KOKEMUS PILATES-TUNNISTA

Viime viikolla kävin pitkästä aikaa ryhmäliikunta tunnilla. Edellisen kerran kävin Joogatunnilla joulukuussa (!), jotenkin en ole vain saanut aikaiseksi varattua tuntia.

Vuosia sitten kävin  Pilatestunnilla ystäväni kanssa ja vain kikattelimme koko tunnin. Olin silloin niin turhautunut, että menin heti tunnin jälkeen juoksumatolle juoksemaan, koska eihän reeni ole mikään reeni jos siinä ei tule hiki prkl!  Ikää silloin oli ehkä 20v ja näin 7-vuotta myöhemmin oli aika eri fiilikset Pilateksesta hehe.

Tuntikuvauksessa kerrottiin näin

Pilateksen perusteet käyneille. Tunnilla käydään läpi helppoja hengitys- ja liikeharjoitteita ja pikkuhiljaa lisätään liikkeitä ja niiden vaikeusastetta.

Tunnille tarvittiin patja ja pieni pallo, jotka löytyi tietenkin paikan päältä. Jo alkulämmittelyssä pallo otettiin apuvälineeksi ja sitä hyödynnettiin läpi tunnin. Ensimmäiset lämmittävät liikesarjat keskittyi lähinnä hengitykseen josta ajattelin tunnin olevan samanlainen kuin joogan.

Tunnin rakenne muuttui kuitenkin toiminnallisemmaksi ja liikkeet kokonaisvaltaisemmiksi. Myös hengitysjuttuja oli mukana ja ohjaaja kertoi missä vaiheessa liikettä pitää hengittää sisään ja missä vaiheessa ulos. Jo se vaatii itseltäni todella paljon keskittymistä, yllättävän vaikeaa nimittäin hengittää ”oikein”!

Verrattuna joogatuntiin, Pilateksessa keskityttiin keskivartalon hallintaan paljon enemmän. Liikkeet kävi myös paljon niska-hartiaseutuun ja monista asennoista/liikesarjoista huomasin taas, että voi hittolainen miten kliseiset istumatyöläisen jumit miulla on. Alkutunnista käytiin ensin hartiaseudun liikkeitä ja lopputunnista keskivartalon. Keskivartaloliikkeet tein raskauden takia kevyemmin, mutta silti tuntuivat tehokkailta.

Liikkeissä piti oikeasti keskittyä liikeratoihin ja vartalon hallintaan. Näyttivät hyvin simppeleiltä, mutta kun rupesi itse tekemään, huomasi miten ajatuksella ne piti oikeasti tehdä. Olen kärsinyt nyt lantion löystymiskivuista ja lauloin pääni sisällä hallelujaa joidenkin liikkeiden kohdalla kun ne helpottivat kipua. Ihanan venyttäviä.

Fiilikset oli positiiviset tunnin jälkeen, tykkäsin tästä tunnista oikeastaan enemmän kuin Yoga Flex tunnista jossa kävin viimeksi! Pitääkin etsiä youtubesta myös pilatesvideoita, aikaisemmin olen hakenut vain joogajuttuja kehonhuollollisista tunneista.

Oletko itse kokeillut Pilatesta, mitä tykkäsit?

 

SEURAA MAMAA FACEBOOKISSA / INSTAGRAMISSA / BLOGLOVINISSA

Tiina / Fit Fat Mama

Bilehile lapsivihaaja muutti elämänsä ja on nykyisin pienen pojan Äiti, isomman pojan Vaimo. Harrastaa kuntosalia ja kärsii kroonisesta herkkuholismista.

4 vastausta artikkeliin “KOKEMUS PILATES-TUNNISTA”

  1. Kokeilin pilatesta kotisalillani joskus pari vuotta sitten, ja homma todellakin jäi silloin siihen yhteen kertaan 😀 ei tullut hiki enkä tajunnut asennosta enkä hengityksestä mitään. Ohjaaja ei ollut tarpeeksi motivoiva, että olisin päässyt noiden haasteiden yli.

    Viime syksynä aloitin pilateksen uudelleen ja tällä kertaa homma lähti ihan eri meiningillä liikkeelle. Ohjaaja on aivan huippu ja en ole tylsistynyt kertaakaan. Oman kehityksen huomaa selkeästi, mikä motivoi lisää. Kyllä ohjaajalla on mielestäni iso rooli siinä, kuinka mielekästä pilates on 🙂 kertoo ehkä sekin jotain, että myös vannoutunut painonnostaja-crossfit-puolisoni käy pilatestunneilla kanssani säännöllisesti.

    • Joo ohjaajalla on kyllä suuri merkitys niinkuin ryhmäliikunnoissa aina :). Tuossa oli hyvä ohjaaja kun kävi kiertämässä ja neuvomassa asentoakin niin tuli tehtyä oikein. Ohoh ihan huippua, että puolisosikin käy siun kanssa pilateksessa 🙂

  2. Jooga ja pilateshan ovat aivan erilaisia! Hengitystä joo, mutta tekniikkakin on ihan eri. Muutenkin joogaa on niin montaa sorttia, että yhden tunnin perusteella hassua verrata näitä toisiinsa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 2
Tykkää jutusta