Helppo vaihtoehto pastalle ja riisille

Pastaa, riisiä, perunaa. Plää, minuu ainakin ne välillä kyllästyttää. Käytiin pari viikkoa sitten ulkona syömässä ja ihastuin tosi paljon lisukkeeseen, joka oli riisin kaltainen. Maultaan kuitenkin jotenkin muhevampi ja tärkein juttu: VAIHTELUA! Tutut arkiruuat pursuaa monesti korvista ulos…Ostettiiin sitä paketti kotiin ja valmistettiin sitä ensimmäisen kerran wokin lisukkeena. Toimi -ja meidän minimies herra nirsoilijakin söi sitä! Pakko oli tulla vinkkaamaan, kun olin tästä niin onessaan hihi. Pieniä, isoja juttuja saada ruokiin vaihtelua.

Kyseessä oli lisuke nimeltään Bulgur.

Mitä se Bulgur oikeastaan on? Kyseessä on murskattu vehnänjyvä, jotka on esikeitetty ja kuivattu ennen murskausta. LineaVerde Oriental Bulgur sisältää mineraaleja ja vitamiineja kuten B- ja K-vitamiinia, fosforia, rautaa, mangaania ja proteiinia. Paremmat ravintoarvot kuin pastassa tai riisissä. Rakenteeltaan se muistuttaa aika paljon riisiä.

Bulgur on myös nopea valmistaa, mikä on arkiruuassa aina erittäin jees!

Vertasin hieman riisin ja pastan ravintosisältöihin ja näytti tältä /100g :

Bulgur

Energia 335 kcal

Rasva 2.5g

Hiilihydraattia 57g

josta sokereita 1.5g

Ravintokuitu 18g

Proteiini 12g

Suola 0,04g

Riisi (pitkäjyväinen)

Energia 354 kcal

Rasva 0,4g

Hiilihydraatti 80,4g

josta sokereita 0,2g

Proteiini 6,7g

Suola 0,01

Pasta (täysjyväfusilli)

Energia 350g

Rasva 2,5g

Hiilihydraatti 66g

josta sokereita 3,7g

Proteiini 12g

Suola 0,01g

Arvollisesti Bulgur oli noista paras. Hinta Prismassa oli 1,69e ja paketissa on 500g. Kuten alussa kerroin, kotona kokeiltiin Bulguria ensimmäisen kerran wokin lisukkeena. Siinä toimi hyvin ja voin vaan kuvitella siihen kylkeen jonkun ältsihyvän kanakastikkeen tai possun jossa sweet chilikastiketta oi nam! Mutta hei tuollaista vinkkiä mikäli sinuukin kyllästyttää ainainen riisi-pasta-pottu lisuke.

Oletko itse syönyt Bulguria? 

SEURAA MAMAA FACEBOOKISSA / INSTAGRAMISSA / BLOGLOVINISSA