Saliohjelmani tällä hetkellä

Kysyin eilen minkä kirjoituksen tekisin ja saliohjelmapostausta pyydettiin ensimmäisenä.

Varsinaisesta saliohjelmasta ei kuitenkaan ehkä voi puhua, koska en tee joka viikko samoilla liikkeillä. Voisi puhua ehkä pikemminkin salirungosta.
 
En ole todellakaan mikään kuntosali käynnin Pro-Pirkko ja samanlainen jako/treenitapa ei sovi kaikille. Osa termeistä voi kuulostaa jollekin heprealta, mutta kysykää ihmeessä jos tulee jotain mieleen. Tässä kuitenkin muutama sananen miten mie treenaan.
 
Kerroinkin jo aikaisemmin, että palasin tuttuun ja turvalliseen 3-jakoiseen ohjelmaan. Siitä voit lukea Tästä. Pari viikkoa sitten vaihdoin kuitenkin hieman lihasryhmien paikkoja.

Treenijako nykyisin menee näin:

1. Selkä-olkapäät
2. Rinta-hauis-ojentaja
3. Jalat

Teen yleensä 3 eri liikettä lihasryhmälle ja toistoja 8-12. Useimmiten teen 10 toiston sarjoissa.
 Monet perusliikkeet pyörii mukana, mutta kikkailen myös eri tyyleillä, koska haluan saada lihaksille uusia ärsykkeitä.

Teen lihakselle myös eristettyjä täsmäliikkeitä. Tarkoittaa siis sitä,että teen liikkeen ainoastaan toinen käsi/jalka/mikä lihas se nyt sattuu olemaankaan- kerralla. Tälläisiä on esimerkiksi selälle Row:ssa 1 käsi kerrallaan, olkapäille edellisessä salipostauksessa mainittu 1 käden pystysoutu, hauikselle keskitetty kääntö, ojentajille taljassa yhdellä kädellä, jaloille 1 jalan SJMV.

Treenin lopuksi teen monesti lihakselle ”loppuunajon”. Salipostauksissa puhunkin monesti viimeisistä voiteluista. Näitä teen esimerkiksi niin, että pienennän painoja ja vedän kovalla sykkeellä ja keskittymisellä monta toistoa pienillä tauoilla, teen pitoja (lihas pysyy toiston aikana pitempään jännityksessä) tai mitä milloinkin.

kuva

Treenijaosta huolimatta kaikista tärkeintä on, että reeni menee perille ja tulee tuloksia. Olen myös nopeasti kyllästyvää sorttia ja siitäkin syystä tälläinen meininki sopii miulle. Nykyisellä jaolla ajattelin ainakin jonkinaikaa junttailla, pitäisi kysyä salin henkilökunnalta kuulostaako jako heidän mielestään ihan jeessiltä. Isimiehelle tehtiin saliohjelma, jossa selkä ja hauis olivat samana päivänä ja ajattelin siirtyä siihen jakoon ehkä seuraavaksi.

Elämä on elämää ja siihen sisältyy muutakin kuin treeni ja varsinkin kun nyt on tuo muksukin arjen pyörityksessä, niin välillä joutuu soveltamaan. Jos treeni pitää tehdä lyhyesti, keskityn isoihin lihasryhmiin ja perusliikkeisiin ilman kikkailuja. Jos sairastumisen/reissun/what ever esteen takia yksinkertaisesti en pääse vaikka viikkoon salille, niin tauon jälkeen olen yleensä tehnyt yhden viikon koko kropan ohjelmalla.


Tässä esimerkkiliikkeitä viime aikojen treeneiltä:

Selkä-olkapäät
Selkä:

T-kulmasoutu 
Pull over
Ylätalja
Row

Olkapäät:

Pystysoutu
Vipunosto sivulle
Takaolkapäät taljassa
1 käden pystysoutu

Rinta, hauis, ojentajat

Rinta:

Penkki käsipainoilla
Flyes

Ojentajat:

Ojentaja taljassa
Ranskalainen punnerrus käsipainolla
Dippi (laitteessa tai normaalisti)

Hapa

Hauis tangolla
Hammerkääntö
Keskitetty hauiskääntö yhdellä kädellä
Hauiskäännöt

Jalat

1 jalan SJMV
Hack-kyykky
Leg Extension
Sumo Mave kahvakuulalla
Lantionnostot
Takareisilaite


Vatsoja teen yleensä kotona samalla kun katson jotain ohjelmaa. Jutta ja vuoden puolen superdietit on hyvä motivaattori telkun kautta :). Normivatsat teen oman kropan painoa käyttäen ja kyljet lisäpainon kanssa.

Aerobisen suhteen miun pitäisi skarpata. Ärsyttää kun jalkapäivinä monissa liikkeissä lihakset jaksaisi vielä painaa, mutta henki meinaa loppua kesken. Ajattelin ruveta aina (kun muistan) salitreenin lopuksi tekemään edes sen 5-minuuttia aerobisella laitteella. Eilenkin kävelin stairmaster- laitteessa 10-minuuttia kovalla sykkeellä ja sai kivasti loppuhien pintaan.
 Lenkkeily motivaatio on kadonnut jonnekkin huitsinkuukkeliin ja pitäisi yrittää metsästää se takaisin. Ehkä se tästä pikkuhiljaa kun lumet alkaa sulaa, linnut laulaa jne :D.

Millaisella kuntosaliohjelmalla itse treenaat?

-Tiina

Kirppari reissun saaliit

Kävin tällä viikolla  kirpparilla kiertelemässä löytyisikö mitään kivaa. Eetulle olisin halunnut löytää jotain kesävaatteita ja itelleni ei ollu mitään tiettyä juttua mielessä, mutta ainahan kaappiin lisää vaatteita mahtuu eiks je ;). Tänään kävin myös kaupungilla ja mukaan tarttui farkut, kaulakoru, korviksia ja Eetulle sukkia. Mutta niistä sitten myöhemmin.

Ennen lähtöä kokeilin nappasta pikaisesti asukuvan ulkona.

Paita / Lindex
Farkut / Only
Kengät / Vagabond
Kello / Axcent 
Paidan ostin kun olin viimeisilläni raskaana, mutta tykkään siitä kovasti vieläkin. Se ei ole mistään mamma mallistosta, muuten vaan tuollainen löysä. Muutamia raitapaitoja kaapista löytyy ja tämä on niistä se lemppari. 

Kellon sain Isimieheltä pari vuotta sitten joululahjaksi. Vähän tollainen rokkityylinen. Kivaa vaihtelua miun kello valikoimaan, muut on sellaisia bling bling kelloja.

Nämä on miun luottokengät. Toimii syksyllä, keväällä ja talvella. Kiilakorot antaa pituutta, musta väri käy kaikkien vaatteiden kanssa ja noilla on tosi hyvä kävellä. 
Niin ja sitten niitä löytöjä:

Peak Performancen vaatteet on uutena tosi kalliita ja tämän t-paidan löysin 3€:lla!

Hilfigerin t-paita 4€. Tuon t-paidan kanssa miun kullattu Hilfigerin kello käy sit tosi hyvin yhteen.

Hilfigerin basic pitkähihainen 6 €. Hilferin pitkähihaista ei kaapista entuudestaan löytynytkään joten tämä oli mahti löytö.

Eetulle ei löytyny tällä kertaa kuin 1 body ja 1 housut. Body 2 € ja pöksyt 50snt.

Kaikki vaatteet löysin samalta kirpparilta josta tein vimeksikin huikeita löytöjä. Edellisen kirpparisaaliin voit käydä katsomassa Tästä.


Eetulla oli eilen neuvola ja tulossa on minimies 5kk postaus, salin ja vauva-arjen yhteensovitus: yövuoro-sali postaus ja saliohjelma-postaus.

Onko toiveita minkä noista teen seuraavaksi?

-Tiina