Eroon kesäkiloista!

Nyt on vasta heinäkuun alku ja olen jo kerännyt itselleni pari extra-kiloa. Kaikki sai alkunsa meidän Kreetan lomareissulla jossa löin kaikki läskiksi. Ei siinä, se oli ihanaa ja lomalla pitääkin rentoutua, mutta lomamuudi ja liika rentous jäi vähän liikaakin päälle.

Teen tässä muutaman kohdan muisti -ja tsemppilistaa pääasiassa itselleni, mutta toivon tästä olevan teillekin hyötyä. Painotan myös samaa mitä olen aikaisemminkin kertonut, eli en ole mikään Pro-Pirkko peetee, vaan perus-Tiina vaan.

Strawberryb

Kaikki lähtee ruokavaliosta!

80 % Ruokavalio

20 % Liikunta

Laihdutuksessa/kiinteyttämisessä what ever ruokavalion merkitys on 80% ja ainoastaan loput 20% liikunnalla. Ei ole olemassa keinoa laihtumiseen jossa mässäät suklaalla ja liikunta tapahtuu kävellen jääkaapille ja takapuolta rapsuttelemalla.

Ruokavalioon liittyen muutama juttu:

 

035555caff3c652bca5abde5dd5b6aff

1. Juo vettä!

Juo vettä n. 3-litraa päivässä. Vedenjuonti mm. pitää aineenvaihdunnan käynnissä, poistaa kuona-aineita ja turvotusta. Nälän tunne voi sekoittua myös janoon. Vessassa käydessäsi huomaat kyllä jos et ole juonut tarpeeksi. Ammoniakin haju pomppaa silmille niin, että meinaat pyörtyä. Vessapuheita iyh ja silleen, mutta vedenjuonti vaikuttaa yllättävän paljon. Kannattaa laittaa vettä sheikkeriin tai ½ litran pulloon ja juoda koko satsi kerta istumalta. Vedenjuontiin oli helppo oppia. Ensimmäisen ½ litraa juon ennen aamupalaa ja loput vedet pikkuhiljaa päivän edetessä.

2. Syö säännöllisesti!

Syö 3-4 tunnin välein. Pieniä annoksia useammin on parempi kuin isoja annoksia harvemmin. Kun syö tasaisin väliajoin, nälän tunne ei ehdi nousta liian suureksi. Käsi ylös se joka on nälän tuskissaan etsinyt kotoaan viimeisenkin ruuanmurusen ja ahtanut itsensä ähkyyn? Täällä käsi sojottaa ainakin pystyssä.

3. Vaihda täysjyvään

Vaihda vaaleat höttöhiilarit tummaan vaihtoehtoon. Ranskanleipä ruisleipään, löllömakaroni tummaan versioon. Niissä on enemmän kuitua ja ravintoaineita, ja ne pitävät nälkääkin paremmin poissa. Me ostetaan aina tummaa makaronia ja tullaan ostamaankin.

IMG_0817

4. Vähennä hiilareita

En tarkoita mitään karppaus meininkiä, vaan v-ä-h-e-n-n-ä. Hiilihydraatteja on esim. leivässä, pastassa, perunassa, riisissä.

4. Proteiinia prkl!!

Huolehdi siitä, että jokaisella aterialla on jotain proteiinipitoista. Raejuusto, kananmuna, jauheliha, tonnikala, kana, täyslihaleikkeleet, rahka, linssit, pavut ja soija ovat hyviä esimerkkejä proteiininlähteistä. Proteiini pitää paremmin nälkää loitolla ja tietysti lihaksille se on aina jees.

IMG_5545

5. Lisää kasviksia ruokavalioon!

Tässä on itsellenikin kehityksen paikka. Olen laiska pilkkomaan, joten vetelen kurkkua tai porkkanaa monesti ihan sellaisena vaan, mutta niitäkin liian vähän. Rehu-rehut on aika kalliita, joten ostan monesti pakastevihanneksia. Kukkakaalia, ruusukaalia, parsakaalia ja rakkaani hernemaissipaprika -pussi <3.

Ja tietenkin kaikista tärkein…..

IMG_3277

6. ÄLÄ MÄTÄ NIITÄ HERKKUJA NIIN PERKULEESTI!

Se on miulle ja varmasti monelle muulle se suurin kynnys. Jos et lopeta kokonaan, vähennä. Tee vaikka aluksii perussääntö -ei herkkuja arkisin. Jos sorrut övereihin, älä anna kierteen jatkua, vaan katkaise se.

”En pysty olemaan herkuttelematta” on paskapuhetta. Aivan varmasti pystyt!

 

MOTIVAATIOTA PRKL!

 

lähde
lähde
lähde
lähde

Et voi syyttää ketään muuta kuin itseäsi kertyneistä kiloista, eikä kukaan muu voi niitä puolestasi tiputtaa. Siun pitää ITSE tehdä se päätös. Ei kumminkaima, ei veli, poikaystävä, anoppi, naapurin kissa tai kukaan muukaan.

1. Aseta realistinen tavoite

Jos painat 150kg ja tavoitteenasi on 3kuukauden päästä mennä bikini fitnesskisoihin, tavoite on ehkä pikkasen kuussa asti. Kun tavoite on realistinen ja joka on helppo saavuttaa, motivaatio pysyy yllä.Tee pieni välitavoite ja lähde siitä etenemään pikkuhiljaa eteenpäin.

2. Kysy itseltäsi : Miksi haluan laihtua?

Vastauksena on motivaattorisi. Miksi mie itse haluan karistaa pari kiloa?

Siksi, koska haluan näyttää hyvältä hääpuvussani joka on tällä hetkellä pikkaisen liian tiukka.

IMG_9446n

Liiku!

Tärkeintä on löytää liikuntamuoto josta tykkäät. Jos sydämeni pohjasta inhoaisin heiluttaa niitä iän ikuisia käsipuntteja, en varmasti sitä tekisi. Mutta älä ole kuitenkaan liian ennakkoluuloinen. Jos ajattelet jostain lajista ettet varmasti tykkää siitä,kannattaa kuitenkin kokeilla. Et menetä siinä mitään.

Hyötyliiku kävellen, pyöräile, valitse hissin sijaan rappuset.

Tee vaikka kotijumppaa. Tunnisteen kotijumppa alta löytyy miun keksiä treenejä ja esim. youtube on jumppavideoita pullollaan.

IMG_9425

Täten minä Tiina Pauliina *piip* näytän kieltä löllöille! En halua näyttää hääpäivänäni muffinsilta vaan morsiamelta.

Otan ennen jälkeen kuvat ja katsotaan mitä saan aikaiseksi.

Muita kesäkilojen karistajia? Saa lähtee mukaan :)!!

 

-Tiina

 

 

Tiina / Fit Fat Mama

11 vastausta artikkeliin “Eroon kesäkiloista!”

  1. Juu mulle kävi nolot. Piti vetää 10vko kova kuuri pojan rippijuhliin. Neljännellä viikolla mopo karkas herkkupäivän jälkeen… nyt selkä vihottelee ja treenit on aika minimissä. Syönkö lisää ja vielä vähän? 🙂 taidan antaa itselleni armon ja vielä nauttia ruuasta kunnes saan kivut aisoihin. Se syö naista nyt niin kovaa. Lohturuoka:-)

    • Mopon karkaaminen on miullekin niin tuttujuttu :D!

      Oivoi, inhottavaa jos selkäsi on kipeenä :/. Ei kannata lähtee liian aikaseen treenailemaan ja sitten kun alottelee, niin kannattaa tehä liikkeitä joissa selän saa tuettua. Esim. hauiskäännöt istuen penkillä jne.
      Kannattaa ainakin arkipäivät pitää herkuttomana, kun et pääsee treenaamaan niin kiloja ei pääsee liikaa pomppaamaan. Sit harmittaa kun tiputettavaa on vieläkin enemmän :). Ja muista juua vettä!

      Toivottovasti selkäsi paranee pian! 🙂

  2. Joo täällä on yks, joka karistelee hups vuodessa ilmestyneitä jenkkakahvoja ja pömppistä. 😉 Nuista herkkuövereistä tuli mieleen omani, joka jatkui perjantaista maanantaihin pikkuhiljaa loiventaen. Oikeasti oon miettiny että herkut on mulle niinku alkoholistille viina. Ihan normaalia olla viikko pari ilman kun saa tarpeeksi motivoitua itteä, mut sitten kun se pikku suklaapala muuttuu levyksi ja neljän päivän putkeksi 😀 Mutta vieläkin vuosien jälkeen koitan tavoitella kultaista keskitietä ja matka sen kun jatkuu. Tsemppiä sulle ja ihanaa sorbetti-kesää 😉

    • Siis joooo! Mie oon miettiny ihan samalla lailla, että oon ihan kuin joku alkoholisti viinan perään, mut miun viina on karkki ja muut herkut :D! En vaan voi syödä yhtä palaa, se on automaattisesti koko levy.

      Kiitos tsempeistä ja tsemppiä sinneki! Tuu toki välillä kertomaan miten projektis etenee 🙂

  3. Ite just mietin kans, et miten idiootti sitä pitää olla, kun kahtoo ihteensä peilistä ja on sillee ”Wau näyttääpä miun maha tänään yllättävän litteeltä, hyvä minä!” ja sit menee mässäämän sitä suklaata ja jäätelöö, ja hupsista saatana.. ei oo pitkäikäsiä ne yllättävät littanuudet 😀 ja sama toistuu. 😀 ja se kauhee olo itestään ku tietää et meni taas mässäämään vaikka ei ois pitäny.. 🙁

    Eli täältä löytyy yks kesäkilojen karistaja! tohon vedenjuontiin meinasin panostaa! 🙂

    • Haha :D! Nimenomaan!

      Varsinkin aamusin maha näyttää enemmän siedettävältä kun ei oo vielä syöny mitään, mut auta armias kun erehtyy kattomaan peiliin possuilun jälkeen, ihaku ois neljännellä kuulla raskaana :D.

      Jee hyvä ku sieki lähet karistelee! Ja sellane vinkki vedenjuontiin ettei laske ihan jääkylmää vettä nii ei hampaita vihlo, itellä ainaki jos huitasen hiton kylmää vettä nopsaan niin tuntuu inhottavalta

  4. Jep. Tääl pitäs kanssa ryhdistäytyä. Viikonloppuna ja tänään juhlittiin 4v. neitiä ja herkuttelu jäänyt päälle… Muutenkin löllöä on aivan liikaa.. miksi se on niin vaikeaa? Epistä kun jotkut on laihoja vaik mättää mitä suuhunsa 🙁 No, itteesä saan syyttää ja sehän täs ketuttaa.

    Tsemppiä sulle! Näytät hyvälle jo nyt ja varmasti tiukka puku on kohta hyvä ja olet kaunis morsian 🙂

    • Herkuttelu jää niin helposti päälle, i know :/! Miulle ei kilo-kiloja onneks niin hirmusesti kerry, mutta sitä löllöö kerääntyy helposti ja kaikki nimenomaan tohon keskivartaloon. Mur..

      Oi kiitos Janica <3! Ja puku päällä kyllä tuntuu timmimmältä kun se puristaa masun kasaan :D.

  5. Täällä olisi tipulettu tuohon 10viikkoon 11-12 kiloa tällähetkellä. 🙂 Vielä olisi vähän pudotettavaa, että saataisiin nuo jäljellä olevat jenkkarit ym. tipotiehensä, mutta ei tässä kiire minnekään ole. 🙂 Nyt menossa hetkellisesti tämmöinen löysäilykausi ja salitreenit on melko minimissään,mutta perus airobista tulee tehtyä ja ruokavalion kanssa oltua tarkkana. 🙂

    • Huikeeta! Hyvä Hanna :)!!
      Hetkellinen rentoilu tekee varmasti vaan hyvää, niin on motivaatiota jaksaa uudella sykkeellä.

      Ite en oo nyt herkutellu (paitsi 1 palan kakkua vanhempien luona), mutta salikäynnit on vähentyny toosi paljon. Viime viikollaki kävin vaan kerran. Teen tosin nyt sitä Shred-ohjelmaa, joten en ota paineita salilla käynnistä.

      Tsemppiä lopputiputukseen, oot tehny hyvää työtä 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta