SUUNNITELMA SÄÄSTÖKUUKAUTEEN

Vuosi sitten pidimme helmikuussa säästökuukauden. Tavoitteena oli saada rahaa säästöön tulevaa muuttoa varten, sekä ulkomaanmatkakassaan. Tarkkaa säästösummaa en muista, mutta kuukaudessa saatiin tehtyä iso parannus varsinkin ruokakustannuksissa.

Myös tänä vuonna pidämme säästökuukauden ja tässä suunnitelma säästökuukauteen. Matkakassa on jo säästetty, tällä kertaa tavoitteena kerryttää kassaa tulevaa kodinhoidontuki pätkää ajatellen.  Aloitin säästämisen vauvavuotta varten jo hyvissä ajoin ja pottia on laskennallisesti tarpeeksi, mutta haluan saada kerrytettyä pesämunaa vieläkin lisää. Poikkeuksena on kampaajalla käynti jonka varasin jo aikoja sitten sekä ystävänpäivä miitti kavereiden kanssa, mutta muuten pyrin elämään kuukauden mahdollisimman edullisesti.

Tässä suunnitelma miten saan säästettyä rahaa kuukauden aikana

Otan facebookissa lastenvaate kirpputoriryhmien ilmoitukset pois päältä. Useimmista ryhmistä olen sen tehnyt jo, mutta joistakin tulee vielä feediin ilmoituksia. Saan välillä joistain tietyistä vaatteista must have fiiliksen ja metsästän niitä sitten kaikista mahdollisista ryhmistä. Sellaisia must haveja miulla oli vauvalle papun pinkit paikat, papun mustat paikat sekä gugguun kaksiväri legginsit. Viime viikolla sain noista metsästettyä viimeisimmät joten jej! Nyt hyvillä mielin pystyn ottamaan ilmoitukset pois käytöstä. Eli ei lastenvaate ostoksia.

Ei noutoruokaa. Emme kyllä kovin usein syö noutoruokia, mutta viime viikolla syötiin extempore lounaaksi kebabrullaa. Aamusta kävin äiti-vauva jumpassa, joten oli kyllä todellakin sellainen Fit Fat päivä haha!

Ei kosmetiikkaostoksia. Välillä useasti tulee ostettua jotain pientä kivaa, kuten vaikka hyvän arvostelun saaneen silmänympärysvoiteen tai peiteaineen.

Ei extempore ruokaostoksia. Itse käyn kaupassa aika harvoin, mutta silloin kun käyn, mukaan voi tarttua helposti jotain pientä. Mieleen tulee esim. viime viikolla ostin lakritsijauhepäällysteisiä taateleita. Oli muuten ihan älyttömän hyviä! Tämä kohta on varmasti miehelle se suurempi ongelma.

Ei verkkokauppa pörräilyä. Eikä tori.fi seikkailuja. Ostin edellisen kerran extempore tori.fi:stä calvin kleinin paidan (joka ei ole vieläkään tullut postissa voi ärrr) ja spartamoresta Håglöfsin takin. Takki on kyllä ihan superihana ja aikuisten oikeasti tarvitsin kevyt untsikan.

Ei sisustusjuttujen surffailua netissä. Miulla on nyt sellainen kausi, että huvittaisi hirveästi opetella sisustamaan ja tuntuu, että joka huoneesta löytäisi jotain mihin haluaisi jotain pientä tai isompaa juttua. Ei siis sisustussurffailua jottei tule tehtyä vahingossa mitään tilauksia. Mutta toisaaltaan voisihan sitä etsiä inspistä?

Ruoka

Ruoka on yksi isoin meno-erä, joten siitä ihan erillinen väliotsikko. Ostosreissuihin ja ruokalistan tekemiseen pitää kiinnittää vieläkin enemmän huomiota. Normaalistikin suunnitellaan ja käydään kerran viikossa isosti ruokakaupassa, mutta nyt pitää miettiä vielä enemmän.

Ei erikoisjuustoja. Ei siis aurajuustoa, fetaa, parempaa normijuustoa.

Ei leikkelettä leivän päälle.

Tuorekasviksista katsotaan mahdollisimman edullinen vaihtoehto. Ostetaan yleensä kirsikkatomaatteja, salaattia, kurkkua sekä paprikaa. Kaikkia kasviksia ei tulla tietenkään poistamaan, niissäkin se kilohinta merkitsee eniten.

Maustamaton edullisin jogu.

Marjoista ei luovuta, mutta niitä vaikka 1 laatua, kuten isossa pussissa mustikoita joissa kilohinta edullisempi.

Jos myyn vaikka pieniä lastenvaatteita ja niistä tulee käteistä, sen voi käyttää kirpparilla käymällä, mutta korttia en vinguttele mikäli kirpparilla käyn. Joka kuukausi ei välttämättä tule edes käytyä, mutta tein muutaman huipun löydön edellisellä kerralla, joten kynnys extempore käyntiin on matala.

Katsotaan miten käy! Toivottovasti kasaan kilahtelee mahdollisimman paljon. Pidättekö tekin välillä säästökuukausia? Mikä on omalla kohdallasi ”pahe” joka vie rahaa?

Lue myös: Säästövinkkejä: Kilpailuta palvelut

Säästövinkkejä: Ruoka

 

SEURAA MAMAA FACEBOOKISSA / INSTAGRAMISSA / BLOGLOVINISSA

KUINKA TIPUTIN VIIKOSSA -3KG?

Päätin jo joulukuussa herkuteltuani lähes joka ikinen päivä, että nyt jotain rotia tähän touhuun. Uudenvuodenaattona mätettiin karkkia ja jätskiä, olo oli todella turvonnut ja epämukava. Heitettiin kuivakaapista kaikki herkut veke, kuten jouluajasta jääneitä pipareita esimerkiksi.

1.1 alkoi ”parempi elämä” ja kävin huvikseni puntarilla viikko sen jälkeen. Saldo oli -3kg viikossa! Instastorien puolella kysyttiin millä dietillä sain 3-kg viikossa ja miepä kerron. Kuinka tiputin painoa -3kg viikossa ;

En ollut millään dietillä. En mitannut yhtään mitään ruokia. En skipannut aterioita välistä. En jumpannut joka päivä. En lenkkeillyt joka päivä. En noudattanut mitään ruokavaliota. Suurin salaisuus oli ainostaan se, että EN HERKUTELLUT! Ero joulukuuhun oli niin merkittävä, että kroppa taisi olla aikamoisen pöhöttänyt.

Vaikka tiedän kuinka paljon ruokavaliolla on merkitystä kroppaan, about 70% ruokavalio ja 30% liikunta, yllätys oli todella suuri. Tuon viikon aikana söin ihan normaalisti. Useimpina aamuina kaurapuuroa eri höysteillä, välipalalla yleensä jogua tai leipää. Lounaalla/päivällisellä oli ihan normaalia kotiruokaa kuten esim. makaronilaatikkoa, nakkikeittoa tai jauhelihawokkia noin muutamia ruokia mainitakseni mitä söin sen viikon aikana.

Liikuntaa harrastin jonkinverran. Pari lenkkiä, joista muutamalla lyhyt hölkkäpätkä. Hölkkäharjoittelun aloitin itseasiassa kolmisen viikkoa sitten. Parin viikon jälkeen huomasin ettei kroppa ollutkaan siihen ehkä valmis, joten vaihdoin lenkit takaisin kävely-askelkyykky,ristihölkkä komboon ja ”pidemmät” hölkkäpätkät pois. Vaikka pitkiä ne eivät aluksikaan olleet, mutta silti. Taisin tehdä kotijumpan kerran tuon viikon aikana sekä kerran keppijumppaa kotipihassa.

Äidin oma käsipaino <3.

Viikossa -3kg lähti siis viikossa ja isoin syy oli etten herkutellut. Yksi mammajuttu on pakko sanoa minkä huomasin tuon viikon aikana; kun herkut jäi pois, maidonnousu ei ollut sellaista suihkimista mitä normaalisti ja ei tarvinnut käyttää tissiläpyköitä. Tissit taisi ihmetellä, että whoot missä herkut on haha! Ehdottomasti plussaa, että maitoa tuli -ja tulee nyt tasaisemmin eikä joka paikka ole maidossa.

En tehnyt tammikuun alussa mitään tarkkaa suunnitelmaa herkuttomuuden suhteen, en julistanut somessa tai muualla herkkulakon aloittamista tai määritellyt tarkkaa ajanjaksoa kuinka pitkään olen herkutta. Monihan tekee herkutonta kokonaisen tammikuun. Olin paria päivää vaille 2-viikkoa ilman karkkia ja sitten rupesi tekemään mieli. Mietin ensin, että ”voinko” ostaa karkkia vai enkö. Ostin, söin ja thäts it. Seuraavaan lauantaihin asti olin herkutta ja sitten söin.

Tavoite jotain rotia tähän touhuun onnistui! Tuloksena -3kg turvotusta veke, arkipäivät herkutta ja tissimaidon nousun tasaantuminen normaaliksi. Sanoisin että erittäin jees.

Aloititko sinä ”parempaa elämää” nyt tammikuussa? Teitkö tarkan suunnitelman, että olet kuukauden ilman herkkuja vai hieman rennommin? Oletko saanut tuloksia aikaiseksi?

Lue myös ; Timmitön tammikuu (vuosi sitten)

Dietin starttaus (2014)

SEURAA MAMAA FACEBOOKISSA / INSTAGRAMISSA / BLOGLOVINISSA