IHMISKOE: ENTÄ JOS EI TREENAA?

Olin pari viikkoa kipeänä, ja kun olin valmis puntille, huomasin kuntosalikorttini olevan loppunut. Päätin, että lataan sen vasta seuraavana palkkapäivänä ja tehdä ihmiskokeen:

Miltä tuntuu jos en treenaa?

entäjoseitreenaa

Olen käynyt salilla viimeksi viime viikon perjantaina. Sen jälkeen olen pyöräillyt normisti töihin, päivässä yhteensä n. 40-45minuuttia ja käynyt pari kertaa kävelyllä. Lihaskuntoa tai muuta treeniä en ole tehnyt ollenkaan.

No miltä tuntuu?

Pari ensimmäistä päivää meni todella jees. Söin töissä normaaliin aikaan ruokkiksella, niin kuin normi-ihmiset , enkä hötkynnyt duracelina kuntosalille. Oli mukavaa vaihteeksi jutella työkavereiden kanssa ja lukea vaikka lehteä kaikessa rauhassa.

Ruokailuissa huomasin varsinkin iltaisin herkun himon iskevän paljon enemmän päälle. Jotenkin treenimuudi ja ruokamuudi kulkee itselläni käsi kädessä. Jos antaa löysää jostain muusta, on paljon matalampi kynnys löysätä myös toisesta osa-alueesta, kuten tässä tapauksessa ruokailusta. Typerää sinällään, koska asiahan pitäisi olla juuri päin vastoin. Jos lipsuu treenistä, ruokavalion olisi entistä parempi olla kunnossa.

gazoztreenitoppi

Vaikka taukoa lihasharjoittelusta tuli vain viikko, jo nyt tuntuu käsien olevan spagetimmat ja olo jotenkin paljon nuutuneempi ja turvonneempi. Lihaskuntoharjoittelu vaikuttaa kokonais hyvinvointiin todella paljon. Mieti jotain löysää narunpätkää, versus jämäkkää keppiä. Kumpi näyttää ryhdikkäämmältä? Nyt olo on enemmänkin naru. Myös alaselkä on töissä alkanut kenkkuilemaan kun kroppa ei ole saanut lihaskuntoharjoittelua.

Aktiivinen kuntosaliharjoittelu mielletään joidenkin mielestä ehkä itsekeskeiseksi, ” siellä ne vaan berbereitä tsiimailee peilistä ja pullistelee hapoja. Kunhan treenaa, että näyttäisi paremmalta”. Lihasten hyvinvointi ja hyvässä kunnossa oleminen on kuitenkin myös paljon muuta. Jos olo on löysä ja epäryhdikäs, ei mielikään välttis ole niin plussalla kuin voisi olla.

Miun uskollinen fillari. Päiväkodin kenkäsuojapussitkin korissa :D
Miun uskollinen fillari. Päiväkodin kenkäsuojapussitkin korissa 😀

Eetukin sanoi eilen kävelyllä ”äiti juokse”. Toinen pitää huolta ettei tulisi ihan lössykkä haha!

Ihmiskokeet on kivoja, mutta ei kiitos enää hetkeen tälläistä löysälöllöilyä. Huomenna siis taas salille!

 

Miltä siusta, joka liikkuu normaalisti enemmän tuntuu jos ei treenaakaan?

 

SEURAA MAMAA FACEBOOKISSA / INSTAGRAMISSA / BLOGLOVINISSA

Tiina / Fit Fat Mama

Bilehile lapsivihaaja muutti elämänsä ja on nykyisin pienen pojan Äiti, isomman pojan Vaimo. Harrastaa kuntosalia ja kärsii kroonisesta herkkuholismista.

13 vastausta artikkeliin “IHMISKOE: ENTÄ JOS EI TREENAA?”

  1. Ite olem tietoisesti löysentänyt treenaamista tai siellä pään sisällä on käyty iso taistelu. Äärirajoilla treenanneena oivallus siitä, et voin hyvin kun syön fiiliksellä eikä mun tarvitse jokaista suupalaa ja treeniä miettiä etukäteen. Liikunta tulee kuulumaan mun elämään aina, mutta suhtautuminen siihen on rennompaa. Toki saan parhaan fiiliksen salilla, mutta vastapainoksi minusta on ihana kävellä vaikka metsässä se 10km lenkki. Ja kun on sopiva rentous on aikaa sille sosiaaliselle elämällekin

    • Ehdottomasti liikuntaa niin, että se tukee myös henkistä hyvinvointia :)! Liika nipotus tai liian kovat tavoitteet ei itselleni sovi enää treenatessa.
      Kävelyyn oon vasta viimeaikoina tottunut, ennen se tuntui vaan turhalta tai laiskottelulta, nykyisin rauhoittavalta =)

  2. Mie oon kyllä huomannu et kroppa alkaa ilmottelemaan kenkkuiluillaan (mm. alaselkä kipu), jos en käy jumppaa pumppaa. Kun pysyy liikkeessä ei, ongelmia ole. Tosin toivosin pientä motivaatio puustia ja muutamaa lisä tuntia vuorokauteen että jaksas käyvä viel useemmin viikon aikana.

  3. Tuntuu että on pettänyt itsensä jotenkin ja täällä minä ainakin sorrun helpommin herkkuihin jossen harrasta liikuntaa millään lailla. No nyt aion aloittaa itsekin salin taas pitkän ja ikävän kevään jälkeen. Treenillä saa kokonaisvaltaisesti paremman olon. Nyt kun oon rullistellut ja pyöräillyt sekä korkannu koti puntin niin oi jesta mikä fiilis <3 Siis verrattuna tähä jos en reenaisi mitenkään. Kohti parempaa oloa. 🙂

    • Hyvin sanottu tuo, että treenillä saa kokonaisvaltaisesti paremman olon -totta :). Oi rullaluistelu olis varmaan kivaa, en oo moneen vuoteen rullaillu (:

  4. Tein saman kokeen vähän aikaa sitten: kuntosalikortti loppui ja päätin etsiä edellistä edullisemman salin niinpä olin reilun viikon ilman kuntosalia, ennenkuin sopiva sali löytyi. Ja vaikka kävin juoksemassa ja jumppailin kotona, ei siitä vain saanut samanlaista fiilistä kuin salilla käymisestä saa. Ja hyvä lihaskunto auttaa jaksamaan arjessa, enkä todellakaan käy siellä ulkonäkösyistä!

    • Hyvä että tauko opetti, että sali on siun juttu :). Miulla tuli tauon jälkeen just sellanen hell yeah olo, kroppa ja pää todellakin kaipasi sitä =)

  5. Itellä ainaki energiatasot tipahtaa huomattavasti, myös sellai löysä löllö olo ja ihan muutenki mielentila on paljon negatiivisempi 😀 herkkuja tekee kans mieli ihan koko ajan ja veden juonti unohtuu. Yleisesti vaan paljon paskempi fiilis kaikesta!

  6. Hei! Ajankohtainen kirjoitus 🙂 havahduin itse juuri siihen, että olen pitänyt selkeästi löysempää treenitahtia viimeiset neljä viikkoa: rankka jakso töissä ja koulussa vei kaikki mehut, joten viimeisen kuukauden rankat treenini voi laskea yhden käden sormilla. Viimeisenä 1,5 viikkona en ole edes käynyt kävelylenkeillä. Normaalisti treenaan lujaa 3-5 kertaa viikossa ja päälle 1-2 rentoa lenkkiä.

    Tällä hetkellä olo on mahtava, kun pötkötän sohvalla ja kieltäydyin poikaystävän kutsusta lähteä salille. 😀 Mutta: fiilis on mahtava vain siksi, että tiedän, että nyt juhannuksen jälkeen minulla on runsaasti enemmän aikaa treenata. Tauosta pystyy siis nauttimaan nii kauan, kun tietää, että tämä todellakin on vain tauko, jolla on alku ja loppu. Jos tietäisin, että hektinen meno jatkuu määrättömästi eikä treenille olisi aikaa, ahdistaisi.

    Ja niin.. Se fyysinen olo. Se ei ole hyvä. 😀 Olen ollut nuutuneempi, ja se toi löysä naru kuvastaa fiilistä aika hyvin, kun normaalisti olen ryhdikäs ja jäntevä. Nyt olo tuntuu joltain pullan ja spagetin välimaastosta. Eipä siinä, kun on pohja kunnossa, niin tiedän, että parin hikitreenin jälkeen olo on jo taas normaali. 🙂

    Kivoja treenejä sullekin, kun taas jatkuvat! 🙂

    • Hyvä että olet kuunnellut itteäsi :). Silloin kun on muuten elämässä rankka ajanjakso, se on erityisen tärkeää. Burnout/ahdistukseni aikana ei olisi tullut mieleenikään rääkkitreenit..

      Vaihtelu virkistää ja ihmiskokeet on mielenkiintoisia, vaikka olo muuttuikin nuutuneemmaaksi :D. Onneksi itellä turvotus ja pöhö olo lähtee suht jees pois, nesteitä tarpeeksi ja liikuntaan iin pöhö laskee aika kivasti.

      Kiitos kommentista 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta