TOP 10 ELINTARVIKKEET

Käymme aina kerran viikossa isosti kaupassa ja perusostokset säilyy aikalailla samana. On elintarvikkeita joita meillä löytyy aina ja jos ne on loppu, niitä ostetaan heti lisää. Tässä meidän talouden top 10 elintarvikkeet ja selitykset miksi juuri se on meille tärkeä.

Kaurahiutaleet

-Mies syö joka aamu kaurapuuroa. Eetu ja minä ei syödä puuroa niin usein. Lapselle vissiin tullut puurokyllästyminen, joten ei viitsitä sitä hänelle pakkotuputtaakaan kovin usein. Itse laitan puuroon yleensä mukaan valkuaisen, kuten munapuuro postauksessa kerroinkin. Kaurahiutaleita laitan myös aina banaanilettuihin joka tuo koostumukseen ilmavuutta ja ruokaisuutta enemmän.

Marjoja

-Vaikka pidämme silloin tällöin säästökuukausia, marjoista en luovu. Nyt raskaana syön ainoastaan suomalaisia marjoja, normitilanteessa olen ostanut myös ulkomaisia. Mustikka, mustaherukka, punaherukka ja puolukka ovat yleisimmät joita ostetaan vaihdellen. Lapsi syö mielellään marjoja aina hänen keksimällään nimellä ”herkkumössössä” joka on siis maustamatonta jogua vaihtelevilla lisukkeilla.

Mehukeitto

-Mies käyttää aina puuroon, itsellä isoin käyttötarkoitus on smoothiet.

Ruisleipä

-Leivän syömistä ollaan vähennetty, mutta aina sitä kaapista löytyy. Ruisleipä on parhaimmillaan leivänpaahtimen kautta syötynä jossa päällä margariinia (tai kookosöljyä), juustoa ja kurkkua <3.

Jauheliha

-Arvoin laitanko listalle jauhelihan kun välttämättä sitä ei joka viikko syödä, mutta hyvin usein ainakin 1 ruoka on jauhelihallinen. Se on vaan niin helppoa jota lapsikin syö niin mielellään. Jauheliha on btw paljon helpompi maustaakin kuin kana.

Laktoositon kevytmaito

-Juomme koko perhe mieluiten ruokajuomana vettä. Kevytmaitoa kuitenkin käytetään aina kahvissa ja Eetu välillä juo sitä ruuan kanssa.

Maustamaton jogurtti

-Sitä löytyy jääkaapista aina. Yleisin käyttötarkoitus on ”herkkumössöön” ja sitten toinen isoin kulutuserä on smoothiet.

Kananmunat

-Työarkena aamupalani koostui hyvin useasti mikrossa tehdystä munakkaasta jonka länttäsin ruisleivän päälle. Munakkaan lisäksi kananmunia käytetään paljon ihan keittämällä ja banaanilettuihin.

Paprika/kurkku

-Paprikaa tai kurkkua/kumpaakin löytyy aina jääkaapista. Laitan aina leivän päälle ja sitten ruuan kylkeen.

Kahvi

-No haloo, lapsiperheen voimavara haha!

Siinäpä meidän perheen TOP10 joita aina löytyy kotoa. Onko teidän talouden listalla samoja tuotteita?

SEURAA MAMAA FACEBOOKISSA / INSTAGRAMISSA / BLOGLOVINISSA

 

RAVINTOLISÄT JOITA KÄYTÄN

 

Nykypäivänä ruoka on niin pitkälle prosessoitua, että kaikkien ravintoaineiden saanti pelkästä ruuasta ei ole todellakaan selviö. Ravintolisät ovat nimenomaan ruuan lisä, kuten purkeissakin sanotaan. Ne ei korvaa monipuolista ruokavaliota. Ravintolisiä olen syönyt monen monta vuotta. Purkkeja ja merkkejä vaihdellen. Pisimpään mukana on pysynyt monivitamiini sekä kalaöljy.

Tässä näytän mitä ravintolisiä tällä hetkellä syön;

ravintolisat

Otan vitamiinit aina aamuisin vesilasin kera. Hyvin harvassa on kerrat jolloin olisin unohtanut ravintolisien oton. Kun siitä tekee rutiinin, se uppoutuu helposti omaan päivään. Suosittelen nimenomaan ottamaan aamuisin ravintolisät.

minisunraskausmonivitamiini

minisunraskausvitamiini2

Monivitamiini raskaana oleville/imettäville sopii hyvin myös raskautta yrittäville/ihan perustallaajillekin. Minisunin monivitamiinissa on 17 erilaista vitamiinia ja hivenainetta. Mm. d-vitamiini, eri b-vitamiineja, foolihappo, c-vitamiini, rauta, sinkki ja magnesium. 1 tabletti päivässä.

 

foolihappofoolihappotuoteseloste

Foliren foolihappoa söin sekä Eetun, Cepon että nyt yritysaikana. Foolihappoa on tärkeää syödä jo yritysaikana sikiön kehityksen kannalta. Tietoa foolihapon hyödyistä löytyy mm. täältä.

kromijakalaoljy

raviintosisalto

Kromia käytetään monesti mm. makeanhimon taltuttamiseen. Se on ravintolisistä ainoa, jota käytän todella epäsäännöllisesti.

Kalaöljyä olen syönyt monta vuotta. Kalaa olisi hyvä syödä n. 2 kertaa viikossa, me ei todellakaan syödä kalaa niin usein, joten purkista. Olen miettinyt pitäisiköhän Eetun syödä lasten kalaöljyä…pitää tutkia asiaa. 

c-vitamiinipore

C-vitamiini / tai monivitamiiniporetta juon aina työpäivinä aamuisin toimistolla. En tykkää juoda kahvia työpäivän aikana.

argimax

Argiini aminohappo on elimistössä luontaisesti oleva aine. Varsinkin stressaantuneena elimistö kuluttaa luonnollisen argiinin, joka aiheuttaa monesti mm. väsymystä. Argimaxia otetaan aamuisin 1 tabletti. Tätä napsin yleensä aamuisin jolloin tuntuu ettei silmät meinaa aueta. Luonnollinen boosteri piristämään. Argimaxin lisäksi Argiinia olen käyttänyt myös juomana. Argiinin hyödyistä voi lukea lisää mm. täältä. Argimax saatu blogin kautta.

ravintolisia

Näiden lisäksi aloitan jossain vaiheessa erikseen ainakin sinkin. Sitä löytyy minisunista, mutta pienenä määränä kuitenkin. Sain myös lukijalta loistovinkkejä muutamaan ravintolisään joita varmaan jossain vaiheessa tilailen.

 

ps. Olipa muuten vallan mukana pitkä viikonloppu. Vietettiin perhepäivää lauantaina (siitä tulossa postaus), nukuttiin päikkäreita, ulkoiltiin ja herkuteltiin. Tämäkin viikko tulee olemaan pätkä, lähdetään torstaina miehen kanssa Riikaan. Jej! Hieman jänskättää kun minimies menee mummolaan siksi aikaa. Ei siksi ettei hän pärjäisi, vaan miten mie. Yhyy. Ihanaa kyllä päästä miehen kanssa viettämään ensimmäistä kertaa yli 3-vuoteen niin pitkä aika kahdestaan. Miten sitä osaa ollakaan hih.

Kivaa maanantaita <3

 

Mitä ravintolisiä käytät itse?