HENKINEN HYVINVOINTI SYNNYTYKSEN JÄLKEEN

Raskauden aikana välillä päässäni maalasin kauhukuvia siitä, että entä jos sairastun raskauden jälkeisen masennukseen. Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö kun oli ennen raskautta ja alkuraskaudesta voimakkaasti läsnä. Neuvolasta kerrottiin, että baby blues tai raskauden jälkeinen masennus puhkeaa yleensä n. viikon sisään synnytyksestä. Baby blues ja itkuisuus johtuu kuulemma hormoneita. Ihan kuin niistä mokomista ei olisi muutenkin paljon vaivaa. No mites kävi omalla kohdallani? Koinko baby bluesta tai masennusta?

Hallelujaa ja uunasanktaa voin rehellisesti sanoa, että tällä hetkellä -ja heti synnytyksen jälkeenkin voin oikein hyvin. Olen asiasta todella positiivisesti yllättynyt. Ahdistukseen raskausaikana söin lääkkeitä lääkärin luvalla ensimmäiset 3kk, sen jälkeen ajoin lääkkeen alas ja sen jälkeen olen joutunut ottamaan ainoastaan kerran lääkkeellistä apua.

Sitä ei vielä voi tietää miten henkinen hyvinvointi tästä eteenpäin menee, mutta tällä hetkellä ollaan tyynillä vesillä ja olen aika todella onnellinen.

Synnytyksen jälkeen ainoa isompi ahdistus oli kun kävin ensimmäistä kertaa kaupungilla ja oli niin paljon ihmisiä. Se fiilis kun olet ollut 3-viikkoa  tietynlaisessa kuplassa ja sitten oletkin tilassa, jossa on ympärillä runsaasti muitakin ihmisiä. Käytiin pikaisesti keskustassa koko perheen kanssa ja sen jälkeen Prismassa. Jotenkin kun jännitti koko ajan, että milloin vauva rupeaa huutamaan. Myy heräsi onneksi vasta Prismassa ja lähdin sitten kaupasta pois vauvan kanssa ja pojat jäi tekemään ostokset loppuun. Perjantai-päivä ja Prisma, voin kertoa että oli nimittäin ihmisiä.

Olen onnellinen siitä, että vointini on hyvä. Näen värit väreinä enkä mustavalkoisena kuten huonolla tuurilla olisi voinut käydä.

Viikon sisään synnytyksestä miulla tuli kuitenkin jonkinverran hormoni-itkuja vaikka mitään baby bluesta ei ollutkaan. Otin caseja ylös ja tässä pari esimerkkiä loppukevennykseksi;

Hormoni-itkut kun…

Esikoinen osasi oma-alotteisesti vaihtaa vessaan uuden vessapaperirullan.

Soitin kysyäkseni äidinmaidon luovutuksesta ja puhelimessa oli todella töykeä nainen.

Sain ystävältäni Myylle ihanan kortin ja lahjakortin postissa.

Myyn tulevat kummit vei esikoisen lasten ulkoilmatapahtumaan.

Myy katsoi vaan niin söpösti minua silmiin.

Olisi mielenkiintoista kuulla teidän kokemuksia synnytyksen jälkeisestä henkisestä hyvinvoinnista. Koitko baby bluesin tai raskauden jälkeisen masennuksen? Kuinka pitkään se kesti ja miten pääsit asiasta yli?

 

SEURAA MAMAA FACEBOOKISSA / INSTAGRAMISSA / BLOGLOVINISSA

RAVINTOLISÄT JOITA KÄYTÄN

 

Nykypäivänä ruoka on niin pitkälle prosessoitua, että kaikkien ravintoaineiden saanti pelkästä ruuasta ei ole todellakaan selviö. Ravintolisät ovat nimenomaan ruuan lisä, kuten purkeissakin sanotaan. Ne ei korvaa monipuolista ruokavaliota. Ravintolisiä olen syönyt monen monta vuotta. Purkkeja ja merkkejä vaihdellen. Pisimpään mukana on pysynyt monivitamiini sekä kalaöljy.

Tässä näytän mitä ravintolisiä tällä hetkellä syön;

ravintolisat

Otan vitamiinit aina aamuisin vesilasin kera. Hyvin harvassa on kerrat jolloin olisin unohtanut ravintolisien oton. Kun siitä tekee rutiinin, se uppoutuu helposti omaan päivään. Suosittelen nimenomaan ottamaan aamuisin ravintolisät.

minisunraskausmonivitamiini

minisunraskausvitamiini2

Monivitamiini raskaana oleville/imettäville sopii hyvin myös raskautta yrittäville/ihan perustallaajillekin. Minisunin monivitamiinissa on 17 erilaista vitamiinia ja hivenainetta. Mm. d-vitamiini, eri b-vitamiineja, foolihappo, c-vitamiini, rauta, sinkki ja magnesium. 1 tabletti päivässä.

 

foolihappofoolihappotuoteseloste

Foliren foolihappoa söin sekä Eetun, Cepon että nyt yritysaikana. Foolihappoa on tärkeää syödä jo yritysaikana sikiön kehityksen kannalta. Tietoa foolihapon hyödyistä löytyy mm. täältä.

kromijakalaoljy

raviintosisalto

Kromia käytetään monesti mm. makeanhimon taltuttamiseen. Se on ravintolisistä ainoa, jota käytän todella epäsäännöllisesti.

Kalaöljyä olen syönyt monta vuotta. Kalaa olisi hyvä syödä n. 2 kertaa viikossa, me ei todellakaan syödä kalaa niin usein, joten purkista. Olen miettinyt pitäisiköhän Eetun syödä lasten kalaöljyä…pitää tutkia asiaa. 

c-vitamiinipore

C-vitamiini / tai monivitamiiniporetta juon aina työpäivinä aamuisin toimistolla. En tykkää juoda kahvia työpäivän aikana.

argimax

Argiini aminohappo on elimistössä luontaisesti oleva aine. Varsinkin stressaantuneena elimistö kuluttaa luonnollisen argiinin, joka aiheuttaa monesti mm. väsymystä. Argimaxia otetaan aamuisin 1 tabletti. Tätä napsin yleensä aamuisin jolloin tuntuu ettei silmät meinaa aueta. Luonnollinen boosteri piristämään. Argimaxin lisäksi Argiinia olen käyttänyt myös juomana. Argiinin hyödyistä voi lukea lisää mm. täältä. Argimax saatu blogin kautta.

ravintolisia

Näiden lisäksi aloitan jossain vaiheessa erikseen ainakin sinkin. Sitä löytyy minisunista, mutta pienenä määränä kuitenkin. Sain myös lukijalta loistovinkkejä muutamaan ravintolisään joita varmaan jossain vaiheessa tilailen.

 

ps. Olipa muuten vallan mukana pitkä viikonloppu. Vietettiin perhepäivää lauantaina (siitä tulossa postaus), nukuttiin päikkäreita, ulkoiltiin ja herkuteltiin. Tämäkin viikko tulee olemaan pätkä, lähdetään torstaina miehen kanssa Riikaan. Jej! Hieman jänskättää kun minimies menee mummolaan siksi aikaa. Ei siksi ettei hän pärjäisi, vaan miten mie. Yhyy. Ihanaa kyllä päästä miehen kanssa viettämään ensimmäistä kertaa yli 3-vuoteen niin pitkä aika kahdestaan. Miten sitä osaa ollakaan hih.

Kivaa maanantaita <3

 

Mitä ravintolisiä käytät itse?