noustua, siitä tulee vain huono olo jos ruoka velloo vatsalaukussa. Sopiva vireystila on tärkeää loukkaantumis riskinkin takia.

8. Keskity!  Jos teet lihaskuntoa, keskity lihasryhmään jota teet. Jos teet aerobista, yritä pompata yhä korkeammalle, tehdä liikkeet yhä paremmin ja nopeammin. Haasta itsesi! 🙂

 

IMG_4765-721x1024

 

Tämä viikko vielä perseillään, ensi viikolla pitäisi aloittaa Fitfarmin Lite ohjelma… pitää ostaa se valmiiksi nettikaupasta että en vaan peräänny haasteesta. Treeni-iloja!

 

Teetkö itse kotitreeniä? Mitä jumppavälineitä omistat?

 

Tiina / Fit Fat Mama

6 vastausta artikkeliin “KOTITREENI VINKKEJÄ!”

  1. mä jäin vaan tuijottaa sun reisiä:D hyvältä näyttää! ja edelleen oot hämäävän pitkän näköinen… täytyy pistää näitä ylös kun mulla alkaa hullu kuntokuuri kun saan ulkoistettua yhden nakeron;:D

    • Noi on vanhoja kuvia, nyt on paksummat reidet haha :D. Toi kuvakulma varmaan tekee pitkulais efektin vaik oikeesti oon tälläne taskukokoinen :D.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta