Dietti reissun aikana

Heimoi!

Aloitin ruokaremontin siis 1.1 ja reissun alkaessa diettiä oli kulunut reilu viikko. Lähdimme torstai aamuna ajamaan kohti Hämeenlinnaa ja palasimme kotiin Helsingistä sunnuntaina. Hämeenlinnassa oltiin 2 yötä Isimiehen siskon luona ja viimeinen reissuyö helsingissä hotellissa. Lähden kertomaan ihan päivä päivältä miten söin.

Yleensä syön aamupalaksi puuron mehukeitolla ja raejuustolla, mutta reissuun lähtöaamuna söimme tukevammin. Söin munakasrullaa, kunnon proteiinipommi että nälkä pysyisi pitempään poissa. Isimies oli kokkaillut rullan edellisenä päivänä ja oli kyllä buenoa! Rullaan tuli 6 kananmunaa ja 3 ruokalusikallista jauhoa. Rullan koostumuksesta tuli mieleen suolainen pannukakku. Pohjaa voisi jatkossa kokeilla soveltaa pitsapohjana. Rullan täytteenä oli pinaattia ja kalkkunasuikaleita. Sen lisäksi join kahvia ja runsaasti vettä.

Automatkaa varten olimme pakanneet mukaan kanasalaatin ja siihen sopivan kermaviili kastikkeen. Huoltoasemalla tunnetusti ruuat on mitä on. Leipää, leipää ja vielä vähän leipää. Kanasalaatti oli iso ja piti nälkää todella hyvin. Seuraavan kerran söimme vasta illalla Elinan (Isimiehen siskon) luona. Olin pakannut mukaan tonnikalapurkkeja ja vetelin pahimpaan nälkääni yhden niistä. Vaikka ruokaväli salaatista tonnikalaan oli liian pitkä (melkein 6-tuntia), ihmettelin kun kova nälkä ei yllättänyt missään vaiheessa. Salaatti oli todellakin erinomainen matkaeväs. Kun salaattiin muistaa laittaa riittävästi proteiininlähteitä, annoksesta tulee tuhdimpi ja täyttävämpi. Kävimme myös Isimiehen isovanhempien luona ja siellä piti ystävällisesti kieltäytyä herkuista. Lämpimäksi ruuaksi söin kinkkukiusausta raejuuston kera. Isimies kävi kaupassa ostamassa meille rahkaa, raejuustoa, kananmunia, mehukeittoa ja puuroa. Perus arsenaali mikä meiltä kotoakin aina löytyy. Iltapalaksi söin rahkaa mehukeitolla ja valkuainen.

Perjantaina ajettiin Hämeenlinnasta Helsinkiin etsimään hääjuttuja. Aamupalalla syötiin samaa kuin kotonakin: kaurapuuroa mehukeitolla ja raejuustolla + lisäksi rahkan. Teki vähän pahaa syödä lämpimän puuron jälkeen kylmää rahkaa, mutta tiesin että seuraavaan ruokaan on aikaa, joten halusin saada enemmän proteiinii aamulla.

 Pyörittiin kaupungilla ja ennen hääpukuliikkeiden etsimistä vetäisin mukaan ottamani tonnikalapurkin + ½ litraa vettä. Kierreltiin ja pörräiltiin ja ruokaväli tuli taas liian pitkäksi.

Bongasimme ostarilta Wokki-paikan ja käytiin siellä syömässä lämmin ruoka. En voi kuin suositella! Lisukkeen, pääruoka-aineen ja kastikkeen sai valita itse ja kokki wokkasi valitut raaka-aineet. Valitsin täysjyväriisin, broilerin ja mango-chilikastikkeen. Lisäksi tuli kasviksia ja sai valita muutaman extra-lisukkeen. Nappasin päälle vielä reilusti pähkinöitä. Lämpimän ruuan jälkeen pörrättiin lisää ja ennen majapaikkaan lähtöä kävin ostamassa kaupasta proteiinipatukan. Elinan luona ei jaksanut enää vääntää ruokaa, vaan söin illalla enää rahkaa ja valkuaisia.

Lauantaina ajettiin taas Hämeenlinnasta Helsinkiin. Aamupala oli sama kuin edellisenä päivänä: puuroa ja rahkaa. Noin kolmen tunnin päästä ostarilla join Picnikissä mango-ananas smoothien. Juoruiltiin Syyskuisten kanssa ja pörrättiin kaupungilla useampi tunti. Mentiin Isimiehen kanssa käymään hotellilla jossa söin (taas) tonnikalapurkin. Olin höyrynny niin paljon etten muistanu edes nälkää. Mentiin vielä Isimiehen kanssa pyörimään kaupungille ja hänen nälkä heikotuksensa alkoi nousta siihen pisteeseen, että oli pakko lähteä kohti kauppaa, ravintolaa ja hotellia kohti. Ostimme kaupasta seuraavaa automatkaa varten minitomaatteja, proteiinipatukat, banaaneja, omenia ja tonnikalaa. Iltapalaksi turkkilaista jogua, pari pilttipurkkia ja riisikakkuja. Hotellilla ei ollut jääkaappia joten ajattelimme jogun säilyvän paremmin kuin rahkan. Kävimme ennen hotellille menoa Take a way annokset thai ravintolasta. Itse valitsin kanaa cashewpähkinäkastikkeella. Annos oli aikamoinen pettymys, mutta upposi kitaan kun oli hervoton nälkä. Napostelin ”jälkkäriksi” riisikakkuja. Oltiin kummatkin niin väsyneitä, että simahdettiin jo 20.30 aikaan ja jäi jogut syömättä.

Sunnuntai aamuna aamupala syötiin hotellissa. Tuntui oudolta kun en mättänyt mitä sattuu, vaan yritin valita fiksusti. Yleensä hotelliaamupalalla vedetään itsemme överitäyteen ja valitaan jälkkäriksi kaikki mahdolliset herkut mitä on tarjolla. Valitsin puuroa marjoilla, munakokkelia, leikkeitä, lihapullia, kasviksia ja mandariinin. Puuro on aamupalojen aatelia, yksinkertaista, mutta hyvää! En syö leipää ja kasviksia liian vähän, joten puuro on kuidun saanninkin kannalta hyvästä. Automatkalla söin 1½ proteiinipatukkaa enkä muuta. Optimeal-100g protskupatukka piti tosi hyvin nälkää. Opti Mealissa 100g sisältää energiaa 401 kcal, protskua 30g ja hiilareita 43,2g.  Kotona söin illalla hedelmärahkaa, pari riisikakkua ja minitomaatteja.

Vinkkejä dietin säilyttämiseen reissussa(kin)


-Eväät automatkalla

Ei ole iso homma kuljettaa mukana pakasterasiaa. Tiedät tasan tarkkaan mitä ruuassa on, eikä tarvitse turvautua huoltsikoitten höttöihin.

Tonnikalapurkki 

Helppo kuljettaa mukana ja yhdestä purkista saa kivan protsu läjäyksen. Jos normaali tonnikala tökkii, hanki kastikkeellinen. Vertaa kuitenkin kastikkeellisen ja ei kastikkeellisen ravintosisältöä. Niissä voi olla aikamoinen ero. Jos olet kala-allergikko niin skippaa tämä ettet turpoa :D.

-Proteiinipatukka

  Optimeal oli itselleni uusi ja positiivinen kokeilu. 100g protskupatukka vei yllättävän hyvin nälän. Tiedän ettei protskupatukat ole niitä kevyimpiä ja terveyspommeja, mutta järkevämpää kuin vetästä nälkään suklaapatukka.

-Vesipullo

Itseäni ei kutkuta ajatus juoda huoltsikan vessahanasta. Pullo ei paina paljoa kassissa ja veden juonti voi auttaa pahimman nälkäpiikin yli, jos vaikka eväät on loppu eikä missään näy ruokapaikkaa.

-Järjen käyttö myös ravintolassa

Monesti ravintolassa tai reissussa ylipäätänsä olen lyönyt ranttaliksi, koska ”no nyt kerrankin kun käyn ravintolassa , niin sama syödä”. Ei se ole aivan sama! Ranskalaiset ja hamppari pitää nälkää sitäpaitsi yhen pierasun verran. Annos joka sisältää kasviksia, proteiinia + jonkun hiilarilähteen pitää nälkää paremmin. Kun vertaa Wokkia mitä söin johonkin rasvaiseen hampparimättöön, niin voin kertoa, että wokki veti hampparia turpaan 6-0.

Ystävällinen kieltäytyminen

Kahvipöydässä ei ole pakko syödä, vaan voit ystävällisesti ilmoittaa Ei kiitos.

Kaikista tärkeimpänä suunnittelu ja itsehillintä!

Suunnittelin etukäteen mitä tehdään evääksi ja mitä pakkaan hätävaraksi kaupungille mukaan. Munkit tuoksui huumaavilta kun kuljin Arnoldsin ohi, mutta haistatin mielihaluille paskat ja kuljin ohi.

Simple as that! Kukaan muu ei voi tehdä päätöksiä siun puolesta. Kukaan muu ei laihduta siun puolesta. Sie valitset itse syötkö sen höttöhampparin huoltsikalta vai terveellisempää evästä autossa.

Itse söin reissussa liian vähän ja join liian vähän vettä, mutta tärkeintä on se etten sortunut herkkuihin. Sanoinkin Isimiehelle että tästä reissusta kun selvitään ilman herkkuihin sortumista, niin selvitään mistä houkutuksesta vaan! Autossa ollaan niin totuttu siihen, että käsi käy karkkipussilla ja koko matkan napsii jotakin. Karkkipussin ronkkimisen sijaan näpräsin koko matkan tabia ja puhelinta :D. Datausholismista jotain hyötyäkin.

Kyykkyhaaste lappunen oli mukana ja tein kyykyt aamuisin. Lauantain kyykyt pyllistelin sunnuntaina kotona. Siitä ei ollut haittaa, koska sunnuntaina olisi ollut lepopäivä, mutta pidin sen lauantaina ja lauantain kyykyt tein sunnuntaina. 

Stressasin reissua etukäteen myös dietin takia ja nyt voin sanoa ylpeänä pää pystyssä etten sortunut herkkuihin :).

Reissu – Ei tekosyy porsasteluun

T. Ei enää niin pöhöttynyt Tiina

Tiina / Fit Fat Mama

6 vastausta artikkeliin “Dietti reissun aikana”

  1. Hei Tiina! Missä te kävitte syömässä tuota Wokkia missä on toi kuittikin kuvassa? Koska se näyttää epäilyttävästi Espoon Ison Omenan Wok Up paikalta? Koska jos olitte siellä, niin mä oon ollut siellä töissä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta