Kootut TEKOsyyt

Heipä pitkästä aikaa! Kaksplussan sivusto uudistui, joten kaikki me bloggarit jouduttiin parin päivän postauslepoon. Eipä siinä, välillä pieni breikki tekee hyvää.

En ole nyt käynyt pariin viikkoon salilla, muuta liikuntaa olen sen sijaan harrastanut. Kahvakuula on niin oiva keksintö joka suosittelen kaikille! Lenkkipolku ei ole jostain kumman syystä houkutellut möllin sadekelin takia. Ihan järkyttävää miten pimeää ulkona onkaan, toivottovasti tulisi edes hieman lunta niin maisema fressaantuisi.

Liikunnasta ja ruokailutottumuksista tuli tässä mieleen, että mikä on yleensä ihmisille se estävä tekijä? Miksi ei aloittaa sitä liikunnan harjoittamista, miksi ei valita sohvan sijaan lenkkipolulla hölkyttelyä? Halusin muistella tähän omia TEKOsyitäni, miksi en ole jonain tiettynä päivänä valinnut sitä porkkanaa suklaapatukan sijaan, tai miksi en lähtenyt reenille. Potku itselleni pyllylle ja samalla teille muille.

 

TP5D4924

TP5D4925

 

  1. En jaksa!

 

Käytetyin ja tyhmin tekosyy sekä ruokailu, että treenitottumuksiin. On se perkele ja lähde!  Liikuntasuorituksen jälkeen olosi on varmasti onnistuja ja voit taputtaa itseäsi olkapäälle -lähdin vaikka ensin ei huvittanut! On luettavissa varmaan yhden käden sormilla kuinka monta kertaa ämpyilyn jälkeen fiilis on ollut edelleen pölvä treenin jälkeen.

Sama tekosyy huonoihin ruokailutottumuksiin. ”En jaksa tehdä ruokaa”. Itselläni on se hyvä etu, että mieheni oikeasti pitää ruuanlaitosta ja monesti miun ei edes tarvitse usein kokkailla. Iso sydän tästä.

 

2. En ehdi!

 

Kyllä, elämä on kiireistä. Mutta silti monet sadat, tuhannet ihmiset onnistuvat ujuttamaan hektiseen arkeensa ne terveelliset elämäntavat, joten miksi et itsekin siihen pystyisi? Pikainen treeni on parempi kuin ei treeniä ollenkaan! Tänään esimerkiksi vedin 25minsan treenin kahvakuulalla, tehden yhdistelmäliikkeitä ja hikeä pukkasi ja lihaksiin tuli arkuutta. Ja 25minuuttia siihen meni aikaa. Kenellä tahansa on nipistää päivästänsä edes se 30min.

En ehdi tehdä ruokaa, joten otin jotain valmista kuulen arjessa hyvin usein. En vaan voi ymmärtää tätä. Ruuanlaiton ei tarvitse olla arkisin mitään gurmee pöpöttelyä, jossa paistat paisteja tuntitolkulla ja kylkeen leipaiset sämpylät sekä väsäät vihannesmuusia omin pikku kätösin nostetuista porkkanoista. Perusruualla pääsee pitkälle, eikä kokkaamiseen todellakaan menee pitkään. Miljoona kertaa parempi valinta kuin ikuiset roiskeläpät. En tarkoita sitä etteikö eineksiä tai vastaavia saisi ikinä syödä, mutta en ehdi jatkuvasti käytettynä on typerää.

 

3. ”Kun kerran muutkin”

 

Sosiaalinen paine varsinkin ruokailussa on monesti kova. Työpaikan kahvipöydässä koreilee lähes viikottain jotain höpölöpö herkkuja. Näet kun toinen työkaveri ottaa, sitten toinen. Ajattelet että no mikäs tässä, otampa itsekin yhden. Tsin tsin, silmät hehkuu sokerista ja tekee mieli vain lisää ja lisää. Tästä syystä en lähes koskaan ota niitä kahvipöydän herkkuja töissä, koska himo iskee heti ottaa lisää.

 

4. ”Sama vetää risaseks kun kerran otin”

 

Jatkoa oikeastaan edelliseen. Sorrut perjantaina ostamaan karkkipussin ja ajattelet että vedetäämpäs sitten kerralla ranttaliksi kun kerran sorruin. Lopputulema on kolme päivää sokerihumalaa, koska ”no söin jo yhtenä päivänä joten ihan sama”. Hemmetti. Typerää, niin typerää!

 

5. ”Siellä sataa vettä/ on pimeä / on kylmä”

 

Käsi ylös kuinka moni on käyttänyt näitä tekosyitä? Tsek, tsek, tsek viime aikojen en lähde lenkille tekosyyni. Pieni tihkusade ei haittaa todellakaan, eihän me sokerista olla eihän? Pelkään pimeää, joten tälläisellä ilmalla lenkkeilen ainoastaan valaistuilla teillä. Ja onneksi on aina koira mukana. Joten oikeanlaiset vaatteet päälle niin hyvä tulee.

TP5D4941

Villasukat niin ei palele varpaat!

 

Oletko itse käyttänyt jotain näistä TEKOsyistä?

 

SEURAA MAMAA Facebookissa / Bloglovinissa / Instagramissa

 

Tiina / Fit Fat Mama

Bilehile lapsivihaaja muutti elämänsä ja on nykyisin pienen pojan Äiti, isomman pojan Vaimo. Harrastaa kuntosalia ja kärsii kroonisesta herkkuholismista.

6 vastausta artikkeliin “Kootut TEKOsyyt”

  1. Oon osittain sun kanssa samaa mieltä, mutta kun peilaan omaan elämäntilanteeseen, niin osittain myös aivan eri mieltä. Itse tasapainoilen ruuhkavuosissa niin, että päivät koostuu vaativasta työstä (joka välillä yrittää hiipiä kotiin asti), opiskelusta ja tärkeimpänä perheen kanssa olemisesta. Voin sanoa, että mulla ei tosiaan aina ole aikaa siihen puolen tunnin liikuntaan. Toki käyn viikoittain useammalla lenkillä, mutta sen ajan melkeinpä joudun ottamaan nukkumisesta. En usko siihen, että stressaantunut keho olisi hyväksi, joten suon itselleni ilman syyllisyyttä myös lepohetkiä. Nytkin pötkötän piikkimatolla ja lueskelen blogeja. Mä olen tehnyt samoin kuin sinä, eli yritän ujuttaa liikuntaa myös lapsen kanssa leikkimiseen ja ulkoiluun. Kokonaisuudessaan hyvinvointi koostuu niin monesta asiasta, ei pelkästään liikunnasta ja ruokavaliosta, itse pidän todella tärkeänä myös riittävää lepoa ja sitä, että osaa olla itselleen myös armollinen.

    • Ehdottomasti samaa mieltä siinä, että hyvinvointi koostuu monesta asiasta! Viimeaikoina olen muutenkin kiinnittänyt entistä enemmän huomiota myös kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, henkiseen hyvinvointiin siis myös. En näe enää niin tärkeänä pullistelevia suonia tai kasvavia lihaksia, just sitä tasapainoa ja kropan tasapainossa pysymistä. Eli ettei liikaakaan kroppa lösähdä, mutta että homma tuntuu silti mielekkäältä :).

  2. Vaunu/rataslenkillä voi tehdä vaikka askelkyykkyjä parikymmentä, X-hyppyjä välillä yms. Samoin kuin pihalla lapsia kaitsemassa, niin hyppynaru mukaan. Syke nousee, hiki tulee ja mieli paranee ja jaksaa lasten kans. 🙂

  3. Jokainen mainitsemistasi tekosyistä ovat minulle valitettavasti tuttuja. Se on kuitenkin ehdoton fakta, että melkein kaikkeen pystyy ja kykenee jos vain haluaa jaon valmis asian eteen tekemään töitä!

    Onneksi nykyään liikkuminen ja terveellinen ruokavalio sisältyy omaan arkeeni, joten noudattaminen ei ole niin hankalaa vaikka niitä oikeasti hankalia päiviä löytyy edelleen jolloin mikään ei huvittaisi. Onneksi näitä aktiivisia päiviä on enemmän kuin laiskoja löllöpäiviä 🙂 ja ehdottomasti olossa ja mielialassa huomaa jos lipsuu..!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta